Dag 273 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 273 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



"De wens is de vader van de gedachte", dat zou de titel kunnen zijn bij deze foto van de dag.
Een tijdje geleden vroeg iemand me of je zelf de Japanse Kornoelje (Cornus kousa) zou kunnen vermeerderen.
Eerlijk gezegd had ik geen idee of dat kon en dat vertelde ik hem ook.
Later bedacht ik dat er pitten in de vruchten van de kornoelje zitten en dat ik die wel eens kon zaaien.
Zogezegd zo gedaan, pitjes in een kweekbakje dat er op dat moment niets stond te doen.
En warempel, wat schetst mijn verbazing, slechts een aantal dagen na het zaaien verschijnen er groene puntjes boven de grond.
Ik was helemaal enthousiast, zou het zo makkelijk zijn om jonge kornoelje-boompjes te kweken?
Nou nee dus, een dag later kon ik het snel groeiende plantje al wat beter bekijken en kwam de argwaan.. hmm.. dit komt me bekend voor... is dit niet...
Nog een dag later wist ik het zeker en besloot dat te checken door het plantje even uit te graven en wat zat daar onderaan het wortelkluitje, een pit van een pompoen!
Deze pit was achter gebleven in het kweekbakje en was alsnog tot leven gekomen.
En de pitten van de Kornoelje? Nou die laten vooralsnog niets zien wat op ontkiemen lijkt, dus op de vraag of je een Japanse Kornoelje zelf kan vermeerderen heb ik nog geen antwoord.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland