Posts

Posts uit november, 2017 tonen

Wandelen in Drenthe- Orvelterzand

Afbeelding
Dit is het eerste blog dat ik maak over wandelen in Drenthe. Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik heb een  aantal min of meer vaste plekjes in de natuur waar ik graag kom. Het voordeel van vaste plekjes is dat je ze steeds beter leert kennen en weet op welke tijd van de dag je er qua licht het best kunt komen of in welk jaargetijde er bijvoorbeeld het meest te beleven is. Toch is het ook fijn om nieuwe natuurgebiedjes te bezoeken of na lange tijd een in vergetelheid geraakt plekje weer eens op te zoeken. In deze serie zal ik mooie stukjes natuur in Drenthe uitlichten, de ene keer een plekje waar ik heel vaak kom, maar ook voor mij nieuwe natuurgebiedjes of bezoek ik plekken waar ik al een tijdje niet was geweest. Het Orvelterzand is zo'n gebiedje waar ik jarenlang heel regelmatig kwam, maar waar ik de laatste tijd amper was geweest. Het Orvelterzand is echter zeer de moeite waard, het is een uniek stukje natuur, waar de mens al tientallen jaren (amper) in h

Weet jij hoe je ademhaalt?

Afbeelding
Ademen is van levensbelang, als we geen ademhalen gaan we dood. Wist je dat een mens gemiddeld zo'n 850 miljoen keer in en uit ademt tijdens zijn leven? Het is daarom maar goed dat de ademhaling via het autonome zenuwstelsel “automatisch” gaat. We hoeven er dus in principe niet over te denken dat we adem halen, of toch wel…? We gebruiken vaak de term “adem-halen”, wat impliceert dat we actief betrokken zouden zijn bij onze ademhaling. Door wat je doet en hoe je leeft heb je inderdaad grote invloed op je wijze van ademhalen. Stress Weet jij hoe je adem haalt, let je daar wel eens op? Vooral als je van jezelf weet dat je een druk, stressvol  bestaan leidt is het goed om eens bij je ademhaling stil te staan. Stress zorgt ervoor dat je sympatische deel van het autonome zenuwstelsel wordt geactiveerd en dat je hele lijf in de “actieve modus” komt. Ook je ademhaling wordt daarbij be├»nvloed, je gaat hoger, sneller, oppervlakkiger en onregelmatiger ademhalen. Stress is op zi