10 soorten Lieveheersbeestjes

Er zijn in Nederland ruim 60 soorten Lieveheersbeestjes en ik heb besloten dat ik daar zoveel mogelijk soorten van wil op sporen.
Ik ben nu de eerste 10 soorten tegen gekomen, die ik al in diverse blogs laten zien, maar ik vind het leuk om ze nu samen in een blog te laten zien.

Zevenstippelig Lieveheersbeestje

Zevenstippelig Lieveheersbeestje

De bekendste is het Zevenstippelig Lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata) een van meest algemeen voorkomende lieveheersbeestjes voor meer informatie zie deze blog.

Veertienstippelig Lieveheersbeestje

Veertienstippelig Lieveheersbeestje

Minder bekend zal het Veertien-stippelig Lieveheersbeestje (Propylea quatuordecimpunctata) zijn, een klein geel/zwart lieveheersbeestje, dat overigens ook algemeen voorkomt. Voor meer informatie over dit kevertje zie deze blog.

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje (Harmonia axirydis) hoort van oorsprong niet in Nederland thuis.Ze zijn hier in de natuur terechtgekomen doordat ze zijn ontsnapt uit tuinkassen, waar ze worden ingezet als natuurlijke bestrijder van luizen. Deze soort is even groot als het Zevenstippelig Lieveheersbeestje en kent vele verschijningsvormen. Voor meer informatie zie onder andere deze blog.

Oranjerood Aziatisch Lieveheersbeestje

Het Oranjerood Aziatisch Lieveheersbeestje (Harmonia axirydis f. succinea) is eigenlijk een veel voorkomende variant van het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje. Het schild is bij deze variant oranjerood gekleurd en er kunnen 0-19 donkere stippen aanwezig zijn.

Viervlek Lieveheersbeestje

Viervlek Lieveheersbeestje

Het Viervlek Lieveheersbeestje is een klein rond kevertje dat zwart is met vier oranjerode vlekken. Hij schijnt alleen op naaldbomen voor te komen, maar is heb hem alleen nog maar in tuinen en parken op loofbomen gezien. Voor meer informatie over de soort zie deze blog.

Meeldauwlieveheersbeestje

Meeldauwlieveheersbeestje

Het Meeldauwlieveheersbeestje ( is een klein, wat meer langwerpig diertje. Hij is lichtoranje van kleur en heeft zestien witte stippen. Voor meer informatie over deze soort zie deze blog.

Zestienpunt Lieveheersbeestje

Zestienpunt Lieveheersbeestje

Een heel klein maar prachtig Lieveheersbeestje is het Zestienpunt Lieveheersbeestje(Tytthaspis sedecimpunctata). Hij is creme/wit met zwarte stippen, waarvan er een deel met elkaar verbonden zijn. Hij is niet groter dan een 3-4 mm en daarmee ongeveer half zo klein als een Zevenstippelig Lieveheersbeestje.

Citroenlieveheersbeestje

Citroenlieveheersbeestje

Een algemene soort die net zo klein is als de vorige is het Citroenlieveheersbeestje (Psyllobora vigintiduopunctata). Door de Citroengele kleur valt hij echter veel meer op en hij komt ook meer algemeen voor. Voor meer informatie over dit Lieveheersbeestje zie deze blog.

Vloeivlek Lieveheersbeestje

Vloeivlek Lieveheersbeestje

Een heel fraaie vind ik  het Vloeivlek Lieveheersbeestje (Oenopia conglobata) een prachtig lichtroze kevertje met een patroon van zwarte vlekken die in elkaar overvloeien. Ook al zo'n kleine soort,
ik heb wel gemerkt dat het niet verwonderlijk is dat je deze kevertjes niet vaak ziet, want door hun geringe formaat zie je ze gauw over het hoofd.

Schitterend Lieveheersbeestje

Larve van het Schitterend Lieveheersbeestje

En nummer tien is tot nu toe mijn meest bijzondere vondst, het is het zeldzame Schitterend Lieveheersbeestje (Coccinella magnifica) dat altijd in de buurt van Bosmieren leeft. Hij is net zo groot als het gewone Zevenstippelig Lieveheersbeestje en lijkt er ook heel veel op.
Voor meer informatie over het Schitterend Lieveheersbeestje zie deze blog.



Reacties

  1. Geweldig, al 10 soorten. Wat een bijzondere beestjes zijn het toch met al die verschillende kleuren en stippels. Erg leuk om ze zo allemaal in een blog te zien. Ik ben benieuwd naar meer!
    Groetjes,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt en ik ga gewoon verder op zoek er moeten nog wel
      meer soorten te vinden zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi Cobi,
    Mooi dat je ze zo even naast elkaar zet in 1 blogje, kunnen we mooi de verschillen zien en verschillend zijn ze..!!
    allemaal familie maar zo anders van kleur en tekening..
    nog 50 te gaan...je kunt nog even vooruit..
    Heel mooi blog!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja precies, zo samen in een blog heb je een mooi overzicht.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. 't Is stuk voor stuk weer genieten van deze foto's, Coby. Prachtige foto's, waarvan ik het LHB-tje van foto 4 de meest aparte vind. Het lijken wel puzzelstukjes op z'n schild. Een aantal heb ik wel eens gezien, maar lang niet allemaal. Mooi en interessant blog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige serie van de lieve heersbeestjes Coby.
    Ik wist niet dat er zoveel verschillende waren, weer iets geleerd zeg ik dan maar.
    De bovenste foto vind ik echt een topper!!!.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blog, mooie foto's. Ik heb nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten in ons land leven al zie ik soms vreemde exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en leuk dat je mijn blog een bezoekje hebt gebracht.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. wat leuk dat je hier zoveel werk van gemaakt hebt,anders zien we zelden zoveel soorten op èèn log.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh dit is mooi ! Geweldig al die soorten en prachtige kleuren.
    De meeldauw vind ik toch ook wel heel bijzonder. Prachtige opnames.

    groet, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Top blogje, even al die soorten lekker op een rijtje. Knap dat je al zoveel soorten vast hebt weten te leggen. Dit is zo leuk om even door te kijken. Met stip (of blokjes) op 1 staat het veertienstippelige geval. Wat een mooi beestje.
    Dus tot het volgende natuurmoment maar weer, live of in je blog.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    ik vind het super dat je al zoveel verschillende
    lieveheersbeestjes bent tegengekomen. Ik heb er al wel een aantel gezien,
    maar zoveel als jij niet. Misschien volgende maand in Drenthe :-)
    Echt heel mooi en leerzaam blog. Mooie opnames en info en niet te vergeten de verwijzing naar je andere blogs met info.
    Echt heel leuk item.
    Groetje, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    wat een geweldige serie is dat,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik leer elke keer weer van jouw Blog. Mooie opnamen.

    Groet, Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk zeg, 10 soorten lieveheersbeestjes. een aantal ken ik wel , de zevenstippige, en het citroenlieveheersbeestje, maar ook veel soorten heb ik nog nooit gezien.Leuk om daar aandacht aan te schenken op je blog, ik ga nu ook eens opletten of ik meerdere soorten kan ontdekken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Opstijgende beestjes zijn ronduit heel knap gedaan en de anderen zeer zeker niet minder. Een volkomen fijne serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn er veel verschillende, daar heb ik nog nooit zo goed opgelet.
    Ik wist wel dat er verschillende waren natuurlijk.
    Prachtige serie heb je er van, de opvliegende is favoriet bij mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, Coby,
    Wat een stippeltjes en dan ook nog vlekjes. Het vloeivlekje is inderdaad heel erg snoezig en wil wel eens bij mij op zolder overwinteren. De Aziaten daarentegen zitten het liefst in mijn slaapkamer. Weer een mooie serie, vooral dat opvliegertje vind ik geslaagd.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk al die verschillende LHBtjes en heel mooi gefotografeerd.
    Foto 10, wat een sùper moment!
    Is het Schitterend Lieveheersbeestje (Coccinella magnifica)al helemaal volgroeid?
    Het lijkt meer op een larve..in ieder geval is het een mooi beestje.
    Mooi gemaakt dit blogje,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even bij alle foto's een onderschrift geplaatst,
      je ziet dan dat er dus een foto is van volwassen exemplaren
      van het Schitterend Lieveheersbeestje en een foto van een larve.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. prachtige serie. Vooral die met die open vleugeltjes is gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi deze serie over de verschillende soorten lhb-jes. Mooie foto's ook Coby. met nr 10 als topper. Maar ook nr 1, 2, 11, 15 en 18 zijn bijzonder gefotografeerd. ik vind het altijd nog vrij lastig om ze mooi vast te leggen. Ze zijn klein en beweeglijk en lopen vaak net harder of in een andere richting als je wilt. Succes met het ontdekken van de volgende soort.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel interessant blogje en leuk om er ook meer op te letten welke je zelf tegen komt.
    Nummer tien is een hele mooie vindt ik omdat hij zo mooi diep rood is .
    Moeilijk bewegelijke beestjes, zelf heb ik er ooit een na een regen bij naar het droge zien zwemmen en dat doen ze iets langzamer en dat is meteen mijn mooiste foto van een lieveheersbeestje geworden zie http://kiekis.blogspot.nl/search?updated-min=2011-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2012-01-01T00:00:00-08:00&max-results=7 voor het resultaat dacht dat het de Zeven stipelige was !?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Michel, bedankt voor je bezoekje aan mijn blog.
      Ik heb even gekeken op jouw blog en dat is inderdaad
      een Zevenstippelig Lieveheersbeestje en een heel fraaie foto.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  20. Heel mooi om te zien al die verschillende lieveheersbeestjes. En om ze zo mooi op de foto te krijgen. Ben benieuwd naar de volgende tien soorten.:-):-):-)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank voor al jullie enthousiaste reacties.
    Mooi om te horen dat er meer Lieveheersbeestjesfans zijn.
    Ik ga vrolijk door met verzamelen, maar heb
    geen idee wanneer ik de volgende tien soorten bij
    elkaar heb gesprokkeld en of dat sowieso gaat lukken.
    Hoe dan ook het is leuk om te weten dat er nog veel soorten
    te ontdekken zijn en ik zou zeggen help mee om er naar uit
    te kijken....
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby,
    Wat leuk om ze alle tien een keer op een rijtje te zetten, dat is meteen een mooi naslagwerkje voor me ;-)
    Op naar de volgende tien!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Coby

    Nooit geweten dat er zoveel soorten zijn!

    Groetjes Greetjw

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland