Dag 223 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 223 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.


Ha wat is dat toch een verademing dat we weer wat normale temperaturen hebben. Dat nodigt uit om er even op uit te trekken. Vanmiddag ben ik even naar een natuurterreintje in de buurt geweest. Even kijken hoe het daar met de bloeiende heide was, nou dat is treurig kan ik wel zeggen, veel is verdroogd of verdord door de zon, slechts hier en daar wat toefjes paars.
Maar er waren wel massaal bosmestkevers aanwezig en dat vind ik altijd leuk om naar te kijken. Knap werk hoe ze keutels meeslepen die zo groot zijn als henzelf. Ze eten zelf van de keutels en ze graven ze in in een gang voor hun larven die ook van mest leven.
Bosmestkevers zijn te herkennen aan hun mooie gladde en metaalachtig blauwe kleur.
Ik heb ook nog een filmpje van een met kever gemaakt waarop je de kever druk zie slepen met een konijnenkeutel even op onderstaande link klikken als je het filmpje wilt zien.
https://youtu.be/kJJjOVhm-04



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland