Dag 220 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 220 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



 Ik vind het een hele vooruitgang dat we de temperaturen van dertig graden of meer nu voorlopig toch echt achter de rug lijken te hebben.
De hoeveelheid regen die er vannacht en overdag is gevallen is met 3 mm veel te weinig om echt van betekenis te zijn, maar alle beetjes zijn welkom.
Ik vind het verrassend hoe de vlinders bij een bui echt onzichtbaar zijn verstopt en hoe ze onmiddellijk weer tevoorschijn komen als het weer droog is.
Dit klein geaderd witje kwam ook weer tevoorschijn toen het weer droog was na een buitje en ging zitten op een blad waar nog wat regendruppels op lagen.
Samen vormen ze voor mij wel de foto van de dag.
Het is bij de afgelopen landelijk vlindertelling al geconstateerd, maar er zijn momenteel echt ontzettend weinig vlinders, uitsluitend de witjes zie ik vliegen. Op mijn leverkruid, waar normaal gesproken vooral dagpauwogen en atalanta's vliegen heb ik zelfs nog geen enkele vlinder aangetroffen.
Je begrijpt dus dat ik al blij ben dat ik dagelijks in ieder geval de witjes zie vliegen.



Reacties

  1. Hoi Coby,
    Vlinders zijn inderdaad schaars. Diverse koolwitjes heb ik regelmatig gezien. Incidenteel boomblauwtjes (in de tuin), gehakkelde aurelia's ( in de tuin en op een landgoed) en zelfs enkele argusvlinders in de AWD. Daarmee houdt het op. Geen wonder: geen bloemen, geen nectar. Over juli had ik niet te klagen zoals je op mijn blog heb kunnen zien en later in de maand nogmaals. Nu maar afwachten hoe het verder gaat.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland