Dag 361 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 361 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



Het is leuk hoe het een soms weer het ander uitlokt. 
Een paar weken geleden liet ik een plaat zien van een Notenkraker uit een oud vogelboek. Vervolgens bedacht een kennis zich dat ze nog een oud vogelboek had van haar vader, het boek "Het Vogeljaar van Jac. P. Thijsse in een tweede druk uit 1913, dus meer dan 100 jaar geleden.
Dat prachtige boek mag ik nu even in handen hebben, doorbladeren en er in lezen.
Als foto van de dag heb ik gekozen voor deze plaat met reigers. Thijsse was een boeiend verteller, hier een citaat uit het boek: "Van alle dieren, die in't veld leven zijn de vogels het minst schuw. Er zijn stellig meer muizen dan meezen in Nederland, maar voor één muisje,dat ge in den loop van het jaar ziet weghuppelen tusschen 't hooge gras,kunt ge honderd meezen te zien krijgen. Vertrouwend op de gemakkelijkheid, waarmee ze zich uit de voeten kunnen maken,wagen zij het,ons tot op zeer korten afstand te naderen, als gij u maar rustig genoeg weet te bewegen, of zoo nodig roerloos stil te staan. Dat en een paar goede oogen zijn de eerste vereischten voor het doen van vogelwaarnemingen.Den verrekijker kunt ge vooreerst wel thuislaten, als ge daar te vroeg mee begint, leert ge nooit voorzichtigheid en dan houdt ge letterlijk en figuurlijk de vogels op een afstand.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland