Dag 351 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 351 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.


Toen ik weer foto's tegenkwam van de inmiddels beroemde notenkraker vroeg ik me opeens af of men deze vogel vroeg ook kende en of hij toentertijd ook zeldzaam was.
Ik heb daarom mijn boek Nederlandsche Vogelen 1770- 1829 van Sepp en Nozeman er maar een even op nageslagen.
Het blijkt dat de Notenkraker ook toen een zeldzame verschijning was. 
Ze werden een enkele keer gezien in de zomer en wat vaker in de herfst.
Ook wordt in het boek verteld dat er in 1753 hele groepen door ons land vlogen (dat is overigens voor het laatst in 1991 ook zo geweest).
Onze beroemde Notenkraker die nu dagelijks door vele vogelliefhebbers wordt bezocht heeft het beter dan de wijze waarop men in het boek met notenkrakers omging. C.Nozeman vertelt: "Een myner vrinden had het vermaek er eenen uit een boom te schieten van een der bosschen buiten Aernhem"
Een wel heel botte wijze dus om met zo'n zeldzame vogel om te gaan. Vermoedelijk is het dier daarna opgezet en trots getoond aan de notabelen van de stad.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland