Dag 316 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 316 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.


Onlangs was ik wat aan het rondstruinen en hoorde ik voortdurend een paar boomklevertjes luidkeels roepen. Ik kan het dan niet laten om me dan ook even in die gesprekken te mengen en ook daar werd even fanatiek op gereageerd.
Even later zag ik vlak voor me een heel klein wat blauwgrijs veertje liggen. "Nou ja zeg", dacht ik, "een veertje van een boomklever". Daar had ik nog geen veertje van, Echter toen ik enthousiast het veertje aan het fotograferen was zag ik opeens een parelmoerkleur op het veertje, dat kon nooit van een boomklever zijn. Duiven hebben wel die parelmoerkleur, en wel bij de halsvlekken. Het zou van een holenduif kunnen zijn, maar ik denk eigenlijk dat het van een houtduif is. En nee ik ben niet teleurgesteld dat het van een duif is. En ja ik heb er ook weer wat van geleerd, namelijk hoe snel je verschillende waarnemingen aan elkaar koppelt; je hoort een vogel, je ziet een veer en het eerste wat je denkt is dat ze bij elkaar horen. Moraal van het verhaal: nooit te snel conclusies trekken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland