Vogelskijken tijdens avondritjes

In deze blog een selectie van  vogelfoto's die ik de afgelopen weken tijdens een aantal ritjes gemaakt heb. Zoals ik wel vaker heb vertelt maak ik regelmatig 's avonds nog even een rondje en vaak is dat langs min of meer dezelfde route.
Het is dan steeds weer een verrassing wat er te zien zal zijn, er zitten vaak vogels op hun vaste stekkie, maar er zijn ook altijd onverwachte ontmoetingen.

Mannetje Kneu

Jonge Kneu

Meestal heb ik geen vast doel, maar ik speur wel steevast even bekende plekjes af of er vaste gasten zitten. Dat je het licht niet altijd te kiezen hebt zie je bij bovenstaande foto's op de eerste een mannetje Kneu Carduelis cannabina) die prachtig in het licht zit. Op de tweede foto een jonge kneu, die ik met tegenlicht moest nemen.
Meer kansen kreeg ik niet van deze Kneu's, hoe anders was dat een paar jaar geleden met net uitgevlogen Kneutjes, zie deze blog.

Gele Kwikstaart

Gele Kwikstaart
Dit jaar heb ik opvallend veel Gele Kwikstaarten ( Motacilla flava) gezien in de omgeving. Dit is volgens mij een jong mannetje dat zingoefeningen doet. Mooi zo in de aardappelen en grappig hoe hij achterom kijkt met een blik van, nou wat zeg je van mijn gezang...?  Ik hou er van om niet alleen te fotograferen maar vooral ook te observeren dat is een heerlijke manier van natuurbeleving. Daarnaast kijk ik ook graag naar dieren om zo het gedrag beter te leren begrijpen en daar gebruik van te kunnen maken bij het fotograferen.

Graspieper

Graspieper
Graspieper

Op ieder rondje kom  ik wel Graspiepers (Anthus pratenis) tegen. Het zijn niet de meest opvallende vogels maar wel heel leuk om er aandacht aan te besteden. Een dier vaak tegenkomen betekent nog niet dat je ook altijd perfecte mogelijkheden hebt voor foto's. Wel krijg je veel mogelijkheden om wat uit te proberen, hier drie verschillende foto's van de Graspieper.

Jonge Roodborsttapuit

Jonge Roodborsttapuit

Het is me onlangs voor het eerst gelukt om eens mooie foto's te maken van een jonge Roodborsttapuit.
Mooi om zo'n beestje eens goed te kunnen bekijken, het lijkt me al een parmantig vogeltje. Je kunt vind ik wel zien dat het familie is van de Roodborstjes, die kunnen er ook zo eigenwijs bij staan. Wel verwarrend overigens dat jonge vogels vaak zo'n heel ander verenpakje hebben dan hun ouders.
Maar met deze foto's er bij zijn de verschillen goed te bekijken.

Vrouwtje Roodborsttapuit

Volwassen Roodborsttapuiten zie ik eigenlijk ook altijd wel tijdens mijn rondritjes in de buurt. Het zijn vogels die hier alleen als broedvogel zijn, in de winter trekken ze weg naar het zuiden. Het mannetje is het makkelijkst te herkennen met zijn pikzwarte kop. Het zijn maar kleine vogeltjes en niet altijd even bereid om fotomodel te zijn zodat ik vaak genoegen moet nemen met de vogel in zijn omgeving.

Grasmus
Grasmus

Er is overigens niks mis met vogels fotograferen in hun omgeving. Vaak ben je pas tevreden als je een vogel heel close hebt kunnen fotograferen. Een vogel fotograferen met oog voor zijn omgeving levert echter vaak minstens zulke boeiende foto's op.
Zo ben ik heel blij met deze opnamen van bovenstaande  Grasmus (Sylvia communis). Het licht was al geweldig, maar ik vind het hier ook heel mooi dat je een flink deel van de omgeving ziet. Het maakt wat mij betreft de foto veel interessanter en ook leuk dat je hier goed kunt zien hoe klein zo'n Grasmus is.

Reacties

  1. Ik vind je foto's heel mooi!
    Groetjes, SK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vogelfoto's bij het mooie avondlicht. Wat kom je veel tegen tijdens zo'n autoritje.
    Mooie foto van de grasmus, al vind ik het paaltje waar hij op zit niet zo mooi met al die draden, maar het is wel, wat je schrijft zijn natuurlijke omgeving. En inderdaad, het is maar een klein vogeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha grappig, ik vind die draden juist een leuke toevoeging die
      nog extra benadrukt hoe klein het vogeltje is.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige vogeltjes laat je ons hier zien. Ik vind ze eigenlijk allemaal mooi, maar heb een lichte voorkeur voor de Gele Kwikstaart zo mooi tussen het groen. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, ik vond de Gele Kwikstaart daar ook mooi zitten, bijna helemaal verstopt en toch
      zo parmantig aanwezig.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Een heel mooie serie en prachtig licht daarbij.
    Ik ben het helemaal met je eens als je de omgeving mee laat doen, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd net deze prachtige serie!
    Wat betreft gele kwikstaartjes... Ik heb ze ook regelmatig gezien. Toch wel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en jij had er dan ook nog de Grote Gele Kwikstaart zo mooi
      in beeld, dat is ook heel fraai.
      Natuiurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Nu Cobie ik ben blij dat je nog even je avond rondje maakt ik ben weer op een idee gekomen omdat ook eens te doen !!!
    Ik dacht dat je dan juist niets meer zag maar het tegendeel is nu bewezen !!!
    bedankt voor je mooie Show!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker doen, er is dan veel te zien en het licht is dan zo
      mooi zacht!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Prachtige serie Coby.
    Ik loop eigenlijk nooit in de avond een rondje om te fotograferen.
    Misschien is het wel een optie om eens te doen.
    Ik ben helemaal weg van de grasmus, die vind ik zo mooi.
    Ik heb deze nog nooit in het echt gezien, ik twijfel ook of ze hier voorkomen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja avondrindjes zijn leuk, of je dan ook Grasmussen zal tegenkomen
      weet ik eerlijk gezegd niet. Het is een heel algemeen vogeltje dat dol
      is op Wilgenroosjes, dus daar vooral ook kijken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. zulke avondritjes zijn toch wel dĆØ ritjes wat een vogels kom je tegen en dan in het heerlijke zachte avondlicht.super.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto´s en mooie achtergrondkleuren.

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat moeten dat heerlijke avondtochtjes zijn, je hebt zulk prachtig licht bij al deze foto's.
    Ben het helemaal met je eens dat wat omgeving een foto flinke meerwaarde kan geven boven een close portret, iets wat ik trouwens nog niet zo heel lang door heb, maar al doende leert men :-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn inderdaad heel fijne tochtjes en door ervaring weet je vaal ook precies hoe je zo'n rondje het best kunt rijden. Het gebruik maken van de omgeving doe ik toch ook te weinig, maar
      ik herontdek de mogelijkheid wel steeds weer...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Mooie serie Coby,
    Vooral de grasmus foto's vind ik erg mooi.
    Misschien is het een keer leuk om een serie te maken hoe je gedragskennis van vogels je helpt om mooie foto's te maken?

    groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke voorstel Mark, ik vertel dergelijke informatie wel vaak in de
      diverse blogjes. Het is echte een goed idee om er eens specifiek een
      blogje aan te wijden met diverse voorbeelden.
      Ik ga er mee aan de slag!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hoi Coby
    dat moet een mooi ritje gewest zijn met veel mooie vogels voor je lens
    geweldige foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi weer, Coby. Ik ben vooral weg van je kwikstaart in aardappelen. En je hebt gelijk, een stuk van z'n leefomgeving erbij daar is niets mis mee. Heeft soms ook een meerwaarde. Je grasmus is ook prachtig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De foto's van de grasmus, roodborsttapuit en de boompieper met (on)kruid en draad vind ik erg mooi. Het licht is fantastisch. Blijf vooral dit soort ritjes maken zou ik zeggen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vooral blijven bloggen over deze tripjes, ik kijk heel graag mee. Prachtige serie! H groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fraaie serie zeg! Mooie sfeerplaatjes van prachtige (zang)vogels.

    Groet,
    ArnƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een ontzettend mooi blog Coby.
    Dit is echt genieten zeg en zoveel mooie verschillende vogeltjes.
    Je hebt zelfs een grasmus en die heb ik echt nog nooit gezien.
    Echt super dit en ik geniet hier dan ook met volle teugen van.
    Wat ik ook zo mooi vind is de stengels die hier en daar op de foto te zien zijn en dat geeft
    toch echt wel een extra mooie uitstraling.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland