Jonge Kokmeeuwen bedelen om voedsel

Ik had als onderwerp voor de laatste blog eigenlijk iets anders in mijn hoofd, namelijk een vervolg op de stuntelige vliegoefeningen van de vorige blog. In een paar weken tijd zijn de jonge Kokmeeuwen namelijk behendige vliegers geworden. Maar toen ik bedelende jonge Kokmeeuwen zag leek me dat een nog veel mooier onderwerp.




Ik zag een gezinnetje Kokmeeuw over het water peddelen met een van de ouders voorop en de drie al behoorlijk uit de kluiten gewassen puber meeuwtjes er in het kielzog achteraan.
De ouder leek vastbesloten om niet toe te geven aan het gebedel en zwom stoïcijns voort met de drie jengelende kinderen achter zich aan.




De jongen waren echter zeer vasthouden en bleven de ouder achtervolgen. Op een gegeven moment bleef de ouder even dobberen en meteen schoot een van de jonkies naar voren en begon tegen de snavel van de ouder te tikken. Met dat getik wordt de ouder verleid om voedsel op te rispen. Aangezien de volwassen vogel duidelijk bezig was om de jongen te leren voor zichzelf te zorgen besloot ze dan maar weg te vliegen van de bedelende jongen. Je ziet de jonge meeuwen een beetje beteuterd kijken, zo van wat overkomt ons nu...?




Het was maar even of de drie hongerige jonkies zwommen weer bedelend om de volwassen Kokmeeuw heen. Hij gaf duidelijk te kennen niet in te willen gaan op het gebedel van zijn vogelkinderen door opnieuw weg te vliegen. De pubers waren echter niet van plan om zich door de ouder te laten afschepen en gingen met dezelfde vaart weer richting de volwassen vogel die een stukje verderop weer was neergedaald.





Tja en tegen drie zulke dwingend bedelende jongen kon deze ouder uiteindelijk niet op. De vader of moeder Kokmeeuw sperde uiteindelijk toch de snavel wijd open. De jongen vlogen er op af als of ze in geen weken eten hadden gehad en het is eigenlijk een wonder dat het volwassen dier ongeschonden zo'n aanval uit komt. Het eind van het liedje was dus dat de ouder toch eten voor de jongen oprispte, niet zo'n smakelijke aanblik vind ik, maar daar dachten de jonge Kokmeeuwen natuurlijk heel anders over.





Er werd gesmikkeld en gesmuld van de tweedehands maaltijd en  de volwassen Kokmeeuw leek te berusten in de situatie en gaf helemaal toe aan de wensen van zijn kroost.
Hierna keerde de rust ook weer en leken de jonge meeuwen tevreden gesteld en werd de oudervogel  met rust gelaten.
Dit is de vijfde en tevens laatste blog over de belevenissen binnen de Kokmeeuwenkolonie. Vanaf eind april heb ik de meeuwenkolonie gevolgd en ze hun nesten zien bouwen zie blog1, ze zien badderen en met elkaar ruzie maken zie blog2. De eerste jonge Kokmeeuwen tevoorschijn zien komen zie blog3 en de eerste vliegoefeningen van de jonge Kokmeeuwen gezien zie blog4. En dan nu een laatste blog met om voedsel bedelende jonge Kokmeeuwen. Het was een prachtige belevenis om de Kokmeeuwen zo intensief te volgen, boeiend en ik heb een hoop over de dieren geleerd. Het is beslist de moeite waard om je zo eens een tijd met een onderwerp bezig te houden.

Reacties

  1. Hi hi hi de aanhouder wint, maar ja wie is de aanhouder? In dit geval de puberende meeuwen. Leuk blogverhaal Coby met mooie foto's die het ondersteunen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. net zijn net mensjes. (heel mooie blog met een prachtig verhaal erbij)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms heb je wel te doen met oudervogels, het was erg leuk om de belevenissen van deze meeuwen te volgen!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Coby en een mooie verhaal.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Coby,
    Ik heb weer van je verslag genoten.
    Moet inderdaad geen gezicht zijn als ze alles uit de krop op geeft voor de kleintjes.
    Is wel een leuk stukje natuur waar je ons mee hebt laten kijken.
    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb zo moeten lachen om die pubers, Coby. Eerst kijken ze verongelijkt. Het lijkt net of ze de oudervogel een slechte ouder vinden. Nadat ze gegeten hebben kijken ze triomfantelijk. Zo van: we hebben toch gewonnen. Heel leuk verhaal met prachtige foto's. Ik blijf erbij, hoor, echt iets voor een boek. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer prachtige foto's en een een leerzaam verhaal Coby.
    Soms valt het niet mee om pubers het naar de zin te maken, maar ook deze worden groot en herhaalt de geschiedenis zich.
    Het mooie is dat de pubers van nu de ouders van de toekomst zijn!!
    Jan W.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik ben het eens met mijn voorgangers ik moet ook zo lachen en dan heb je ook heel veel geduld en tijd genomen om deze uitgebreide reportage te maken waar ik enorm van geniet !!!!
    Dank je wel !!
    grt,
    Annie,
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo leuk Coby :-) en wat gaaf om die open snavel te zien en de jongen ervoor hahahaha...
    Je weet het ook nog zo smakelijk te vertellen. Ik wist yeti dat door het tikken tegen de snavel
    van de ouder dat daardoor het voedsel omhoog kwam. Weer wat geleerd dus :-)
    Werkelijk een fantastische serie. Ik doe het je niet na!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch beeldverhaal!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland