Nr 11: Roomvleklieveheersbeestje

Sinds een paar jaar ben ik op zoek naar soorten lieveheersbeestjes. Er zijn in Nederland meer dan 60 soorten te vinden, waarvan ik er intussen 10 gevonden had en nu wordt nummer 11 toegevoegd aan de lijst. Met dank aan Hannie die dit Roomvleklieveheersbeestje  tegenkwam en voor me veilig had gesteld zodat ik er opnamen van kon maken.

Roomvleklieveheersbeestje

Roomvleklieveheersbeestje
Meeldauwlieveheersbeestje

Meeldauwlieveheersbeestje

Ik vind het leuk om gericht overal rond te speuren en het is mooi dat ook andere mensen  meegesleept worden door mijn enthousiasme en me helpen zoeken. Het Roomvleklieveheersbeestje (Calvia quatuordecimguttata) is wijnrood van kleur en heeft 14 roomkleurige vlekken.
Hij lijkt wel wat op het Meeldauwlieveheersbeestje (Halyzia sedecimguttata) maar die heeft 16 roomkleurige vlekken en de bouw is ook anders. In ieder geval is het bij deze twee soorten handig om de stippen te tellen. Die stippen hebben overigens niets met de leeftijd van een lieveheersbeestje hebben te maken zoals nogal eens wordt gedacht. Het aantal stippen van iedere soort ligt vast en ze hebben dus hun leven lang hetzelfde aantal stippen of vlekken.

Roomvleklieveheersbeestje

Roomvleklieveheersbeestje
Zevenstippeliglieveheersbeestje

Het Roomvleklieveheersbeestje voedt zich zoals veel andere soorten lieveheersbeestjes met bladluizen. Het Meeldauwlieveheersbeestje eet zoals de naam al aangeeft meeldauw. Het Roomvleklieveheersbeestje is met zijn 5- 6,5mm even groot als het bekende Zevenstippeligelieveheersbeestje (Coccinella septempunctata) dat
5-8mm groot kan worden.

Roomvleklieveheersbeestje
Roomvleklieveheersbeestje

Lieveheersbeestjes fotograferen is niet altijd eenvoudig, soms heb je geluk dat ze rustig ergens stilzitten, maar veel vaker tref je het dat ze druk rondsjouwen. Ook dit Roomvleklieveheersbeestje was in een drukke bui en het was dus lastig om er wat leuke opnamen van te maken. Maar ik heb toch een een aantal opnamen kunnen maken waar de kenmerken van deze voor mij nieuwe soort in de verzameling goed te herkennen zijn.

Roomvleklieveheersbeestje

Roomvleklieveheersbeestje

Het Roomvleklieveheersbeestje is een vrij algemene soort dus ik zal hem waarschijnlijk niet dagelijks tegenkomen maar ik ga er vanuit dat ik nog wel eens weer een exemplaar van deze soort zal tegenkomen.
En wie weet kan ik dan nog mooiere foto's maken of misschien kom ik soort nummer 12 wel tegen, want ook naar nieuwe soorten lieveheersbeestjes blijf ik natuurlijk speuren.
De eerste tien soorten staan samen in een verzamelblog dat ik eerder al eens heb gemaakt zie deze blog.

Reacties

  1. Hi Coby
    Koningin van de bloggers. :-)
    Hoe krijg je het voor elkaar om me een heel blog geboeid te houden bij deze verder schattige beestjes.
    Voor mij was een lieveheersbeestje een lieveheersbeestje maar vanaf vandaag niet meer.
    Ik zal ze met mijn iPhone fotograferen om te vergelijken. :-)
    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dank voor je mooie compliment Henk :-) En leuk dat ik ook
      jou als vogelliefhebber kan boeien met lieveheersbeestjes...
      ik zou zeggen welkom bij de fanclub van de LHB-jes
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Mooi kevertje met mooie naam, hoera nr. 11!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Coby,
    Mooi he al die stippen! Gefeliciteerd met je 11de soort!
    Heb je mijn stippen al gezien?
    http://insectenwereld.blogspot.nl/2013/07/stippen-vervolg.html
    http://insectenwereld.blogspot.nl/2013/05/stippen.html

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten waren.
    Je hebt ze echt heel mooi vast gelegd.
    Mijn favoriet is foto zeven.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel veel soorten en ik heb ze dus nog lang niet allemaal,
      maar heel leuk op er naar te speuren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Hoi Coby, Ik had nooit zo veel met lhb. Maar met macrofotografie krijg je er hoe dan ook mee te maken. Deze week viel het me op dat ik er zo veel zag. Ook verschillende soorten. Ik dacht aan jouw blog en heb dat weer eens gelezen. Wat een toeval dat je nu weer een lhb-blog plaatst. Ik had o.a. een zwart 4-vlekkig lhb gezien (veelkl Aziatisch) en een meeldauwlhb. Je hebt ze knap gefotografeerd, want wat zijn ze beweeglijk en klein. Leuk weer een soort gescoord!
    groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als je eenmaal geïnteresseerd raakt in lieveheersbeestjes, heb je er een mooi
      fotografie-onderwerp bij. En een uitdaging, want ze zijn echt niet altijd eenvoudig
      vast te leggen, klein, beweeglijk en ook nog heel glimmend, wat het ook al niet makkelijk
      maakt. maar het houdt me fijn bezig en ik begrijp dat jij ze ook begint te waarderen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hoi Cobie ,
    Mij houd ook altijd het lieveheersbeestje bezig en dat er zoveel soorten zijn !!!!
    Ik volg het op de voet een pracht insect die velemalen sterk de aandacht trekt door duizende foto liefhebbers zoals jij en ik !!!!
    Even heb ik een reactie geplaatst nadat jij mijn blog had bezocht een vraag stelden ,
    Daar heb ik dit antwoord op geschreven ,
    -----------------------------------------------------------------

    Dank je Coby ,
    Nee ik ben niet weg geweest tussen door .. ik was er niet vandaan te slaan gelukkig had ik veel water bij me !!
    Het was wel griezelig maar ik wilde er niets van missen zo mooi en leerzaam het was !!!
    Dit maak je maar een keer mee denk ik!!!
    Maar ik denk dat jij je in kan leven in deze situatie dat merk ik wel aan de beleving die jij hebt bij de foto's die jij maakt !!!
    Leuk om dit soort momenten met elkaar te delen en fijn dat je dan zulke mooie reactie's krijgt !!
    Erg bedankt !
    grt,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah ik begrijp dat jij ook een echte LHB-fan bent en ja
      het is een mooie keverfamilie, die de aandacht waard is en
      heerlijk om te fotograferen.
      Nogmaals compliment voor je inspanningen bij het bijenavontuur
      echt uniek en mooi vastgelegd.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. hoe krijg je ze iedere keer weer gevonden,geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondanks zijn beweeglijkheid heb je 'm heel mooi gefotografeerd, Coby. Wat een prachtig beestje is dit. Ik vind lhb-tjes ook leuk. Zoek ze vaak, maar kan me niet herinneren deze ooit gezien te hebben. Daarom is dit blog des te leerzamer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had deze ook nog nooit bewust gezien, maar nu ik er echt
      meer op let ga ik er van uit dat ik ze toch vaker zal zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Prachtig die verschillende Coby, je laat het heel mooi zien hier.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hummm... I wonder how many we have here in Canada?
    This one is really nice and you took great pictures of it. This is a nice project to look for different ones. I hope you will find them all. Beautiful series!
    Greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby, leuk dat je deze nog niet in je verzameling had. Het was een dapper diertje, moest verplicht mee fietsen, maar heeft her allemaal doorstaan. En na een fotosessie bij jou mocht hij of zij weer lekker de vrijheid in. Ik hoop meer bijzondere soorten te zien, het zijn toch wel erg leuke mini's in de natuur. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wist dat je al langer met de LHB'tjes bezig was Coby en
    heb dan ook al vele foto's van je mogen zien :-) Gaaf dat je weer
    een exemplaar aan je lijstje kan toevoegen. Nog een hele lijst te gaan maar
    er komen er steeds meer bij.
    Je hebt deze kevertjes trouwens prachtig en in mooie poses
    weten te vereeuwigen. Complimentjes.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke jacht, de LHBtjes. Ik sta op 14, inclusief de zeldzame en amper 1,5 mm grote Nephus quadrimaculatus. Die is overigens naar Naturalis gegaan. Leuk he? Speurze!!

    Groet,
    Alrik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha wat leuk Alrik dat jij ook steeds op zoek bent naar Lieveheersbeestjes! De Nephus quadrimaculus ken ik niet maar dat ik niet zo vreemd begrijp ik. Bijzonder dat jij die zeldzame en superkleine
      soort hebt ontdekt, ook succes met uitbreiden van je verzameling!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland