Duel tussen twee Witte Kwikstaarten

Soms ben je zomaar onverwacht getuige van een boeiend spektakel in de natuur. Dat gebeurde ook toen ik onlangs tijdens een avondritje twee Witte Kwikstaarten (Motacilli alba) op de weg zag zitten. Ik had de indruk dat ze geen vriendjes van elkaar waren en dat ze aan het uitmaken waren wie de sterkste kwikstaart zou zijn.



Ik had geen ideale positie vanuit de auto maar ik wou ook niet het risico lopen dat de vogels zouden wegvliegen als ik bijvoorbeeld zou proberen om uit de auto te gaan. De foto's zijn dan ook niet echt super, maar qua actie wel heel leuk om te bekijken vind ik.


 

Zo te zien hadden ze allebei een verschillende aanvalstactiek, de ene bleef in het midden staan en had voortdurend zijn snater open. Ik neem maar aan dat hij daarmee luidkeels te kennen gaf dat zijn rivaal moest maken dat hij wegkwam. De andere vogels was meer het aanvallende type en probeerde indruk te maken door zich groot te maken met het uitspreiden van zijn vleugels.




Tegen de verwachting in bleek de schreeuwer toch wel indruk te maken op zijn tegenstander. De aanvaller nam steeds weer wat afstand en liep in een boogje om de schreeuwer heen  om vervolgens nog maar eens weer een aanvalspoging te ondernemen. De vleugels werden weer gespreid en heldhaftig ging hij weer de confrontatie aan met zijn nog steeds luidruchtige opponent.





Uiteindelijk zou blijken dat de de kwikstaart met de grote mond de strijd zou winnen. ik vond het bijzonder om te zien hoe deze vogel amper van zijn plaats kwam en alleen maar verwoed stond te schreeuwen. En toch kon hij daarmee dus de fanatiek aanvallende tegenstrever verjagen. Een wat mij betreft verrassend uitslag van de strijd en de winnaar zie je parmantitg weglopen met de air  van een echte winnaar.
Ik let er nu ook regelmatig op hoe lang is van een bepaald schouwspel heb genoten.
Deze strijd duurde welgeteld één minuut, dus een gelukje dat ik dat heb kunnen vastleggen en net op de goede plek aanwezig was.

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Wat geweldig dat je dit zo vast heb kunnen leggen.
    Gelukkig kwam het niet tot een gevecht en koos er eentje om weg te gaan.
    Ik vind foto 8 en foto 10 echt super, die laten echt goed de strijd zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je zat wel eerste rang.zijn zulke kaartjes erg duur.?nee alle gekheid het is een heerlijke serie om naar te kijken je was met recht er op de juiste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    wat een gave foto's zijn dit erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vogels zijn soms net mensen, als je een grote mond hebt.........

    Prachtig natuurmoment vastgelegd, dit soort beelden vind ik soms leuker dan de perfecte foto, juist omdat dit een verhaal verteld en de natuur laat zien zoals het is, zo puur. Prachtig, heb er met veel plezier naar gekeken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk blog Coby en wat leuk dat je dit toevallig zag.
    Ik heb met bewondering naar je foto's gekeken want dit maak je toch niet alle dagen mee :-)
    Je hebt er een hele mooie serie van kunnen maken en foto 3, 8 en 10 vind ik daarbij nog iets mooier.
    Is ook niet gemakkelijk om 2 van die bewegende bekvechters op de foto te krijgen maar je hebt dit heel goed weten vast te leggen.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahahahahaha Wat heerlijk en zeer herkenbaar Cobie !!
    Je moet maar net op de plek zijn waar dit zich afspeelt heel leuk om dit te zien !!
    grt,
    Annie,
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor jullie reacties, het is zo'n gebeurtenis waar de beleving
    eigenlijk belangrijker is dan de foto's. maar de foto's zijn wel een
    illustratie bij het verhaal.
    Via twitter kreeg ik nog de opmerking dat de opvliegende Kwikstaart
    mogelijk een Rouwkwikstaart is. Op sommige foto's lijkt dat er inderdaad
    op, maar op andere foto's lijken het toch gewoon twee Witte Kwikstaarten.
    Wie het weet mag het zeggen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig, deze serie, Coby.
    Zo heb ik hele mussen-oorlogen op de foto gezet.
    Echt grappig om te zien hoe het er in de dierenwereld in en om het huis aan toe gaat.
    groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland