Jonge Boerenzwaluwen en jonge Grasmussen

Dit is de tijd van de jonge vogels en als het mooi weer is maak ik graag 's avonds nog even een rondje door de omgeving. Het avondlicht is heel geschikt om mooie foto's te maken. Vaak zitten er dan wel vogels op draden, paaltjes en struiken en is er regelmatig een mooie fotografiemogelijkheid. Dus alle reden om er dan nog even op uit te trekken en me te laten verrassen door wat ik op zo'n rondje tegenkom.



Op 26 juni maakte ik ook zo'n avondritje en had ik onder andere een mooie ontmoeting met jonge Boerenzwaluwen (Hirundo rustica).
Vooral de jonge vogels zitten vaak op een draad en wachten dan ongeduldig tot de ijverig naar vliegjes zoekende ouders weer terug komen. Ook deze jongen zaten zo te wachten op voedsel, helaas heb ik geen acceptabele foto's van het voeren kunnen maken, maar met deze foto's ben ik ook blij.



Altijd mooi om zwaluwen te zien, ik geniet ervan om te kijken naar de door de lucht scherende zwaluwen. Op zoek naar vliegen en andere insecten, waarvan ze er duizenden per dag weten te vangen. Dat is toch een fabelachtige prestatie, evenals de duizenden kilometers die deze kleine vogels jaarlijks tussen Nederland en Afrika heen en weer vliegen. Als je dat soort feiten weet kun je toch niet anders dan met bewondering kijken naar de verrichtingen van de Boerenzwaluwen.  Een vogelsoort die het niet makkelijk heeft omdat er steeds minder geschikte broedplekken met een goede foerageermogelijkheid zijn.



Daar waar ik de Boerenzwaluw als kind ook al kende, weet ik van het bestaan van de Grasmus (Sylvia communis) pas sinds ik me serieus met vogels kijken ben gaan bezig houden. Toch is ook de Grasmus een heel veel voorkomende broedvogel, met zo'n 150.000 broedparen. Net als de Boerenzwaluw is  de Grasmus  alleen een zomergast en overwintert hij in Afrika in de buurt van de Sahel. De Boerenzwaluwen zie je vooral door de lucht  vliegen, de Grasmus  kom je vooral tegen bij struikgewas, zoals met dichte Braamstruiken overgroeide sloten.



Het is voor het eerst dat ik jonge Grasmussen eens mooi op de foto heb kunnen zetten. Vorig jaar zag ik op dezelfde plaats ook jonge Grasmussen, maar toen zaten ze te ver weg voor mooie foto's. Het is het voordeel van min of meer vaste rondjes in de omgeving dat je op een gegeven moment plekjes weet waar je vogels kunt verwachten. Ik ben blij met deze opnamen, vooral die waarbij het jong mooi in de Wilgenroosjes zit. Een plant waar de Grasmussen naar het schijnt graag bij in de buurt zitten.

Reacties

  1. Wat weer een geweldige serie, Coby!
    Genieten…:)
    vr gr Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat staan de jonge zwaluwen er heel mooi op ,ze zitten daar zo rustig en de jonge musjes heb je heel mooi in de wilgenroosjes ,maar om dit voor elkaar te krijgen ben je toch zeker meerdere avonden er op uit geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie, wat een smoeltjes! Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk ide grasmusjes, Coby. Ik ben helemaal weg van je zwaluwtjes, mooi ook met die achtergrond zo!
    Hartelijke groet, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie vooral de zwaluwen

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoera eindelijk jonge grasmusjes die ik nog nooit gezien heb !!!!
    Vanmiddag ben ik wel even wezen kijken maar de ouders voeren nog in het struikgewas brandnetels en wilgenroosjes staan er volop dus ik hou het in de gaten !!!
    Jij hebt mij heel blij gemaakt met beide soorten waar ik dol op ben !!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is mij nog nooit gelukt om zwaluwen zo mooi te fotograferen, Coby. Hele mooie serie weer. Je grasmus-foto's zijn trouwens ook prachtig geworden. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie heb je gemaakt Coby.
    De zwaluwen zijn echt prachtig, jammer dat je ze niet voerend kon vastleggen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind die jonge zwaluwen echt verrukkelijk!!!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Altijd leuk dat jonge spul.
    Verder fraai vast gelegd.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi dit Coby,
    de jonge zwaluwen maar ook de jonge grasmussen.
    Wat een genot om daar naar te kijken. Jonge zwaluwen zie ik wel
    maar jonge grasmussen heb ik zelf nog nooit gezien.
    Prachtige kleuren weer en mooi van details.
    Je bent echt een geluksvogel met deze kleintjes Coby :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland