De jonge Kokmeeuwen doen vliegoefeningen

Dit is al het vierde blog dat ik gemaakt heb over de belevenissen in een Kokmeeuwenkolonie. De jonge Kokmeeuwen (Larus ridibundus) groeien als kool en waren inmiddels toe aan het leren vliegen. In deze blog zal blijken dat vliegen voor een jonge Kokmeeuw nog niet zo eenvoudig is. Het leverde mij een uitermate vermakelijk schouwspel op en ik heb veel foto's gemaakt van de vlijtig oefenende jonge meeuwen.




Dit is een blog geworden met veel meer foto's dan ik gewend ben om in mijn blogs te gebruiken. Ik vind ze zelf allemaal echter zo leuk dat ik ze gewoon wil laten zien.
Het was zo boeiend om al dat gestuntel te zien en ik had dit allemaal nog nooit eerder zo uitgebreid kunnen bekijken en ook nog fotograferen.



Onder toeziend oog van ouders en onder luid support van een ander jong wordt er nog maar weer eens een nieuwe vliegpoging ondernomen. Het is hard werken voor het jong en je ziet dat hij nog kracht en vooral ook coördinatie te kort komt voor het echte vliegen.



Ook erg vermakelijk was het als er wel wat "vleugelgewapper" geproduceerd werd en de jonge vogels probeerden gang te krijgen om op te stijgen. Dat snelheid maken ging soms gepaard met enorm opspattend water, maar er waren er ook bij die dat een stuk geruislozer deden, maar echt opvliegen lukte nog geen enkel jong. Het leverde ook hier wel fotogenieke  momenten op.






Het was boeiend om de verrichtingen van de jonge Kokmeeuwen te volgen, zoals het al wekenlang leuk is om de gebeurtenissen in de Kokmeeuwenkolonie te volgen. Wat je met eigen ogen ziet maakt  toch de meeste indruk en het zien van dit aandoenlijke gestuntel vond ik echt een belevenis.
Bijzonder om te zien hoe de jonge meeuwen  nog  geen raad weten met twee van die enorme vleugels, die dan ook alle kanten op gaan. Het zijn van die slungelige pubers die nog vriendjes moeten worden met hun razendsnel veranderende lijf.







Je moet toch wel bewondering hebben voor deze jonge beestjes, onverdroten gingen ze door met oefenen. Af en toe even dobberen en uitrusten en vervolgens met hernieuwde energie er weer tegen aan.
Het is ook wel bijzonder te beseffen dat die vogeltjes dus "weten" wat ze moeten doen om te leren vliegen. En dat dan allemaal in een heel korte tijd, dan zijn wij als mensen toch eigenlijk maar stumpers als je kijkt hoe lang een kind er over doet om goed te leren lopen.



Na enige weken zullen ook deze nu nog stuntelende jonkies straks sierlijk door de lucht scheren en bijvoorbeeld  snelle duikvluchten maken naar alles en iedereen die ze als een gevaar voor hun territorium beschouwen.
Ik heb inmiddels ook gezien dat een groot deel van de jonge Kokmeeuwen inderdaad al behendige vliegers beginnen te worden. Ook hun verenkleed heeft nog weer de nodige veranderingen ondergaan, maar dat alles zal in een volgende blog te zien zijn.

Reacties

  1. Wat een schitterende foto's ... je moet inderdaad bewondering voor ze hebben!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is zó leuk, Coby. Daar kan je inderdaad uren naar kijken en honderden foto's van maken. En wat heb je dat mooi gedaan. Je zit ook lekker dichtbij zo te zien, want zelfs met een behoorlijke telelens moet toch ook niet al te ver weg zitten om ze zo op de foto te krijgen. Complimenten voor al je foto's, ze zijn geweldig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie heb je kunnen maken Coby.
    Dit is echt genieten zo, ik geloof zeker dat je daar van hebt genoten.
    Het is toch geweldig om dit allemaal voor je ogen zien gebeuren, het genieten om dit te volgen is goud waard vind ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit mooi om te zien,je zat wel eerste rang .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    Eigenlijk zijn foto's niet het juiste medium voor dit soort momenten. Alleen op film kun je dit soort dingen overbrengen, zodat anderen hetzelfde ervaren als wat jij hier hebt meegemaakt. Maar ja, WIJ motten het dan maar met de foto's doen en gelukkig doe je er deze keer wat meer in een serie. Want er zitten wel hele mooie beelden tussen hoor. Vooral foto's 6 en 7 vind ik prachtig. Hele mooie actiemomenten zo. Je hebt mij met alle series wel geïnspireerd om er volgend voorjaar ook eens beter naar te gaan kijken. Je bent er in ieder geval in geslaagd om een prachtig beeldverhaal neer te zetten. Daar kan ik nou van genieten, vooral omdat ik weet hoeveel tijd en moeite hier in gaat zitten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pracht gezicht Coby. Valt ook niet mee wat je met die grote flappers aan je lijf moet doen.
    Het is niet moeders mooiste, haha.... maar ze komen er wel.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit heb ik nog nooit gezien. Ik zal mijn ogen open houden als ik binnenkort de polder in ga. Prachtig in beeld gebracht Coby!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby
    wat gaaf die foto's hoe ze proberen te vliegen die jongen.
    ze gaan het vast voor me kaar krijgen het is een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh heerlijk Coby, een uiterst vermakelijke serie!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldige serie, Coby!
    Prachtig vastgelegd.
    vr gr Gerda Hulsebos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat leuk Cobie en wat heb je lekker lang genoten van dit mooie tafereel !!!
    Nu kan ik dit ook eens zien dat Jonge kokmeeuwen in en op het water zijn nog nooit gezien op deze manier !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby...

    wat een prachtig gezicht..
    kan me voorstellen dat je niet weer te kiezen, het zij allemaal
    mooie foto's geworden...prachtig hoe ze maar door gaan en
    de moed niet opgeven..rusten, oefenen, rusten en oefenen en
    het gaat eindelijk een keer lukken, maar dat laat je ons de volgende keer zien..
    gave puber blog..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie reportage Coby. Ik heb even met je meegenoten:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt super Coby. Wat mooi om deze momenten te kunnen vastleggen en hoe!
    Je hebt er werkelijk heel vele werk van gemaakt want die oefeningen die maken om te leren vliegen en dan ook nog soms met dat opspattende water is lang niet gemakkelijk. Ze zijn tevens helder, mooi van kleur en ik geniet echt van de mooie details die te zien zijn.
    groetjes, Helma

    OT foto 12 en 13 zijn precies dezelfde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Helma, er is inderdaad veel tijd in deze series gaan zitten, maar zeer de moeite
      waard om dit eens zo te doen, erg leerzaam en mooi om te doen.
      En wat foto 12 en 13 betreft, goed gezien, dat is inderdaad dezelfde foto, was niet de bedoeling maar ze mogen beide blijven staan.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland