Gentiaanblauwtje en Heideblauwtje

Op 26 juli heb ik een middag door mogen brengen in het Dwingelderveld  met boswachter Albert Henckel.  ' s Ochtends had hij tot zijn eigen verrassing een Kommavlinder gezien en daarom gingen we eerst daar maar eens even kijken. De Kommavlinder hebben we niet gezien, maar er waren wel andere mooie soorten vlinders te bewonderen, die me het ontbreken van de Kommavlinder snel lieten vergeten.

Gentiaanblauwtje

Gentiaanblauwtje

Gentiaanblauwtje

Er vlogen onder andere Gentiaanblauwtjes (Phengaris alcon), dat maakte voor mij de afwezigheid van de Kommavlinder meteen al goed. Ik zie ieder jaar wel Klokjesgentiaan met eitjes er op van de Gentiaanblauwtjes, maar het was me tot nu toe niet gelukt om ook de vlinder zelf te zien. En nu stond ik dus dankzij de boswachter zo maar onverwacht naar meerdere Gentiaanblauwtjes te kijken, daar werd ik wel heel blij van.

Klokjesgentiaan met eitjes van Gentiaanblauwtje

Gentiaanblauwtje

Gentiaanblauwtjes zijn  zeldzame vlinders die leven in vochtige heidegebieden. In zo'n heidegebied moeten daarnaast ook nog Klokjesgentianen groeien, waar het vrouwtje van het Gentiaanblauwtje haar eitjes af kan zetten en er moeten bepaalde mieren aanwezig zijn waar de larve een deel van zijn leven door kan brengen en door de mieren wordt gevoed.

Gentiaanblauwtje
Gentiaanblauwtje

Met zo'n specifieke leefwijze is het geen wonder dat deze vlinder maar op een beperkt aantal plekken voorkomt en kwetsbaar is in zijn bestaan. Deze bijzondere vlinder staat dan ook op de rode lijst van beschermde en bedreigde diersoorten. Ik vind het wel heel leuk dat ik het Gentiaanblauwtje nu met eigen ogen heb kunnen bekijken en er ook nog mooie foto's van heb kunnen maken.

paartje Heideblauwtje

Een vlindertje dat volop rond vloog op het Dwingelderveld was het Heideblauwtje (Phebeius argus), een prachtig kleurrijk vindertje en het bleek de favoriete vlindersoort van Boswachter Albert. Ik kan het wel met hem eens zijn want het is ook echt een heel mooie vlindertje. Heideblauwtjes had ik wel eerder gezien, maar voor dit jaar waren het weer de eerste exemplaren die ik zag.

mannetje Heideblauwtje

vrouwtje Heideblauwtje

Heideblauwtjes komen zowel op droge als natte heidevelden voor en hebben voornamelijk struikheide als waardplant om hun eitjes af te zetten. Het mannetje en vrouwtje zijn verschillend van kleur, waarbij het mannetje vooral blauw gekleurd is en het vrouwtje bruin. Niet altijd even makkelijk te herkennen vind ik al die blauwtjes, het was duidelijk te merken dat ik met iemand op stap was die deze vlinders veel vaker had gezien. Wat dat betreft is het natuurlijk net als bij vogels, hoe vaker je een soort hebt gezien, hoe beter je hem kunt herkennen.

mannetje Heideblauwtje

mannetje Heideblauwtje

Ik vond dat er nogal veel Heideblauwtjes rondvlogen, de soort komt schaars voor, maar op plekken waar hij voorkomt kan hij in grote aantallen aanwezig zijn. Het Dwingelderveld is een favoriete woonplek voor de Heideblauwtjes, ze hebben blijkbaar de goede omstandigheden daar en natuurlijk volop struikheide om de eitjes op af te zetten.

twee mannetjes Heideblauwtje

paartje Heideblauwtje

Als er zoveel vlinders aanwezig zijn heb je natuurlijk ook meer kansen op leuke foto's. Ik vond het wel mooi beide mannetjes zo dicht bij elkaar, het was nog fraaier geweest als ze aan dezelfde spriet hadden gezeten, maar zo ben ik er ook tevreden mee .
Albert zag een mannetje en vrouwtje prachtig boven elkaar zitten en ook nog met geopende vleugels, een unieke mogelijkheid om een paartje zo mooi samen vast te leggen.
Dit was het eerste blog van mijn rondtocht met Boswachter Albert, die je kunt volgen op twitter via @bosw8erAlbert waar hij  heel mooie natuuropnamen laat zien van vooral het Dwingelderveld.
Er komen nog een aantal mooie blogs van deze prachtige middag in het Dwingelderveld.


Reacties

  1. Prachtige serie van de blauwtjes en ander vlinders.
    Voor mij springt foto 9 er uit, prachtig met de donkere achtergrond.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn boswachters toch onbetaalbaar,maar wat is het weer genieten op je blog ,een geweldige serie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's heb je gemaakt Coby, wat een mooie vlinders had je voor de lens.
    Enne de Kommavlinder komt vast nog eens, ik heb die nog nooit gezien en ik had er nog nooit van gehoord.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja er blijft altijd wel weer wat te wensen. Ik heb de Kommavlinder ook nog nooit gezien,
      maar wie weet gebeurt dat nog wel eens.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Prachtige serie van de blauwtjes en ander vlinders Coby
    maar dat blauwtje is wel mijn favoriet een mooie vlinder.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's Coby! Je kunt gewoon zien dat je enorm hebt genoten. Schitterend!! Kaartjes van drukken voor toeristen of zo.
    Mooi!!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad een prachtige middag en veel mooie dingen gezien.
      Vlinders is daarbij toch steeds weer mooi om te zien en te fotograferen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Joepie Cobie wat een mooie serie vlinders heb je ook zo genoten van die kleine fladderraatjes heerlijk hé dit is echt leven !!
    Ik heb genoten dank je wel !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dit een prachtige vlinder, Coby. En ook weer mooi gefotografeerd. Zelf heb ik wat Boomblauwtjes in de tuin en het valt me op dat die Blauwtjes allemaal toch wel wat op elkaar lijken. De bovenkant is meer gelijk dan de onderkant van de vleugels, zie ik. Deze gaat meer richting Icarusblauwtje. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind al die blauwtjes ook lastig hoor, wel fijn als je er
      wat fatsoenlijke foto's van hebt zodat je de vleugelpatronen goed
      kunt bestuderen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hey Coby,

    Prachtig! Vlinders zijn mijn favoriet. Je hebt er een fijne dag gehad op het veld. Voor ons ook weer een leerzame les. De eitjes zo op het bloemeke niet eerder gespot. Nu weet ik gelijk dat dit de eitjes van de vlinder kunnen zijn.

    Dank voor de leerzame les,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Wat leuk dat je met een boswachter mee op stap mag. Lijkt me fantastisch. Gentiaanblauwtjes zijn inderdaad zeldzaam, dus wat een geluk. Ik vind veel soorten blauwtjes op elkaar lijken. En als de Gentiaanblauwtjes op de hei gaan zitten denk je toch al snel dat het heideblauwtjes zijn. Hoewel ze veel op de Pimpernelblauwtjes lijken. Heideblauwtjes vind ik wel erg veel weg hebben van Icarusblauwtjes. Weet jij hoe je daartussen verschil kan zien of denk jij ook ik ben op de hei dus zullen het wel heideblauwtjes zijn?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja met een boswachter op stap is wel heel leuk, die kent alle ins en outs van
      een natuurgebied, dus die weet vaak ook precies waar je moet zijn voor mooie zaken.
      Extra leuk bij boswachter Albert is dat hij een oud-collega van mijn vader is.
      Het Pimpernelblauwtje komt vlgs mij niet voor in Dwingelderveld en ze zijn iets groter dan
      de Heideblauwtjes en lichtbruin aan de onderkant, dat is goed te zien.
      Bij Heideblauwtjes en Icarusblauwtjes gaf boswachter de tip dat het oranje op de ondervleugels elkaar raakt bij de Heideblauwtjes en bij de Icarusblauwtjes is dat niet het geval.
      Ik ben ook nog niet een echte deskundige en raadpleeg nog graag de veldgidsen en hou bij het maken van foto's ook rekening met kunnen determineren, dus zoveel mogelijk kenmerken goed vastleggen. Verder is het volgens mij veel oefenen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Heerlijk, al die blauwtjes op de foto, word er gewoon helemaal vrolijk van. Je hebt ze echt heel mooi op de kiek gezet. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan me voorstellen dat je helemaal blij was bij het zien
    van de Gentiaanblauwtjes Coby. Ik zou daar ook superblij van worden :-)
    Ook het Heideblauwtje heb je weten te platen en dit zijn dan ook gelijk 2
    blauwtjes die ik nog niet voor de lens heb gehad.
    Leuk dat je met de boswachter mee kon want die weten en zien veel meer dan wij.
    Foto 5 (vliegend) en 7 vind ik schitterend.
    Uiteraard ook je andere foto's maar deze springen er net iets meer bovenuit :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. These butterflies are little beauties! The colors and the patterns of their wings is just gorgeous. Too bad some are endangered species... Hopefully they will be more of them in the future. I really love the pair of Heideblauwtje especially in the last picture, stunning picture but then again, they all are stunning pictures! A really nice series, I enjoyed it very much.
    Thank you for sharing!
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat je het gentiaanblauwtje hebt, die heb ik nog op mijn wensenlijstje staan, net zoals de heideblauwtjes trouwens. Moet ik toch richting Drenthe, want hier vind ik deze soorten niet.
    Prachtige serie, vooral de foto van man en vrouw heideblauw, zie je goed de verschillen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    Nou, dit moet een dag echt genieten geweest zijn!
    De klokjesgentiaan weet ik in mijn omgeving wel te vinden, maar ik denk dat je juiste mieren daar niet zitten, want ik heb er nog nooit een vlinder gezien.
    De foto van de eitjes op de gentiaan vind ik heel bijzonder, zo'n foto vertelt een boeiend verhaal.
    Schitterend hoe je de vlindertjes ook met gespreide vleugels hebt kunnen fotograferen, vooral die laatste met mannetje en vrouwtje is geweldig.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,
    Sinds ik zelf ben gaan kijken naar vlinders kan ik dit veel meer waarderen dan voorheen.
    Die man en vrouw Heideblauwtje op een takje vindt ik super.
    Erg fraai de kleuren combinaties gemaakt met de vlinders door je blog heen.
    Een blog van jou is altijd raak en stelt nooit teleur.
    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland