Struinen door de Drentse natuur

Ik heb de afgelopen tijd veel tijd doorgebracht bij de jonge Ransuilen en de Kokmeeuwenkolonie. Maar dat betekende niet dat ik geen aandacht had voor andere zaken. Juist in deze tijd met veel bloemen en beestjes vind ik het ook heel leuk om even met de macrolens door de natuur te struinen. Deze blog laat zien wat ik  in een uurtje in de natuur onder andere ben tegen gekomen.



Naaktslakken zijn nu niet direct mijn favoriete dieren maar je komt ze massaal tegen in bloeiende graslanden. Ze zijn ook een onderdeel van de natuur en door veel dieren geliefd als lekker hapje. Als je er de moeite voor neemt om ze eens goed te bekijken zijn het best fascinerende dieren en ook nog eens fotogeniek.



Altijd leuk om te proberen uitgebloeide Paardenbloemen te fotograferen. Gewoon  even spelen met die pluisjes. Eigenlijk ben ik nooit helemaal tevreden over het eindresultaat en misschien moet dat ook maar niet want dan is de uitdaging ook afgelopen. Nu kan ik me iedere keer weer opnieuw heerlijk vermaken met de Paardenbloemen.


Mooi was de ontdekking van een nestje met tientallen kleine spinnetjes. Onvoorstelbaar klein en een enorm gekrioel van al die kleine diertjes. Ze zijn zo klein dat je ze met het blote oog nauwelijks kunt onderscheiden. Ik had in eerste instantie ook niet in de gaten dat er allemaal lege huidjes tussen zaten. Een spin vervelt vele malen voordat hij zijn definitieve vorm heeft verkregen. Apert om zo al die lege huidjes te zien waar de spinnetjes uitgegroeid waren.


Om goed te laten zien hoe klein de spinnetjes zijn heb ik mijn vinger er maar even bij gehouden. Bij kleine spinnetjes ben ik net held genoeg voor een dergelijke actie. Als de spinnen echt een flink formaat zouden hebben vind ik ze eng.
Een eindje verderop vond ik nog een Rietkruisspin en ik denk dat de kleine spinnetjes ook Rietkruisspinnen zijn.



Ik kwam ook nog wat Ereprijs tegen, dat vind ik zulke mooie tere bloempjes en dan ook nog met dat prachtige helderblauw. Dat vraagt om een foto en ik vond het leuk om een geel Boterbloempje vaag op de achtergrond te plaatsen als een zonnetje en als mooi contrast bij het hemelsblauw. Voor de goede orde ik heb geen bloempjes geplukt of verplaatst, maar gezocht naar de juiste compositie door mezelf te verplaatsen.

Het is ook weer volop tijd voor insecten, daar kan ik me ook eindeloos mee vermaken en ik denk dat ik de komende tijd nog wel blogjes zal laten zien met alleen maar insecten.
Hier alvast twee vliegen, de ene is een Zweefvlieg die ik dusdanig heb gefotografeerd dat ik niet voldoende kenmerken kan zien om te bepalen welke soort het precies is. De andere vlieg is een Strontvlieg, niet zo'n smakelijke naam en hij is ook vaak op uitwerpselen te vinden, maar het is wel een fotogeniek beestje. Zo was er tijdens een natuurrondje weer van alles te vinden en telkens is het weer een verrassing wat ik op zo'n rondje tegen kom, dat verveelt nooit!

Reacties

  1. Prachtige serie is dit.
    Die spinnetjes is toch wel bijzonder zoveel bij elkaar.
    Doordat je vinger er bij staat heb je een idee hoe groot zo'n nest is.
    De andere foto's zijn ook prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat raar Coby,

    ook dit blog staat niet in mijn bloglist. Ik had het blog hieronder nog in mijn bloglist staan en die staat daar nog steeds. het was omdat ik op je kopfoto klikte en daardoor zag ik deze staan.
    Uitgebloeide paardenbloemen zijn ook mijn favorieten die kan je soms prachtig uitlichten. Iets wat jij hier ook prachtig in beeld brengt. Op spinnen heb ik het (nog steeds) niet zo, maar op de foto kan ik het hebben *grinnik*. Naaktslakken zie je heel veel en jammer dat er zoveel (vaak per ongeluk) worden vertrapt.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog steeds sta je niet met dit nieuwe blog in de bloglijsten Coby???
      Het blog hieronder van de kokmeeuwen staat nog overal als je nieuwste blog.

      Verwijderen
  3. Bij mij stond 'ie ook niet in de lijst. Maar super dat je in je volgende blog nog een verwijzing hebt geplaatst want ik had deze prachtige foto's niet willen missen! Vooral het slakje vind ik prachtig maar ook de pluizen. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar we kunnen hem zodoende toch nog bekijken want het zou jammer zijn als we deze mooie serie gemist hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Cobi...

    loop beetje achter et mijn reactie, probeer 1 en ander
    in te halen, bij jou ben ik altijd verzekerd van interessante
    foto vandaar dat ik ook de oudere blog doe..

    IK ben zelf op het moment ook helemaal aan het macro-en..
    gelukkig kan ik er weer een beetje mee uit de voeten en dat
    is voor het 1ste sinds 2 jaar..

    maar het gaat niet om mij, maar om jou foto's..
    ze zien er prima uit, stuk voor stuk scherp!!
    en ik vind vooral de 1ste een pracht van een compositie...;)

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland