Bloeiende Blaassilene

Al weer een paar weken geleden, om precies te zijn p 13 juni heb ik me een tijdje vermaakt met het fotograferen van Blaassilene (Silene vulgaris). Het is een vrij zeldzame plant, die familie is van de Dagkoekoeksbloem (Silene dioica) en de Echte Koekoeksbloem (Silene flos-cuculi).
Ieder jaar verheug ik me op de Blaassilene, ik vind het echt schitterende  bloemen om te zien en heerlijk om ze te fotograferen.


Gelukkig is er bij mij in de omgeving een natuurgebied waar de Blaassilene in behoorlijke hoeveelheden voorkomt en naar mijn idee zich zelfs aan het uit breiden is.
Als ik het tegenkom moet ik er even een serie foto's van maken, het is niet altijd even gemakkelijk om de juiste compositie of de goede scherptediepte te kiezen. De bloemen staan vaak nogal dicht opeen waardoor er snel rommelige foto's ontstaan.




De bloem heeft een prachtige vorm en mooie zachte kleuren en is daarom altijd weer de moeite waard om er aandacht aan te besteden. Ook als de bloem uitgebloeid is blijft er een interessante vorm over die leuk is om te fotograferen. De mieren kunnen makkelijk in en uit in  de bloem en helpen zo bij de bestuiving. Niet alle insecten kunnen even eenvoudig binnendringen in de Blaassilene en er zijn bijvoorbeeld hommels die daarom een gaatje maken in de bloem om zo bij de nectar te kunnen komen. Slim van de hommel maar pech dan voor de bloem, die op die wijze niet bestoven wordt.




Tot besluit nog een paar foto's waarop de mooie vorm en kleuren van de Blaassilene naar mijn idee heel mooi naar voren komen.
Ik heb me zo in ieder geval weer even prima vermaakt met deze mooie bloemen en genoten van deze fraaie schaarse plant, die overigens op plaatsen waar hij wel voorkomt soms met flinke pollen kan staan te bloeien. De moeite waard om naar deze bloemen uit te kijken en ze eens goed te bekijken.

Ik heb begrepen dat mijn vorige blog door onduidelijke oorzaak niet in de blogrollen van anderen is verschenen. Dat is jammer en daarom toch nog even een link naar Struinen door de Drentse natuur.
Het is overigens ook mogelijk om nieuwe blogs via bloglovin te volgen een betrouwbare manier en simpel te doen door te klikken op de bloglovinbutton rechts in het scherm.

Reacties

  1. Een fotogenieke plant die je hier inderdaad niet zo veel ziet. In Oostenrijk zie je ze wel in grote getalen. Je hebt ze mooi vast gelegd. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig mooi zo zie je maar waar Drenthe groot in kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love these flowers too, I find them very delicate and unique. We have them here along the roads and since we live in the country, they grow in my flower beds and I let them grow.
    Your pictures are fantastic, I really love the last one. A very nice post!
    Have a great weekend!
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een eye-opener. Ja, ik heb dit bloemetje zo vaak gezien, maar nooit van dichtbij bekeken. Prachtig en wat een mooie structuur op de blaas. Mooie foto's!
    groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele aparte bloemetjes Coby,
    Het valt me op dat er een mier op zit maar geen andere insecten.
    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig om deze zeldzaamheid in alle zijn pracht te kunnen zien.
    Mooi weergegeven Coby!

    Ps. ik heb blogje met een paar leuke lieveheersbeestjes geschreven: http://insectenwereld.blogspot.nl/2013/07/stippen-vervolg.html

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Prachtig plantje is dit, inderdaad deze zie je niet veel.
    Je hebt er een prachtige scherpe serie van kunnen maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie van een bloem die ik niet ken. Foto 6 en 9 zijn mijn favorieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Cobi....

    jij bent goed bezig geweest..
    ik vind bloemen zonder insecten altijd heel
    moeilijk, op de één of andere manier kan ik geen
    goede composities maken!!
    maar daar heb jij geen last van..
    vooral de laatste 3 zijn prima composities..
    erg goed gedaan...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby
    mooie serie foto's en een aparte bloem.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is idd een heel moeilijk bloemetje om te fotograferen, Coby, maar jij hebt dat heel goed gedaan. Er zitten eigenlijk gewoon teveel bloemetjes aan 1 steel voor het mooie. Je bent er ook in geslaagd om de achtergrond rustig te houden, waarvan ik weet dat dat in dit geval niet makkelijk is. Prima serie met de laatste drie foto's als mijn favoriet. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby, wat een mooi maar lastig bloemetje om te fotograferen. Ik vind de kleuren prachtig. Ik heb ze nog nooit gezien.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, dit is mooi Coby.
    Prachtige bloem, maar ook prachtige foto's.
    Mooie kleuren en scherpteverloop.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weet je dat ik echt met open mond zit te lezen Coby?
    Ik kom deze bloemen ook tegen en weet een plek waar ze staan. Ik heb ze wel eens gefotografeerd maar nooit wat mee gedaan (staan nog ergens in een map) en dan lees ik hier bij jou dat het ook nog een vrij zeldzame plant is!!! Ik moet volgende week maar eens zoeken waar ik die foto's heb hihi.... al heb jij ze wel prachtig vastgelegd. Zo zie je maar weer dat bloggen ook heel leerzaam is :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland