De Kokmeeuwen hebben jongen

Vanaf eind april volg ik de activiteiten in een Kokmeeuwenkolonie. Na deel 1 met het bouwen van de nesten en deel 2 met het badderen en kissebissen in de Kokmeeuwenkolonie was het natuurlijk wachten op de de eerste jonge Kokmeeuwen.
Het was spannend wanneer de eerste jonge Kokmeeuwen te zien zouden zijn,  ik heb dus regelmatig de nesten afgespeurd met de verrekijker om te zien of het eerste jong zich al zou laten zien.



Op 20 mei was het zover en ontdekte ik de eerste jonge Kokmeeuwtjes. Het is mooi te zien hoe zorgzaam de beide ouders omgaan met hun kroost. Kokmeeuwen zijn bepaald geen lieverdjes, dat heb ik in de vorige blog wel laten zien, maar met hun jongen gaan ze heel teder om. Je ziet ook op de eerste foto hoe een ouder beschermend de vleugels om de jonkies heeft geslagen.
Zoals bij al het jonge grut vind ik dit ook  heel aandoenlijke mooie donsbolletjes en  het is de eerste keer dat ik ze zo klein heb kunnen fotograferen.






Het was boeiend om de ontwikkelingen van de jonge Kokmeeuwen te volgen en je kunt dan zien welke  enorme veranderingen ze in korte tijd ondergaan, van piepklein donsbolletje  naar een wat pluizig puberjong. Hier boven een paar nog heel kleine jonkies die nog het donzige vlekjespatroon op hun kopje hebben.


En hoe klein de jongen ook zijn ze leren al heel vroeg hun stem te laten horen. Luidkeels met de snavel wijd open geven ze blijk van hun aanwezigheid. Ik neem aan dat het geschreeuw ook vooral bedoeld is als aansporing voor de ouders om rap terug te komen met voedsel.
Dat ze het geschreeuw en gekrijs leren van de volwassenen is op de onderste foto te zien waar een van de ouders eens even flink van zich laat horen.



Ook dit al iets grotere jong was druk bezig om zijn stemgeluid te trainen. Blijkbaar kostte dat toch wel de nodige energie want na zo'n oefensessie was het diertje een poosje weer heel rustig. Ook als ze al wat groter zijn hebben ze nog steeds iets aandoenlijks en  het zijn natuurlijk ook nog heel kwetsbare beestjes.




Dit was ook een mooi duo, twee kokmeeuwpubers die het dons al behoorlijk begonnen te verliezen en een eerste begin van hun juveniele verenpak hadden gekregen.
Een koddig gezicht die wat pluizige jongen met al wat echte veren en ook hier en daar nog van die fraaie donspluizen.
Op de laatste foto kun je goed zien dat er al mooie vleugels zijn gevormd en die moeten straks natuurlijk gebruikt worden om te vliegen en dat kunnen Kokmeeuwen heel goed.



Goed kunnen vliegen is belangrijk voor Kokmeeuwen, het zijn behendige vliegers. Maar voor het zover is moet een een jonge Kokmeeuw nog heel veel oefenen. Het jong hier boven is al vlijtig bezig om zijn vleugels te laten wapperen. Je kunt zien dat het nog geen uitgegroeide vleugels zijn en dat er nog veel dons aanwezig is. Maar het zal wel goed komen met het vliegen van dit dappere jong .
In een volgend blog zal ik de vermakelijke vliegoefeningen van de jongen laten zien.

Reacties

  1. Hoi Coby
    wat een leuke foto's van die kleintjes.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kreeg een heel ander bericht binnen Coby, en daar stonden ook ransuilen bij. Dit is een hele andere maar dat mag de pret niet drukken.

    Prachtig gevangen deze kleine kokmeeuwtjes. Ik heb ze nog nooit zo klein gezien dus dit is echt even genieten hoor :-)
    Op foto 1 vind ik dat ouderstel zo lieffff... Prachtig om te zien hoe zorgzaam of ze zijn. Werkelijk een heel mooi blog Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit heb ik nog nooit gezien wat is het heerlijk om dit zo mee te beleven wat een heerlijke warme serie heb je er van gemaakt.prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder .. ik heb ook nooit eerder jonge kokmeeuwen gezien ... echt genieten!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt het weer voor elkaar gekregen Coby, weer een prachtige blog.
    Fantastische foto's van het jonge grut, zorgzame ouders, nog in het dons en toch al oefenen voor het harde bestaan. Zoals Angelica zegt "echt genieten". Bedankt voor het delen!!
    Jan W.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig blog Coby.
    Zo vertederend om te zien hoe de ouders de jongen grootbrengen.
    Ze zijn niet veilig voor Zilvermeeuwen en Mantelmeeuwen, die vliegen boven de nesten en halen zo de jongen er uit.
    We hebben gezien dat ze die gewoon in stukken scheuren, echt niet leuk om mee te maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Heerlijk Cobie dit is mijn eerste keer dat ik jongen zie van deze kokmeeuwen TOPPPPPPPP
    Je hebt zeker wel genoten ?
    grt,
    Annie,
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Cobi...

    Mooi om te zien hè hoe ze in korte tijd zo kunnen
    veranderen, van donsbolletjes naar kleine pubertjes
    en ze moeten in rap tempo van alles leren..
    Je hebt er weer een fraai afgewerkte blog van
    gemaakt, met mooi scherpe opnames, prachtig
    in hun natuurlijke omgeving...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige beesten, mooi vastgelegd.

    Groeten Gerwald
    petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ben ik helemaal met mijn voorganger eens, Coby. Prachtige series voor een boek. Zo zonde dat er maar zo weinig mensen van genieten. Ik heb dat in ieder geval wel gedaan want ik vind het een prachtige en ook aandoenlijke serie. Ze zien er zo lief uit, die kleintjes. Zo klein heb ik ze nooit gezien. Ze zitten hier altijd zo ver weg. Midden in de plassen van de Groene Jonker. Ik geniet dus maar van jouw geweldige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja van mij mogen er nog meer mensen meegenieten,het worden er wel steeds meer. Wie weet komt er nog wel eens boek. Zo klein heb ik de jongen ook nooit eerder gezien, want inderdaad vaak best ver weg en zie je ze pas goed als ze het nest al kunnen verlaten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hai Coby,

    Tsja, hier hou ik nou van. Zo'n serie waar je aan kunt zien dat er tijd en moeite is gedaan om tot dit resultaat te komen. Natuurlijk wil je altijd dichterbij en een beter zicht op zo'n nest, maar dan moet je echt met drijfhutjes gaan werken of gewoon poepie-mazzel hebben.
    De foto's van de hele kleine meeuwtjes vind ik het mooist. Daar hadden best een paar extra foto's van in het blog gemogen. Het mooie observatieverhaal maakt het blog echt af. Heerlijk om een keertje extra te bekijken, in afwachtingen van een vast prachtig blog met fladderende jongen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit is ook wel de manier waarop jij jouw prachtige series maakt. Zoiets kost tijd maar geeft ook buitengewoon veel voldoening. Ik had ook graag meer foto's van de kleine meeuwtjes gehad maar nadat de eersten waren verschenen raakte ik zelf drie weken uit de running. Wie weet krijg ik volgend jaar een herkansing en dan nog meer klein grut.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hoi Coby,
    Je bent hier ongetwijfeld vaak wezen kijken, en dat resulteert dan ook in een mooie en complete serie.
    De tweede foto springt er voor mij uit omdat het kleintje hier zo goed zichtbaar is, en de laatste twee zijn ook geweldig met die vliegoefeningen!
    groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Een echte natuurreportage heb je hier staan. Leuk hoor, vooral met die piepjonge kokmeeuwtjes erbij.
    Ze zitten in een drukke omgeving en op afstand, je hebt eruit gehaald wat erin zat. Dichterbij was geen optie. Leuk dat er nog een deel komt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor jullie reacties en commentaren. Het blijft fijn dat er mensen zijn die de moeite nemen om hun mening achter te laten, ik waardeer dat zeer.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schitterende serie. Al scrollend zie je de meeuwtjes groeien.
    Mooi hoe je ze in hun omgeving kon fotograferen, dat het wat druk is met riet enzo vind ik niet storend, het hoort er gewoon bij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland