Dwingelderveld en zijn bewoners

In een vorige blog heb ik al iets van Dwingelderveld laten zien, waarbij het accent meer lag op het landschap en de schapen. In deze blog wil ik onder andere een aantal wat kleinere bewoners van Dwingelderveld belichten die ik op 10 september 2011 daar heb aangetroffen.
Dit enorme natuurgebied van zo'n 3700 hectare kent een grote verscheidenheid aan flora en vooral ook fauna.
De hoop en verwachting is dat door de maatregelen die Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer nu aan het nemen zijn die diversiteit nog meer tot zijn recht zal komen.


De vele plassen bieden een rust-, foerageer- en broedplaats voor diverse vogels. In de de vorige blog liet ik grote vluchten Grote Canadese Ganzen zien die er hun toevlucht zoeken, maar ook andere vogels weten Dwingelderveld te vinden. Het is wel een kwestie van goed kijken en bij voorkeur een verrekijker bij de hand om zo bijvoorbeeld een Wilde Eend te kunnen onderscheiden op een graspolletje, zie foto hier boven.



Ook de Dodaars en de Geoorde Fuut broeden in deze plassen. Zaterdag wel Geoorde Futen gezien, maar die hadden geen behoefte aan mijn aanwezigheid en er was een Dodaars, de kleinste futensoort van ons land. Deze laatste heb ik nog wel kunnen vastleggen alhoewel het van vrij grote afstand was en ze duiken voortdurend onder water op zoek naar voedsel, geen gemakkelijke vogels om mooi vast te leggen.


Toch even een foto van vorig jaar er bij toen ik het geluk had om een heel gezinnnetje Geoorde Fuut op de foto te kunnen zetten en die het zo druk hadden met elkaar dat ze zich van mijn aanwezigheid niets aantrokken. De Geoorde Futen maken bij het broeden gebruik van de waakzaamheid van de Kokmeeuwen, die ook in de plassen broeden.


Het was eigenlijk mijn bedoeling om het natuurgebied vast te leggen met mist, of om ochtend dauw te vereeuwigen. Helaas bleef de mist bij wat nevel en echt mooi bedauwde onderwerpen kon ik eigenlijk ook niet vinden behalve dit kleine veertje, dat ik wel heel mooi vond.




Ja en als er dan niet is wat je graag wilt, moet je uitkijken naar andere zaken en er is altijd wel iets te vinden.
Zo zag ik  uitwerpselen liggen op een afgezaagde boomstam. Het zijn de uitwerpselen van een Vos en je kan zien dat ie een gevarieerd menu heeft gehad van vruchten en een muisje. En als we het dan toch over poep hebben, de paddenstoelen op de foto's hier boven groeien op poep en als ik het goed heb uitgezocht, is het de Geringde Vlekplaat.


Ook deze Groene kikker kon ik op de foto zetten en dat is verheugend want veel kikkers op Dwingelderveld sterven aan de gevolgen van het Ranavirus. Maar in de buurt van het Holtveen zag ik diverse kleine en grote Groene kikkers, die ogenschijnlijk gezond leken te zijn en vanuit de Holtveenplas klonk zowaar nog een kikkerconcert. Hopen dat deze kikkers het dodelijke Ranavirus kunnen ontlopen want het is op veel plekken in het Dwingelderveld echt dramatisch. Voor meer informatie over het Ranavirus klik op http://www.ravon.nl/OnderzoekAdvies/Onderzoek/Ranavirus/tabid/974/Default.aspx




Ook voor vlinders en libellen is het Dwingelderveld een belangrijk natuurgebied, er zijn zeldzame soorten vlinders,zoals Het Gentiaanblauwtje, waarvan ik tot nu toe alleen de eitjes heb gevonden maar er zijn ook meer algemene soorten zoals de Kleine Vuurvlinder die ik nu ook mooi op een bloeiend takje heide heb kunnen vastleggen.
En ook libellen vlogen er volop rond toen de zon door kwam. Ik heb er niet zo heel veel op de foto gekregen, maar wel een prachtig Mannetje Gewone Pantserjuffer met zijn mooie grijsblauw berijpte lijf.
Daaronder een vrouwtje Tengere Pantserjuffer, een soort die in Drenthe en Zuidoost Nederland vrij algemeen is en op de Veluwe vrij zeldzaam en elders zeldzaam.




Tot besluit de prachtige geel/zwarte rups van de Wapendragervlinder. Het bijzondere is dat ik vorig jaar bijna op dezelfde dag op ongeveer dezelfde plaats daar de eerste rups van die vlinder ontdekte en nu sjouwde er weer eentje met gevaar voor eigen leven over het fietspad. Ik heb hem daar maar even van af gehaald want met alle fietsers die er langs komen zou dat niet goed aflopen en natuurlijk moest ie als dank wel even voor me poseren, en deed dat voorbeeldig. Meer over deze prachtige rups en de eveneens schitterende nachtvlinder die er bij hoort zie Wapendrager
De volgende blog over dieren van het Dwingelderveld zal volledig gewijd zijn aan de Levendbarende hagedis, waarvan ik die ik dag wel een stuk of negen heb gezien en veel mooie foto's van heb kunnen maken.

Reacties

  1. Wow, wat weer een mooie serie. Ik wil altijd aangeven welke ik de mooiste vind, maar dat is onbegonnen werk: ik vind ze allemaal zo mooi. Die vlinder op de heide vind ik wel een beauty en ook de allereerste foto van het ven en .....
    Nou ja, gewoon weer genieten van jouw foto's dus.

    lieve groet,

    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die geoorde futen...prachtig!
    Ik heb ze pas 1 keer in het echie gezien, in de krimpenerwaard.
    Prachtige beesten.

    Je hebt weer een smakelijke serie geschoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Coby!
    Ik ga niet de beste eruithalen, de hele serie is prachtig.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Coby,
    Mijn favoriet is de kleine vuurvlinder op takje heide, prachtig!
    Maar alle foto's zijn heerlijk om naar te kijken!
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Coby, wat vind ik dit leuk.
    Ik ga er over een paar weken een lang weekend naartoe en kom zo helemaal in de stemming, wat is er veel te zien..geoorde futen, wauw.
    Maar ook de landschappen zijn heel mooi.
    Of ik nog vlinders en libellen ga zien betwijfel ik, maar genieten ga ik zeker.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Whauw, een prachtig gevarieerd logje met zeer mooie foto's, je laat elk individu op zijn mooist zien! ook de detailfoto van dat veertje is schitterend! het is weer genieten!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby,
    Ja was dus ook op zoek naar mooie onderwerpen met dauwdruppeltjes, jammer dat er weinig was, maar het veertje is erg mooi, en ach, de komende tijd komen er nog kansen genoeg, en het fijne is dat we niet meer zo héél vroeg op hoeven te staan ;-)
    Je laat wederom een fijne en gevarieerde serie zien, heel mooi al dit kleine leven in.
    De rups is super, en ook het vuurvlindertje springt eruit vanwege de prachtige compositie.
    Die dodaars is idd bijna niet te fotograferen, zó snel, maar de geoorde futen die mogen er zijn!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Coby,

    Wat zet je hier weer een prachtig blog neer, en zo snel. Je dwingt me bijna om meteen naar Drenthe te gaan. De Geoorde Futen zijn een bijzondere waarneming. Gaaf om weer eens te zien. De Dodaar vind ik ook leuke fuutachtige, alleen duiken ze te snel onder altijd. Je macro opnames zijn ook weer van grote kwaliteit. Ik heb weer genoten van je blog, en ben daarom extra benieuwd naar je volgende blog met Hagedissen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kan er bij jou ook altijd van op aan mooi werk onder de oogbollen te krijgen en je weet dat ik daar dol op ben. Je macro's zijn zonder meer weer erg fraai en je ontmoeting met dodaarzen en de geoorde fuut vind ik supermooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby
    Leuk om na alle AWD ook eens wat te lezen over een heel andere kant van ons land. Mooie macro van de rups. Weinig vlinders dit jaar, dus ook weinig rupsen. De eerste landschapsfoto is heel erg mooi!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is wel een prachtig gebied daar, zoveel moois je ons weer laat zien.
    De geoorde futen met jong vind ik prachtig, heb ze nog nooit gezien.
    Ben nu wel heel benieuwd naar je hagedissen, is wel een van mijn favorieten om te fotograferen met de roofvogels, maar dat valt niet mee.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. je laat ons weer heel veel moois zien,je zou zo in je auto stappen om dit ook mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,

    Die laatste rups is een topper. Mooie combinatie met de structuur van dat hout. En de eerste vlinderfoto viel me ook op door de lange heidepluim; apart!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is het toch genieten hier Coby, en die futen had ik nog nooit gezien. Heb het gelijk even op geschreven.

    Die libellen en andere foto's zijn ook weer plaatjes. Prachtig gewoon., Wij waren vandaag even in de 'nate cel' (zijn de polders hier met natuurgebiedjes) en ook daar ineens heel veel vlinders en libellen. Die plaats ik an de vakantie wel. Nu eerst deel 2 van de AWD

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby,
    Deze serie had ik nog niet gezien. Ook heel mooi. Ik vind de eerste paddestoelfoto erg mooi zo wit in dat gras. Maar ook de eerste foto van de rups, de libel en de vlinder.
    Mooi gebied moet dat zijn.
    Fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland