Dag 173 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 173 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.


Vandaag was het niet echt een dag om eropuit te trekken vond ik maar wel een prima dag om nog eens even door de foto's te bladeren die ik woensdag had gemaakt. Ik had toen al verteld dat ik een reuzenhoutwesp (Urocerus gigas) was tegen gekomen. Op de foto kun je vast wel zien dat het een indrukwekkend beestje is. Reuzenhoutwespen kunnen tot 4 cm groot worden en dat was dit exemplaar wel. Ze zijn zeldzaam en je komt ze alleen in naaldbossen tegen waar de vrouwtjes hun eitjes afzetten op (omgevallen) sparren. Ook dit is zo'n vrouwtje die met haar lange legbuis eitjes aan het leggen was. De larven die uit die eitjes komen blijven zo'n 2-3 jaar in het hout leven voor ze verpoppen en er een nieuwe reuzenhoutwesp tevoorschijn komt. Je kunt deze insecten mogelijk eng vinden maar ze bijten of steken niet. Nog even aandacht voor de ogen van deze wesp, die zijn niet geel zoals je misschien denkt te zien, maar de ogen zijn "gewoon" zwart en de gele schijf achter ieder oog is om eventuele belagers af te schrikken. Ik vond het een mooi insect om eens oog in oog mee te staan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland