Zeehonden met jongen in de Breebaartpolder

De Breebaartpolder ligt bij Termuntenzijl in de provincie Groningen en is een geliefde plek bij veel soorten vogels. Maar de Breebaartpolder is ook een prachtige plek om naar zeehonden te kijken.
Als je bij hoog water een kijkje neemt bij het kijkscherm op de dijk, heb je een goede kans om tientallen zeehonden te zien.



Woensdag 11 juni ben ik er weer eens naar toe geweest en ook nu waren er heel wat zeehonden, om precies te zijn 32 volwassen dieren en 23 jonge zeehonden.
Er was een medewerker van de zeehondenopvang in Pieterburen aanwezig die de dieren aan het monitoren was en ze onder andere ieder uur telde. Hij vertelde dat er even flink paniek was geweest toen een boer bij de schapen moest zijn die vlakbij de zeehonden liepen. Veel zeehonden vluchtten het water in en langzamerhand  waren de meesten nu weer teruggekomen.



Het is ook niet voor niets dat er een kijkscherm gemaakt is. Als iedereen gewoon open en bloot boven op de dijk zou gaan staan zouden de zeehonden lang niet zo dicht onder de dijk komen. Prachtig dus dat er een scherm is, wel jammer trouwens dat ze er erg kleine gaten in gemaakt hebben. Een 500 mm lens past er sowieso niet in, en mijn 300 mm past net. Maar goed met wat passen en meten zijn er desalniettemin leuke opnamen te maken en kijken lukt altijd en alleen dat is al een genoegen.



Er waren heel wat zeehonden met een jong. Ik heb me door de medewerker van de zeehondenopvang laten vertellen de zeehonden altijd maar een jong krijgen dus alle aandacht kan uitgaan naar dat jonge dier. Er waren moeders die wat agressief deden tegen elkaar, mogelijk dat ze als bescherming voor hun jong geen volwassen dieren in de buurt willen hebben. Ik zag ook nog een ouder die een tweede jong weg joeg, dat jong was vermoedelijk zijn moeder nog kwijt door de paniek die er eerder die ochtend was. De ene moeder hierboven was in het strijd gewoel haar jong bijna kwijt en ze spoed zich er gauw weer naar toe.



Deze moeder met kind lagen er heerlijk relaxed bij en waren wel een beetje de sterren van de show.
Mooi om te zien hoe ook deze grote roofdieren zo zorgzaam zijn voor hun kinderen.
Prachtig de tedere en tevreden uitdrukking op de kop van de moeder. Het is toch best bijzonder dat je daar zo vanachter een kijkscherm op je gemak naar kunt kijken.





Telkens kwamen er nog weer nieuwe zeehonden vanuit de Waddenzee onder aan de dijk uit het water. En natte zeehonden zien er toch net even anders uit en waren met de zon erbij ook wat lastiger te fotograferen. Bijna elke keer was het een moeder met kind die aan land kwamen om het jong de kans te geven om te zogen en samen te genieten van een heerlijk zonnebad.




Zo hebben we ons al kijkend, fotograferend en pratend met de medewerker van de zeehondenopvang prima vermaakt bij de zeehonden. We hoorden dat er op dit strandje ook wel eens jongen worden geboren, de meeste jongen worden echter waarschijnlijk geboren op de zandbanken verder weg in de Waddenzee. Dat zou natuurlijk wel heel gaaf zijn om een jonge zeehond geboren te zien worden. Zo blijven er altijd weer nieuwe wensen, maar ook zonder geboortes was het weer enorm genieten van al die grote en kleine zeehonden en lieten de kleintjes luid en duidelijk horen waarom ze wel huilers worden genoemd.



Reacties

  1. Oh wat is dit een heerlijke serie het is de eerste keer voor mij dat ik dit zie, prachtig wat is de natuur toch geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie en leuke foto's Coby.
    Pracht gezicht met de jonkie's erbij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige serie Coby.
    Dit is echt genieten, prachtig hoe de moeder het jong zoogt.
    Heel mooi om te zien al die zeehonden bij elkaar, zoveel bij elkaar heb ik nog nooit gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een plek om een paar uurtjes heerlijk te genieten Coby.
    Niet te geloven dat je ze zo vanaf de dijk kunt observeren. Vooral de foto met het zogende jong is uniek. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Ze zien er altijd zo schattig uit al zijn het echte rovers.
    Jammer dat ze die gaten niet groter maken in kijkhutten en -schermen. Vaak zitten ze ook nog op voor fotografen onmogelijke hoogte.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    genieten zeg. De afstand heeft mij tot nu toe tegengehouden, maar ik ga er zeker binnenkort naar toe...
    Helemaal nu ik je prachtige serie heb gezien. Compliment!
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Wat zal je genoten hebben.
    Super plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Jammer dat het voor mij zo ver weg is, anders zou ik er zeker een keer heen gaan. Jij laat hier zien dat het zeker de moeite waard is. Prachtige beelden van het intieme leven van de zeehonden. En wat heb je er veel gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha, nou, jij weet ook waar je moet zijn voor de mooiste foto's ;-)
    prachtige serie met de jongen. foto 2 en 3 zijn mijn favorieten.
    ik ken het gebied, ben er zelf ook regelmatig geweest, maar ik
    zag de zeehondjes helaas nooit dichtbij. top gedaan Coby!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat is dit een heerlijke serie Coby
    erg leuk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, zoveel zeehonden bij elkaar en dan ook nog zo dichtbij te bekijken! Inderdaad jammer dat de kijkgaten niet groter zijn, maar daar zal wel een reden voor zijn, denk ik. Ondanks dat heb je een prachtige serie gemaakt. Dat ene jonkie doet me denken aan Van Persie met een vreugdeduik na het maken van een van de doelpunten tegen Spanje :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Coby wat is dit mooi om te zien met die jongen erbij, dat moet fantastisch zijn om deze dieren zo van achter het scherm rustig te kunnen observeren. Wel jammer dat ze bij zo'n scherm geen rekening houden met fotografen, grotere en lagere kijkgaten zouden ze toch best kunnen maken? Niettemin heb je er prachtige beelden geschoten, echt genieten!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat lijkt me geweldig om te zien, Coby. Jammer dat het zo ontzettend ver bij ons vandaan is. Alleen het daar "aanwezig" zijn lijkt me al een beleving. Prachtige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Cobie dit is toch boffen als je ook deze jongen kan fotograferen toppppppppp ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Wat een heerlijke serie laat je hier zien. Hier ben ik echt gek op en vind het zo jammer dat ik dit niet dicht in de buurt kan zien.
    Zeehondenpups op deze manier fotograferen is echt genieten. Ondanks het fotograferen vanuit een ongunstige positie, heb je er alles uit gehaald wat er in zit. Groot compliment voor de hele serie en het is niet doenlijk om er een favoriet uit te halen.
    Ze zijn gewoon allemaal fantastisch.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat prachtig om van zo dichtbij de zeehonden te mogen aanschouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke serie Coby en foto 12 is helemaal een juweel.
    dat jong wat bij zijn moeder aan eth zogen is. Echt een geweldig moment!
    Ik hoop ook nog eens foto's van de zeehonden te kunnen maken.
    Deze serie is in er in ieder geval een waarvan ik heerlijk heb zitten genieten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland