Etenstijd voor de jonge kokmeeuw

Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik sta er telkens weer versteld van hoe hard kleine vogeltjes groeien. Als je ergens een week niet geweest bent herken je de kleintjes bijna niet meer terug. Voor die snelle groei is natuurlijk ook veel eten nodig want het kost uiteraard heel veel energie. Er wordt dan ook heel wat eten naar binnen gestouwd door al die vogeltjes.






Toen ik op 5 juni bij de kokmeeuwenkolonie was kon ik ook mooi een jonge kokmeeuw vastleggen die eten kreeg van een van zijn ouders. Jonge kokmeeuwen bemachtigen hun voedsel door hun ouders te verleiden het voedsel voor ze op te rispen. Ze doen dit door voortdurend tegen de snavel van de ouder te tikken en die kan dat signaal niet weerstaan en braakt uiteindelijk het voedsel uit voor het jong.






Een jong weet blijkbaar precies hoe hij te werk moet gaan en bleef moedig volharden in het tegen de snavel tikken van het volwassen dier. Op een gegeven moment had hij blijkbaar door dat er voedsel voor hem beschikbaar kwam. Hij ging mooi klaar staan om het "lekkers" in ontvangst te nemen. Onvoorstelbaar wat een hoeveelheid voedsel er door zo'n kleintje dan even wordt weggewerkt.



hier is goed te zien dat de maaltijd bestaat uit rozenkevers


Nieuwsgierig als ik ben, wil ik dan ook graag weten wat er voor het kleine jong op het menu staat.
Ik had wel al eens uitgezocht da kokmeeuwen wormen, vis, zaden en insecten eten. Deze maaltijd speelde zich zo ver bij me vandaan af, dat ik niet kon zien wat de pot schafte. Maar op een van de foto's kon ik met een flinke crop zien dat het voedsel bestaat uit een flinke hoeveelheid rozenkevers (Phyllopertha horticol). Het zal ongetwijfeld een voedzame maaltijd geweest zijn voor dit hongerige jong. Voor mij was het weer een mooi moment van natuurbeleving en deed me herinneren aan de al veel grotere jonge kokmeeuwen die vorig jaar al bedelend achter kun moeder aan zwommen zie deze blog.

Reacties

  1. Het is altijd zo vertederend om te zien hoe de jongen van wat voor soort vogels dan ook worden gevoerd.
    Mooie serie heb je zo kunnen maken Coby, dit is genieten.
    Foto's zijn allemaal prachtig, heb geen voorkeur deze keer.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat is dit toch iedere keer weer een prachtig gezicht.je hebt het ook heel mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh, wat is dit mooi........., moeder kokmeeuw met haar jong. Kwam hier zo maar langs, maar ik ga je volgen, er is zo veel te genieten in de natuur.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zijn zeker goed geroeid, mooie foto's weer Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Adorable shots of the chick and momma gull. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi in beeld gebracht familietaffereel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi vind ik ze met die zwarte koppies en zo'n jong ontroerend. De kleur van het water vind ik ook prachtig!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zijn dus eigenlijk kokhalsmeeuwen.
    Mooie serie Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    ik heb weer genoten van je mooie foto's ze zijn erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke serie Coby en ook mooi hoe het kleine polletje te midden van het water het podium vormt voor al je foto's. Ik ken de rozenkevers niet, maar de jonge kokmeeuw smult ervan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Net zoals veel kinderen weten ook jonge vogels wel hoe ze hun ouders kunnen verleiden en/of manipuleren. Of de ouders eraan toegeven is natuurlijk een tweede. Mooi in beeld gebracht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Wat zal het een mooi blog worden, als je van alle datums eens iets achter elkaar plakt.Met de beelden van vorig jaar er ook nog eens bij, krijg je dan een erg goed document. Ik zou dat eigenlijk ook iets vaker moeten doen, maar er valt gewoonweg teveel te zien om meerdere keren naar een zelfde plek te gaan. Weer zo'n prachtig verhalend blog van jouw hand. Heerlijk toch om iedere keer te lezen en te bekijken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja daar heb ik al over nagedacht René, om er inderdaad een overzichtsblog van te maken. Ik vind het zelf toch wel erg leuk om paalde dieren een tijdje te volgen als dat mogelijk is. Aan de andere kant herken ik ook wel wat jij zegt dat er zoveel meer te zien is,. Ik maak er een afwisseling in; soms een tijdje iets specifiek volgen en daarnaast ook andere dingen meenemen.
      Dank ook voor je mooie compliment!
      Natuurkieker Covy

      Verwijderen
  13. Ben het met René eens en ik heb weer zo genoten van deze mooie momenten helemaal top Cobie , dank je wel !!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    wat weer een gaaf en ook tevens leuk blog met die kleine die gevoerd wordt.
    Dat kleintje is zeer aandoenlijk maar je hebt ze ook nog eens mooi helder in beeld gebracht.
    Werkelijk een prachtblog met alleen maar mooie platen :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hele mooie serie is dit weer Coby, prachtig om het gedrag van de jonge meeuw zo vast te leggen en te observeren.
    Mooi laag standpunt en lekker scherp allemaal, heerlijk om te bekijken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg mooie serie Coby!
    Prachtige momenten, haarscherp vastgelegd en de kleuren vind ik heel erg mooi.
    Ik heb zondag ook een nest met drie kleintjes gevonden en heb geprobeerd vanuit de kano te fotograferen, maar de kleintjes zaten steeds aan de verkeerde kant van het nest ;-( misschien nog eens in de herkansing, want het is wel erg leuk om te zien.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanuit een kano heb je wel een mooie mogelijkheid om dieren vast te leggen, een herkansing zou
      toch wel zeer de moeite waard zijn.

      Verwijderen
  17. Iedereen bedankt voor de reacties en commentaren. Fijn dat zoveel mensen steeds maar weer de moeite
    nemen om een reactie achter te laten. Ik ervaar het als een extra motivatie om te blijven bloggen!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland