Icarusblauwtjes als fotomodel

Wat is dit toch een heerlijke periode, er is zoveel te zien en te beleven nu in de natuur. Niet alleen alle vogels met hun kleintjes, maar ook bloemen en de vele daarop voorkomende beestjes zijn een lust voor het oog. Ik besloot om 1 juni maar eens een macrodagje in te plannen en wilde me speciaal richten op de icarusblauwtjes (Polyommatus icarus).




De icarusblauwtjes bleken behoorlijk meewerkend om als fotomodel te dienen. Het gaf me de mogelijkheid om uitgebreid te experimenteren  met allerlei verschillende vlindertjes en diverse composities en instellingen. Hier boven hetzelfde vlindertje in steeds dezelfde setting maar toch allemaal met een eigen sfeer.




Vooral de vrouwtjes hebben nogal wat variatie in kleur. Je hebt er zoals het vlindertje hier boven die vrijwel geheel bruin zijn en er zijn er ook die heel veel blauw hebben  zoals verderop in de blog te zien is. Dit bruin gekleurde vrouwtje zag er nogal gehavend uit, wat je het beste kunt zien als het vlindertje de vleugels heeft gespreid.



Een mannetje en een vrouwtje beide op klaver, een van de waardplanten van de icarusblawtjes. Heel fotogenieke bloemetjes die het eigenlijk ook wel zouden verdienen om daar eens een blogje aan te wijden. Maar nu het accent op de de icarusblauwtjes. Op de bovenste foto een mannetje en daar onder een prachtig felblauw gekleurd vrouwtje, die met recht de naam blauwtje draagt.



Tot besluit nog twee foto's waar ik ook tevreden mee ben. Het was fijn om weer een paar uurtjes te rommelen met de macrolens, toch echt wel een van de meest uitdagende natuurfotografie-onderdelen. Leuk om zo wat te spelen met het licht, composities en instellingen. Natuurlijk kwam ik ondertussen ook nog wel andere beestjes en ook bloemetjes tegen die ik ook niet zomaar voorbij kon lopen dus er komen ongetwijfeld nog wel meer macroblogjes de komende tijd. En wie weet komt daar dan ook nog wel weer een icarusblauwtje in voor.

Reacties

  1. Super! Vooral het vliegende blauwtje.
    Gefeliciteerd met deze reeks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dank Eveline! Ik denk dat je foto 9 bedoelt met het vliegende vlindertje, het is echter
      gezichtsbedrog, het vlindertje zat gewoon op het grasje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Heerlijk heerlijk Cobie het zijn zulke mooie vlindertjes daar krijg je geen genoeg van hé ,
    Maar wat is er een al gerafeld hé dat is vroeg voor de tijd van het jaar !!zeker nog een ouwetje net als ik hahahahahaha .
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha ik hoop toch niet dat jij er zo gerafeld uit ziet Annie :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. mooie serie Coby ban het blauwtje
    groetjes Herman..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een mooie serie van deze elegante vlindertjes! Mooie combinaties van vlinders en weegbree, maar ook de foto met het aanvliegende vlindertje op het grasje is erg mooi. Genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dit spreekt jou als liefhebber van blauw en vlindertjes vast extra aan :-)
      Zoals ik bij een andere reactie al zei zat het vlindertje gewoon op het gras,
      maar grappig dat er meer mensen zijn die denken dat het kwam aanvliegen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Wat ben je toch een geluksvogel daar in Drenthe, Coby. Ik moet het hier met Boomblauwtjes doen. Ook mooi natuurlijk. Hele mooie serie weer, met voor mij nr. 1 en 9 als favorieten. Zou een vogel die vlinder zo toegetakeld hebben? Ik zie hier Kleine Vossen die er net zo uit zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik woon echt wel in een omgeving met veel variatie Joke, maar hier moet ik het weer doen
      zonder de mooie polderplaatjes zoals jij die zo mooi kunt maken.
      Het zou best kunnen dat het vlindertje ontkomen is aan een vogel, ik weer het eerlijk gezegd niet,
      wellicht is er iemand die dat wel zeker weet.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Mooie serie foto's Coby van een mooi, elegant vlindertje. Foto 8 vind ik heel mooi evenals de eerste 3 met weegbree, mede doordat ik weegbree zo'n mooi plantje vind! Althans de bloemetjes :-) Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Robyn en met je eens dat weegbree heel mooie bloempjes heeft, ik was
      ook blij dat het vlindertje daar op ging zitten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Oh Coby, wat wilde dat blauwtje even mooi voor jou poseren en wat heb je daar goed gebruik van gemaakt.
    De eerste foto vind ik de allermooiste, echt een toppertje, en de een na laatste is een goede tweede, heel fraai zo met dat gras erbij.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig vlindertje en zo mooi in beeld gebracht!

    Fijne dag! Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van deze blauwtjes Coby, ze bleven even goed voor je zitten.
    Ik vind ze allemaal perfect gefotografeerd, kan geen keuze maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig Coby wat heb je hier een prachtige serie van kunnen maken,ik ben er wel een beetje jaloers op.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    Macrofotografie opent toch wel een bijzondere wereld, zoals je hier ook laat zien. De eerste vind ik een geweldige binnenkomer, de op een na laatste een hele fraaie sfeervolle opname. De rest mag er ook zijn, maar die twee springen er voor mij uit.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby
    Blauwtjes blijven fascineren, ik kan er nooit aan voorbij lopen zonder toch weer even te proberen ze vast te leggen. Het gehavende vlindertje is wel een schok voor de argeloze lezer van je blog ;), na al die mooie plaatjes ineens... oeps! Maar idd, zo zie je ze vaak. Mooi blogje en ik kijk uit naar al het andere moois dat je hebt vastgelegd.
    Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, wat heb jij die icarusblauwtjes mooi zeg. Ze zaten ook lekker wat hoger, dan heb je ze snel wat meer vrij zitten. Ik heb ze alleen nog laag in het gras kunnen fotograferen, maar hoop deze zomer nog zo'n serie als deze te maken, prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha dank voor je compliment, maar die icarusblauwtjes zaten niet zo hoog hoor, ik lag zelf echt plat op de grond,
      om deze foto's te kunnen maken :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Hai Coby,

    Oei, die eerste foto is echt fantastisch. Wat een kleurencombinatie zeg en mooi dat je het blauwtje de ruimte geeft in deze foto.
    De hele serie is er één waar je erg blij mee mag zijn. Blauwtjes zijn toch wel erg lastig te fotograferen vlinders en als je dan ook
    nog eens zoveel blauwtjes met open vleugels kunt platen is dat helemaal smullen. Bij mij zitten ze altijd met de vleugels dicht.
    Prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit is toch gewoon genieten Coby.
    De Icarusblauwtjes zijn werkelijk prachtige items voor de macro.
    Bovendien heb je echt hele mooi compo's gefotografeerd wat steeds weer anders uitpakt.
    Ze hebben ook de ruimte en dat geeft ook weer een hele mooie uitstraling.
    Zeker als ze op de bloemetjes en/of halmen zitten.
    Ik heb hier erg van genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland