Libellen en juffers

Het is werkelijk voortdurend kiezen waar ik een blog over wil maken. Zoveel mooie dingen zijn er nu te zien en ik kan me ook nooit inhouden als ik in de natuur ben. Ik wil alles zien en eigenlijk ook overal wel foto's van maken. Zo heb ik me 1 juni bezig gehouden met macrofotografie, ik heb daar al een blog vol icarusblauwtjes van laten  zien. In deze blog komen een paar algemene soorten libellen en juffers aan bod.




Zo zag ik diverse viervlekken (Libellula quadrimaculata), mooi getekende libellen die algemeen voorkomen en de moeite waard zijn om te fotograferen. Het fotograferen van libellen valt overigens niet altijd mee want vaak vliegen ze onrustig een en weer om te foerageren en hun territorium te verdedigen. Maar soms heb je geluk en kom je een pas uitgeslopen libel tegen die nog aan het opdrogen is. Zo'n libel kan nog niet vliegen is is daarom goed te benaderen, een uitgelezen kans voor mooie foto's.



Ik zag ook vrouwtjes gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum), die zie je vaak op een zanderig stukje grond zitten. Dat zijn prima plekjes voor ze om lekker op te warmen in de zon. Vaak zitten ze ook op wandelpaden, als daar ook planten groeien, zijn de libellen bijna niet te zien en zie je ze pas als ze opvliegen omdat je er bijna op trapt. Bovenstaande oeverlibellen zijn vrouwtjes, de mannetjes van de gewone oeverlibellen hebben een blauwe lichaamskleur.



Ook de kleinere en slankere juffers vind ik altijd leuk om te fotograferen. Ik wil graag zoveel mogelijk de naam weten van datgene dat ik fotografeer en ik moet zeggen dat ik daar met libellen en juffers nog wel eens knap lastig vind. Ik heb weliswaar een libellenveldgids, maar hebben libellen en vooral ook juffers, diverse kleurvariatie die helaas niet allemaal in de veldgids staan. Door ze veel te fotograferen en thuis weer goed de foto's te bekijken en bijvoorbeeld ook te kijken op waarneming.nl leer ik het wel steeds beter te herkennen. Het lantaarntje hierboven is een van de meest eenvoudig te herkennen juffertjes met het gekleurde eindje aan het verder donkere achterlijf.



Met natuurfotografie heb je het altijd te doen met zoals de omstandigheden zich aandienen. Zo kunnen de libellen verstopt zitten tussen de gewassen, maar met wat geluk kun je het ook treffen dat ze mooi vrij zitten. Deze juffer zat ook best op een leuk plekje en was het even mooi spelen met de scherptediepte. Het is volgens mij trouwens een vrouwtje grote roodoog (Erythromma najas) een soort waarbij de mannetjes mooie opvallende rode ogen hebben maar het vrouwtje bruine ogen heeft. Voor een vrouwtje dus een weinig toepasselijke naam.



Het was echt de dag van de viervlekken, diverse net uitgeslopen exemplaren waren er te vinden. Ik heb er dan ook diverse voor de lens gehad. Geen spectaculaire foto's maar wel fijn wat gerommeld met de macrolens en overigens ook met de 300 mm lens. Bij vlinders en insecten gebruik ik ook graag de 300 mm vooral als de diertjes slecht te benaderen zijn. Ook beide bovenstaande foto's zijn gemaakt met de 300 mm lens. 



Tot besluit nog een paar foto's van de viervlek tussen de grashalmen. De achtergronden zijn bij deze foto's redelijk druk, maar ik vind de kleuren wel heel mooi passen bij de libel.
Ook kun je bij deze foto's mooi zien hoe prachtig de vleugels zijn als zo'n libel net uit zijn larvenhuidje is gekropen. Alles nog gaaf en blinkend en nog geen rafeltjes of andere mankementen, een ideaal fotomodel.

Reacties

  1. je hebt zeker hele mooie modellen voor je camera gehad maar zonder z,on fotograaf ziet het er toch anders uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie van de libellen en juffers Coby.
    De juffers zie ik wel, maar de libelle's nog niet.
    Heel af en toe 1tje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cobie
    het blijven mooie beesten die libellen mooie seri.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf, libellen zijn ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja het is momenteel genieten. Je hoeft echt niet te zoeken naar onderwerpen.
    Je hebt weer een mooie reeks geschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige serie foto's. Vooral de eerste met de grashalmen en die prachtige blauwe op een blauwe bloem. Schitterend!
    De grote libellen heb ik hier nog niet gezien. Wel de kleine blauwe libellen.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede morgen Cobie ,

    Oh wat een mooie libellen en Juffertjes , het is ook zo'n mooie tijd eigenlijk moest je niets anders hoeven doen dan in de natuur zijn en fotograferen ,
    Mijn man heeft al gezegd dat we ons bed in de natuur neer zetten hahahahahahaha daar ben ik op de juiste plaats !!
    Ik heb weer genoten hoor dank je wel !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De namen van juffers en libellen vind ik ook erg moeilijk. Vaak is er maar een minimaal verschil tussen soorten. Mooie serie, Coby. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie Coby, namen vind ik ook altijd lastig van de juffers en libellen.
    Hier heb ik nog maar weinig gezien, en nu met dat donkere weer zal er ook weinig libellen zich laten zien denk ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Libellen en juffers gaan nogal eens zitten op een plek waarbij je wel goed kan zien, maar waarbij de achtergrond je helemaal niet bevalt. iedereen zal dit wel herkennen. Het is een hele uitdaging om zowel het insect als de achtergrond te krijgen zoals je graag wilt. Zo krijg je onvermijdelijk een verschil tussen mooi vastgelegde waarnemingen en uit fotografisch oogpunt mooie foto's. Voor beide valt wat te zeggen. Ik denk dat je het wel mij eens bent dat een rustige achtergrond een meerwaarde heeft. Overigens mooie opnamen :-)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze tijd is er inderdaad veel moois te zien in de natuur Coby, en dan ben ik net als jij.
    Ik wil alles zien en vastleggen maar vaak ontbreekt het me aan tijd. Als ik dan al de natuur in ga wil ik er ook zo lang mogelijk zijn.
    Deze tijd inderdaad de libellen en de vlinders. Ik vond je libellen in de grashalmen echt heel sfeervol.
    Een rustige achtergrond is ook vaak mooi maar zoals je de laatste 2 foto's (en 1, 2 en 3) met de viervlek hebt gefotografeerd vind ik dat echt prachtig om te zien. Het is sowieso een heel mooi blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooie libellenserie Coby! vooral de foto's van het lantaarntje vind ik mooi. en ook die
    van de oeverlibellen zijn mooi (die beesten zitten nu eenmaal veel op de grond ;-) ).
    het is inderdaad zo dat het vaak rommelige achtergronden geeft bij het fotograferen
    van libellen en juffers, vooral als ze 'hangen' in het gras, maar ik ben het met je eens
    dat het toch mooie plaatjes op kan leveren :-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke libellenblog, de viervlek en de oeverlibel kom ik in de AWD ook regelmatig tegen, die oeverlibellen zitten vaak zo onhandig op de grond. De juffers heb je ook heel mooi. Tja, en er is nu zoveel te zien dat het moeilijk is een keuze te maken waar je dan naar toe gaat. Ik was afgelopen week in Drenthe ( Drents Friesche wold) maar het koele , bewolkte weer zorgde ervoor dat ik nauwelijks foto's heb gemaakt, wel genoten van de mooie omgeving en de rust, heerlijke wandelingen gemaakt, maar voor fotografie waren er toch even wat minder mogelijkheden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Die rottige lente ook he ;-) Waarom moet alles dan ook tegelijk uitkomen en opgroeien in deze periode. Het zou voor ons toch iets meer gespreid mogen gebeuren. Maar het is ook wel weer lekker, want je kunt blijven fotograferen als je ergens rondwandelt. Knappe serie zo van de libellen en juffers, want het zijn toch erg lastig te fotograferen diertjes. Ik vind het in ieder geval vaak erg frustrerend om ze te fotograferen. Net in de goede positie, klaar om af te drukken en floep, weg zijn ze. De laatste viervlek is erg mooi geworden zo in zijn omgeving, maar de eerste foto van de juffer is de mooiste uit je blog. Prachtig dat blauw tegen de egaal groene achtergrond. Echt heel mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie libellenserie.
    Mooie plaatjes.
    Groet eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland