Hoogwater in de kokmeeuwenkolonie

Eind mei viel er een paar dagen erg veel regen in grote delen van Drenthe. Vooral op 26 mei 2014 was het flink raak en had ik zelf bijvoorbeeld 63 mm water in de regenmeter nadat het urenlang geplenst had, een hoeveelheid die normaal in de hele maand mei valt. Ook de dagen erna vielen de nodige regenbuien zodat op veel plaatsen meer dan 100 mm water was gevallen. Niet alleen mensen hadden daar her en der flink overlast van, ook de kokmeeuwenkolonie had te maken met erg hoog water.




Veel kokmeeuwen zaten samengepakt op kleine, nog min of meer droge stukjes grond. Vermoedelijk zijn ook wel nesten gewoon verdwenen in het hoge water. Ik weet niet of er daarbij ook eieren of heel kleine meeuwtjes gesneuveld zijn. Gelukkig is alles heel vroeg dit jaar en de jonge kokmeeuwen die ik nu nog zag konden allemaal goed zwemmen.



Her en der waren wat kleine plekjes net boven water gebleven waar nog net een gezinnetje kokmeeuw op kon vertoeven. Het leverde wat desolate beelden op van zo'n eenzame familie midden in een grote lege watervlakte. Ook het jong van deze kokmeeuwen kon overigens wel zwemmen, dus hij liep geen gevaar om in het water te verdrinken.



Prachtig om te zien hoe er kokmeeuwen waren die de ontstane situatie probeerden te verbeteren. Van verlaten nesten haalden ze materiaal en sleepten dat naar hun eigen nestplek. Mooi hoe die dieren zo een oplossing vonden door hun plekje wat op te hogen en zo wat minder kwetsbaar te zijn voor het hoge water.




Doordat de vogels het erg druk hadden met hun bezigheden kon ik uitgebreid proberen nog wat leuke foto's te maken van al die activiteit. Ik ben best blij met bovenstaande opnamen waar een van de ouders aan komt vliegen terwijl hij door het kleine jong met luid geschreeuw wordt verwelkomd.



En tot besluit van deze blog een paar aandoenlijke foto's van een kokmeeuw met het jong. De ouders hebben zich een slag in de rondte gewerkt om een heleboel nestmateriaal aan te slepen. Nu de rust op het nest weergekeerd is schurkt het jong even behaaglijk tegen een van de ouders aan, zo'n mooi moment en ik geniet dan van de tederheid die er tussen die dieren te zien is. Dat het niet allemaal even vreedzaam toeging in de kokmeeuwenkolonie zak ik in een volgend blog nog wel laten zien.




Reacties

  1. Prachtige serie heb je weer gemaakt Coby, allemaal helder en scherp.
    Fijne zondagen, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Cobie dat heb je even fijn vast gelegd !!
    Daar hebben wij geen notie van gehad dat de meeuwen zich maar moesten zien te redden met hun kleintjes pppppppfffffffffff wat gebeurd er toch veel in de natuur wat wij nog niet weten !!!
    Bedankt voor je Felicitatie bij ons 50 jarig Huwelijk !!
    En met een blogje maken doe ik het een beetje rustiger aan , maar dat maakt toch niets uit ik heb mijn versnelling in z'n een staan hahahaha maar als het mooi is ben ik te vrede .
    Fijne pinksterdagen ,
    lieve groeten , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby, wat een bijzondere serie. Zo triest hoe ongetwijfeld vele nesten, eieren en kleintjes verzwolgen zullen zijn door het hoge water, maar zo boeiend om te zien hoe de overlevingsdrang de meeuwen aanzet tot aanpassing.
    Je hebt er bijzonder mooie foto's van weten te maken, zo'n desolaat eilandje is toch wel erg fotogeniek en die laatste foto is echt aandoenlijk.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat het mee valt hoeveel nesten echt te gronde zijn gegaan, omdat er dit jaar al vroeg begonnen is met broeden. Maar er zijn vast wel broedsels gesneuveld. Het is echter de harde realiteit van de natuur en dat is toch boeiend om vast te leggen en wel heerlijk dat er dan toch ook van doe aandoenlijke scenes zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Een geweldig mooie serie.gefeliciteerd Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat hoge water was wel extreem. Logisch dat de gevolgen merkbaar zijn. Je kan blijkbaar behoorlijk dicht bij de kolonie komen, want je hebt een heleboel mooie opnamen kunnen maken. Leuk om weer eens iets volkomen anders te zien dan in de meeste blogs passeert.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is allemaal niet echt heel dichtbij hoor, maar me 700mm kom je toch een heel eind en
      met goede omstandigheden is er ook nog wat te croppen.
      Vorig jaar heb ik voor het eerst bij deze kolonie gezeten en ik moet zeggen dat ik het buitengewoon boeiend vind,
      er gebeurt echt van alles in zo'n kolonie.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. dat is wel heer erg hoog water maar jij hebt er zodoende een pracht serie van kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie heb je kunnen maken Coby.
    Altijd sneu als door omstandigheden nesten verdwijnen, ze zijn wel creatief om de boel gelijk weer wat op te hogen.
    Mooie opnames zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige serie Coby, met mooie foto's. Ik vind de kleuren en helderheid zo opvallend. Wat een triest gebeuren voor vogels die op de grond broeden. Gelukkig weten deze zich goed aan te passen, maar ik neem aan dat ze het er niet allemaal zo goed vanaf gebracht hebben. Foto's 4, 5 7 en 8 springen er extra uit en natuurlijk die laatste, een top moment.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk om te horen dat de kleur en helderheid je bevalt, best lastige vogels om mooi te belichten.
      De omstandigheden waren echter prima, geen keihard licht maar wel gewoon midden op de
      dag genomen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hoi Coby
    de meeuwen hebben het er maar druk mee leuk die jongen mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een wonderschone foto's, Coby. Ik heb zo eens een meerkoet z'n nest zien redden toen het uit elkaar gewaaid was. Je zou ze haast een handje gaan helpen, zo hard als ze werken. En het schiet ook niet op met een paar strootjes tegelijk. Dat zijn voor mij overigens wel de foto's uit jouw serie die ik SUPER mooi vind. Die waar ze aanvliegen met het nestmateriaal en je laatste met het jong. 't Is bijna of ze samen nu een kopje thee gaan drinken. Zo'n rustmomentje. Erg mooi gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je mooie compliment Joke, ik ben ook wel heel tevreden met deze serie.
      Nastuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige blog Coby, een heel mooi laag standpunt en super scherpe foto's van de kokmeeuwen, zo gewoon maar ook weer heel bijzonder om ze zo op de nesten te zien. De allerlaatste foto vind ik superlief. heerlijk blogje,
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's,Coby.Iik bewonder de aanvliegende vogels, Zo schitterend als zij de vleugels uitslaan.
    Een genot om naar te kijken, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een voor mij leerzaam blog Coby. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat regen/hoog water gevolgen kan hebben voor vogels -want die zitten toch in bomen?- wel dus. Zoals jij altijd zegt 'nooit uitgeleerd' over de natuur. :-)
    En wat een perfecte schutkleur hebben de kleintjes! Bedankt weer en groetjes,
    Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Inderdaad gelukkig dat de vogels dit jaar eerder aan het nageslacht begonnen waren, want ik kan me de regenval van vorig jaar herinneren. Toen werden alle klutenlegsels weggespoeld op vele plekken. Fotografisch levert het wel weer prachtige kansen op, want je weet wel de sfeer goed over te brengen van een watersnoodramp. Doet me erg denken aan de naar het dak vluchtende mensen in 1953.
    Complimenten voor de scherpte en de prachtige heldere kleuren. Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby..
    voor het eerst ook bij een kolonie kokmeeuwen geweest!!
    wat een lawaai, heb niet zulke mooie foto's als jij
    jij kon dichterbij komen denk ik, erg mooie foto, vooral voor de
    jonkies heb je er mooi opstaan...
    prima blog!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor al jullie reacties en commentaren, fijn dat er de moeite genomen wordt om een reacte
    achter te laten ik stel dat zeer op prijs.
    Leuk om te horen dat deze serie in de smaak valt zoals Kees al zei geen onderwerp dat je vaak voorbij ziet komen,
    maar wel erg de moeite waard om eens bij te kijken. En dan kun je ook met eigen oren horen hoe ze niet anders
    doen dan voortdurend krijsen, ook dat is een belevenis op zich.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele mooie serie ook van deze meeuwen met de kleintjes.
    Ze zijn ook heel vindingrijk door gelijk uit de lege nesten weer
    materiaal te halen voor hun eigen nest om op te hogen.
    Misschien zijn er inderdaad eieren of nesten verloren gegaan maar het hoeft niet zo te zin.
    Echt leuk de kleine meeuwtjes te zien zo. Mooi licht ook om te fotograferen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland