Eerste beelden van de jonge torenvalken

Drie jaar geleden in 2011 was ik zo gelukkig om bij een nestkast met jonge torenvalken te mogen fotograferen. Nadat de torenvalken vervolgens twee jaar niet tot broeden kwamen kreeg ik bericht van de eigenaren van de kast dat er nu toch weer serieus gebroed leek te worden. Ik heb inmiddels een camotentje dat ik in de buurt van de kast mocht zetten en op 5 juni heb ik voor de eerste keer jonge vogels uit de kast zien kijken.




De camouflagetent had ik al een aantal dagen eerder neergezet zodat de familie torenvalk daar aan zou kunnen wennen. In 2011 had ik urenlang gewoon in een tuinstoeltje onder een boom in de buurt van de kast gezeten. Dat ging toen ook goed maar vanuit een tentje verstoor je de boel natuurlijk nog veel minder en bovendien zou ik graag vaker bij het nest willen zitten om zo de ontwikkelingen wat te kunnen volgen. De jongen zoals die hier op 5 juni te zien zijn, zullen op dat moment vermoedelijk ruim twee weken oud zijn en was de eerste keer dat ze te zien waren, ook de eigenaren hadden ze nog niet eerder gezien. Grappige kleine donsjes zijn het, maar onmiskenbaar roofvogeltjes met hun grote kromme snavels.



Wat een voorrecht om bij zo'n nestkast met torenvalken te mogen zitten en te kunnen zien wat daar allemaal gebeurt. Het is ideaal in zo'n tentje, de vogels hebben heus wel in de gaten dat er iets bijzonders is maar ze werden niet echt verstoord en gingen gewoon door met hun bezigheden. Ik hoopte in ieder geval ook te kunnen vastleggen dat de ouders met voer kwamen. Nou die wens werd onmiddellijk vervuld, ik had me nog maar amper geïnstalleerd of ma torenvalk kwam er al aan met een heerlijke muis! Helaas was van het voeren zelf niet veel te zien want ook ma torenvalk verdween helemaal in de kast. Maar daarna ging ze nog wel even mooi op het randje zitten.





Vervolgens kon ik ervaren dat het camouflagetentje niet alleen goed is om me uit beeld te houden bij de torenvalkenfamilie. Het begon echt enorm te regenen en zo kon ik uittesten dat het tentje inderdaad net zo regenbestendig is als waar het voor verkocht is. Moeder torenvalk had eerst nog wel even moedig in een boom in de buurt gezeten maar ook haar werd het te gek en ze kwam schuilen in de nestkast.
Het leverde plaatjes op die ik zonder tentje nooit had kunnen maken.



Prachtige roofvogels zijn het en wat mooi om ze zo langdurig op je gemak te kunnen bekijken. Mooi ook om te merken dat ze zich echt niet veel aantrekken van mijn aanwezigheid. Het maakt het tot boeiende uren in mijn tentje. Niet alleen gebeurt er van alles in de nestkast, de ouders houden zich ook  op in de omgeving. Zo zitten ze in de bomen rond de kast, een beetje ver weg voor echt mooie opnamen maar wel heel mooi om dat allemaal te volgen. Maar het mooiste beeld is er als de torenvalken bij de kast komen, dus daar richt ik me met de camera dan ook het meest op.




Toen het droog werd ging het voeren gewoon weer door er werden diverse muizen in de kast gebracht. Ik ben er nog niet uit hoeveel kleine bekkies er gevuld moeten worden. Twee jongen zijn er zeker, dat is ook op de foto's te zien, maar ik heb het idee dat het er toch meer zijn en gok op drie en misschien wel vier jongen. Er is volop voedsel dus er zouden ook best zoveel jongen grootgebracht kunnen worden. We zullen het in de loop van de tijd waarschijnlijk wel gaan zien en anders komen we er mogelijk wel achter als de jongen geringd gaan worden, want het is de bedoeling dat dat zal gaan gebeuren. Dit was al een fijne kennismaking met de familie torenvalk en natuurlijk zullen er meer blogs komen van het wel en wee van dit torenvalkengezinnetje.

Reacties

  1. Wat heerlijk om dit vanuit je tentje mee te mogen maken.
    Het wel en wee van zo'n familie torenvalk is super om te kunnen volgen.
    Je hebt er een prachtige serie van kunnen maken, Coby.
    Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.
    Ik heb gehoord dat er heel veel muizen zijn, dus volop eten voor de jongen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Irma, het is inderdaad een goed muizenjaar, dus dat is gunstig voor de torenvalkenfamilie.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Wat is dit geweldig mooi het tentje heeft de kosten nu al ruimschoots op gebracht wat zijn het mooie momenten zoals moeder met muis de kast induikt en die koppies net boven de rand uit het is stuk voor stuk genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och wat leuk zeg, wat een kleintjes. Mooie serie , pa of ma torenvalk kon na heb brengen van de muis direct schuilen voor de regenbui.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ohhhhh, wat ontzettend gaaf is dit Coby!
    vooral de eerste foto en het vrouwtje met de muis vind ik TOP.
    hier zit ook een broedend koppeltje, maar door het vlinder- en libellenseizoen
    ben ik daar nog niet naar toe geweest.... toch eens doen ;-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het is soms kiezen waar je het eerst naar toe wilt.
      Vlinders en libellen zijn prachtig, maar een nest met torenvalken
      is toch ook wel buitengewoon interessant om te volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. helemaal mee eens!
      is het niet zelf dan wel via jouw blog :-)

      Verwijderen
  5. Prachtig Coby, Ook de foto met de muis, super. En die koppies over de rand, zo aandoenlijk. Wat een unieke kans dit zo te aanschouwen. Kamperen, dat heeft toch wel wat he? ;0)
    Ik verheug me op meer foto's van het gezin.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dank Hannie, die kleintjes hebben inderdaad toch net als de kleine zwaantjes
      een enorm aandoenlijkheidsgehalte.
      Hahaha en ja overdag wat kamperen is nog wel leuk :-))
      Er komen zeker meer foto's ik probeer het in de loop der weken toch te blijven volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Oh wat schitterend om van dichtbij dit mee te maken.
    Wat fijn dat tentje tegen de regen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit is echt een bijzondere belevenis Mirjam en
      het tentje is echt een aanrader, voldoet heel goed.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Mens wat een plek!
    Je moet het maar weten te vinden.
    Geweldige foto.s ! Ik ben heel benieuwd naar de komende foto.s.
    Ja inderdaad die foto,s in de regen had je zonder tentje niet kunnen maken. En die zijn schitterend.
    Een tien met een griffel en een zoen van de juffrouw .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Eveline, het is boffen dat ik zo op privéterrein mag zitten,
      een buitenkansje. De regenfoto's ben ik inderdaad ook heel blij mee.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hoi Coby,
    Dat heb je mooi voor elkaar. De torenvalken storen zich niet aan je en je zit nog droog ook als het hoost. Je hebt inderdaad bijzondere opnamen kunnen maken. Een unieke ervaring.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies Kees, een unieke ervaring en helemaal mooi om het over een wat langere
      tijd te kunnen volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Beautiful Coby! Love the kestrels, we have similar birds, here in Canada. Great shots, especially the one with the mouse in the beek. :)
    Hope you are doing well, I am but I have less time to blog these days.
    Have a wonderful weekend,
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your nice comment Louise, I am fine and still enjoying nature
      as much as I can :-)
      Have a nice weekend and greetings from Holland!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Oh wat gaaf Coby! Ja, dan is zo'n camo-tente tentje toch wel geweldig, heerlijk in alle rust de uiltjes observeren, dat moet fantastisch zijn.
    Zo zielig, die uiltjes in de regen, maar fantastische platen!

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Loes, ik ben inderdaad blij met mijn tentje, het is echt ideaal voor zo'n vaste plek
      en de vogels zijn er helemaal aan gewend dat het er staat.
      Ben je zelf bezig met uiltjes misschien, want jij weet natuurlijk wel dat dit torenvalkjes zijn :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Wat ontzettend gaaf Coby!!
    Geweldig dat je gebeld werd en je daar foto's mocht maken.
    Zo'n tentje is dan inderdaad een must anders had je nooit zo dichtbij]
    en niet van die mooie regenfoto's kunnen maken.
    Leuk die ouder met dat muisje maar ook die kleine koppies boven de
    rand zijn heel leuk om te zien. Echt een heel gaaf blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Helma, dit is echt heel leuk en mijn tentje staat daar nog steeds dus ik
      kan het wel en wee blijven volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hai Coby,

    Ik kan me goed voorstellen dat je daar heerlijk genoten hebt. Altijd mooi als je op de eerste rang kunt zitten bij dit soort situaties.
    Omdat ik dit van dichtbij meegemaakt heb bij de sperwers, kan ik je zeggen dat het wel erg jammer is dat je niet in de kast kunt kijken.
    Maar als je zo die koppies over het randje ziet komen is dat ook fantastisch. Die regenfoto's zijn zo goed gelukt. Echt erg knap gedaan.
    Tsja en die foto met dat muisje is voor mij de kers op de taart. Fantastisch toch dat je veel dingen mag fotograferen en meemaken, die voor veel anderen onbereikbaar zijn. Ook daarmee ben je echt onderscheidend.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik heb jouw foto's natuurlijk gezien van het sperwernest en geweldig hoe je daar volop alles in beeld had.
    Ik vind het echter geen probleem dat is niet in de kast kan kijken. Eigenlijk geeft het nog wel wat extra spanning,
    je weet immers niet wanneer je weer iets te zien krijgt. Hier wist ik zelfs nog niet hoeveel jongen er in de kast zitten.
    Als ze groter worden krijg je de jongen steeds meer te zien, dus er zijn straks nog meer mogelijkheden.
    De regenfoto's ben ik wel erg blij mee, zo'n kans krijg je niet vaak en maakt de foto's wel een beetje uniek.
    Ouders die voer aanbrengen zijn inderdaad wel echte wensfoto's, dat gaat erg snel en is lastig timen, dus die foto's
    lukken niet altijd maar ik kan er nog vaker naar toe.
    Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik zo bij die torenvalken mag zitten, maar ik geniet evenzeer als ik zo uren bij de
    kokmeeuwen of bijvoorbeeld de ooievaars zit, maar ook als ik in mijn eigen tuintje kijk naar de huismussen :-)

    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, wat is dat mooi Coby.
    Geweldige ervaring lijkt mij dat.
    En wat heb je het mooi gefotografeerd, dit is genieten.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldige foto's! Die koppies uit de nestkast. Wat een prachtige ervaring.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland