Adders zijn er in diverse kleuren

Ik raak in de natuur nooit uitgekeken en uitgeleerd. Zo kwam ik er onlangs achter dat je Adders (Vipera berus) kunt tegen komen in een behoorlijke verscheidenheid aan kleuren.
In deze blog wil ik een aantal van die verschillende kleuren laten zien, best bijzonder eigenlijk dat ze zulke uiteenlopende kleuren hebben.



De kleuren van een Adder kunnen uiteen lopen van grijs, geelbruin tot bruin en roodbruin. Meestal is er een donkere zigzaglijn zichtbaar op een lichtere ondergrond. Mannetjes zijn vaak meer grijze/beige en hebben meest een scherpe zigzag. Vrouwtjes zijn meer beige/bruin tot roodbruin en hebben vaak een wat vagere zigzaglijn. Heel soms is een Adder helemaal diepzwart van kleur en is er ook geen zigzag te zien, dit fenomeen dat bijvoorbeeld ook bij hagedissen voorkomt noemt men melanisme.




Je ziet dat de exemplaren die ik in de afgelopen weken gezien heb inderdaad behoorlijk verschillen van kleur. Op de foto lijken Adders vaak flinke dieren, maar eigenlijk zijn het maar kleine slangen.
Ze kunnen 50-70 cm lang worden, met uitschieters naar 80cm en de langst gemeten was 91 cm.
Mannetjes blijven vaak wat korter en met 50-70 gram ook lichter. Vrouwtjes worden dus het langst en met 80-100 gram ook zwaarder en als ze zwanger zijn kunnen ze tot 300 gram zwaar zijn.




Een opvallend kenmerk van Adders is het rode oog met de vertikale smalle pupil. Gladde slangen hebben ook rode ogen, maar hebben een ronde pupil in plaats van een vertikale pupil.
De smalle vertikale pupil geeft de Adder een wat gemeen uitziende blik, hetgeen nog versterkt wordt door een ander kenmerk van de Adder, de grote wenkbrauwschub. Op beide bovenstaande foto's zijn de kenmerken prima te bekijken.



Een ander opvallend verschijnsel aan een slang is de tong die hij steeds snel even uit zijn bek laat floepen.
Werkelijk frustrerend hoe snel dat gaat en hoe vaak je net het moment niet vast kunt leggen. Maar een paar keer is het dan toch gelukt en kun je zien dat de basis breed is en eindigt in een gespleten uiteinde.
De tong wordt uitsluitend gebruikt om te kunnen ruiken en wordt verder nergens voor gebruikt, ook niet om mee te proeven. Als een Adder een prooi naar binnen werkt legt de tong teruggetrokken in een holte in de onderkant van de bek.




Om te kunnen groeien moet een Adder regelmatig vervellen en dergelijke huiden kun je met wat geluk soms aantreffen tussen de vegetatie. Bijzonder is dat ook de ogen vervellen en dat kun je nog mooi aan de huid zien. Verder kun je de hele bouw en structuur zien in de huid, heel bijzonder eigenlijk.
Een adder die net verveld is ziet er altijd extra mooi en glimmend uit.


Zo heb ik in een aantal weken tijd heel wat tijd doorgebracht bij de Adders, soms alleen, maar veelal in gezelschap van anderen die deze dieren al even fascinerend vonden dan ik.
En een aantal van hen hebben voor het eerst in hun leven Adders gezien en dan ben je natuurlijk helemaal onder de indruk van deze bijzondere dieren.
Voor mezelf was het hoogtepunt bij mijn ontmoetingen met de Adder dit jaar toch wel het vastleggen van een geeuwende Adder, wie dat nog niet gezien heeft moet beslist even kijken op deze blog!

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Wat vind ik dit mooi om te zien en te lezen. Ik ben al een paar keer op pad geweest om adders te zoeken, maar nog niet een tegen gekomen. Maar gelukkig kan ik toch hele mooie foto's en informatie hier zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Adders blijven altijd bijzonder, de paartijd is nu weer voorbij en het wordt nu veel lastiger om ze goed te zien. Maar jij hebt in ieder geval een fantastisch mooie serie foto's overgehouden aan onze enige gifslang.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cobi....

    Wat een interessante informatieve blog..
    Kan me voorstellen dat je om dit te bereiken heel wat keren daar hebt gezeten, wachten op de mooiste momenten..
    Het is je prima gelukt, de foto's zijn mooi scherp en goed belicht...
    Dikke complimenten...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,

    Super foto's van de Adders!
    Heel bijzonder!!

    Groetjes Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Coby, je wordt weer heel hartelijk bedankt ;-(
    Kan ik weer een nieuwe laptop gaan kopen, omdat al mijn kwijl tussen de toetsen blijft zitten. Grrrrr.

    René

    PS: Kijk toevallig net in de spiegel en zie dat ik weer zo groen ben als de hulk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer kleuren maar ze kijken altijd allemaal even gemeen die adders. Een geweldige serie die ik erg goed vind. Zou wel willen dat ik ze hier kon vinden maar daar moeten we dan toch naar zandgronden toe. Ik kom wel bij jou kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    wat een soorten heb je daar die zie je niet bij ons in de awd.
    een geweldige serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een pracht serie.en zoveel verschillende dat je die in zo korte tijd bent tegengekomen,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, Coby,
    Wat weer een mooie serie van het addergebroed. Zelfs een foto van een gapend huidje!
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Wat laat je de verschillende kleuren prachtig zien op je foto's.
    Ik vind het werkelijk allemaal erg mooie foto's. Ik heb vorige week in Drenthe geen adders gezien, dus je moet ze ook maar weten te vinden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    Je kunt wel zien dat je er een aantal keren geweest bent. Mooie foto's van de adders. Geweldig dat je de afgestroopte huid hebt kunnen vinden. Super.
    Gr. Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hele mooie serie, wist niet dat er zoveel soorten zijn.
    Ik vind ze een beetje eng ;-)
    In Bargerveen zitten ze ook, staat een bordje met informatie, we staan er te leze en komt er net een voorbij, heel snel. Schrok me rot.
    De foto 's van de vallen zijn mooi.
    Uniek eigenlijk de natuur.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Coby, van al je adderseries vind ik dit toch wel de imponerendste, wat een verschillende exemplaren heb je kunnen vastleggen, en dan ook nog eens heel mooi, je verdient weer dikke complimenten.
    De afgestroopte huid is een heel mooi extraatje, gaaf om te zien.
    Dat ze inderdaad maar klein zijn, dat verbaasde mij toen ik ze voor het eerst zag, dacht echt dat ze veel groter zijn.
    Prachtserie!!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van een wenkbrauwschub had ik nog niet gehoord, maar ik zag gelijk wat je bedoelde. Ik heb nog nooit een adder in de vrije natuur gezien en ik denk ook niet dat ik die tegenkom.

    Maar je serie is er eentje om door een ringetje te halen. wat een kleuren zijn er zeg en die zwarte komt toch best wel beetje eng over. Gaaf ook dat je die vervelling hebt gevonden.

    Heel mooi blog Coby, compliment is dan ook zeer zeker op z'n plaats.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor jullie leuke en enthousiaste reacties op deze blog.
    Ik begrijp dat jullie mijn eigen enthousiasme over deze dieren
    wel delen en het is ook echt heel bijzonder om ze te zien.
    En ook voor het eerst trouwens dat ik ze zo mooi heb kunnen
    fotograferen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik raak in de natuur nooit uitgekeken en uitgeleerd: Dat zijn jouw eigen woorden die ik her met je deel! Zo zie en lees ik opnieuw dat elk dier zo uniek is in zijn soort.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland