Schietmotten en Kokerjuffers

In de natuur leven talloze diertjes waar we vaak helemaal niets over weten, maar die een dusdanig interessante levenswijze hebben dat het de moeite waard is om daar aandacht aan besteden.
In deze blog komen de Schietmotten (Trychoptera) en Kokerjuffers aan bod een heel bijzondere insectenfamilie.
Als we het hebben over een Schietmot of een Kokerjuffer, dan hebben we het over hetzelfde dier.
De Schietmot is het volwassen insect en de Kokerjuffer is hetzelfde insect maar dan in zijn larvestadium.

Schietmot

Stippelmot- een nachtvlinder

De Schietmot lijkt wel wat op een Nachtvlindertje en zeker als je met beide  insectensoorten niet zo heel goed bekend bent, kun je deze twee makkelijk met elkaar verwarren.
Een Schietmot is te herkennen doordat hij behaarde vleugels heeft, terwijl die van een nachtvlinder gekleurde schubben heeft.

Kokerjuffer

Kokerjuffer

De larven van een Schietmot bouwen een soort kokertje waarmee ze zich beschermen en waar ze in hun larvenstadium vertoeven. Vanwege het bouwen van zo'n omhulsel worden ze Kokerjuffers genoemd.
Er zijn veel soorten Schietmotten en de larven van die verschillende soorten maken niet allemaal eenzelfde omhulsel. Er zijn kokers die gemaakt worden van plantaardig materiaal, maar ook zand en kiezels of een combinatie van materialen. Het gebruik van het materiaal is specifiek voor de soortgroepen.

Schietmot

Schietmot

 Ik had de afgelopen jaren  al verschillende soorten Schietmotten gezien en gefotografeerd, maar mijn wens was om ook eens een kokerjuffer te zien en te kunnen fotograferen. Ik kende ze wel uit mijn jeugd maar ik had ze al vele jaren niet meer gezien.
Tijdens de bloggersdag in Nationaal Park Drentsche Aa toen we zaten te pauzeren ging mijn wens in vervulling.

Kokerjuffer

We zagen een Kokerjuffer door het water scharrelen en ik kan je vertellen dat je daar goed voor moet kijken want het is net of er een stokje in het water ligt. Maar dat stokje bewoog tegen de stroom in en dan kan het alleen maar een levend stokje zijn. Om het eens even goed te bekijken hebben we het even uit het water gehaald.

Kokerjuffer

Kokerjuffer

Zo'n omhulsel is een verbazend knap geconstrueerd kokertje en je ziet van dichtbij dat het uit allemaal deeltjes bestaat die op de een of andere manier aan elkaar geplakt worden. Bij dit kokertje heeft de larve er een extra lang stokje bij aangeplakt, het lijkt wel een soort roer, maar ik heb ook gelezen dat zo'n larve dat doet om er voor andere dieren onsmakelijker uit te zien.

Kokerjuffer de larve is gedeeltelijk te zien

Kokerjuffer

Als je goed kijkt kun je zien dat er een larve in  de koker zit, hij kwam wel steeds wat naar buiten maar dook ook even snel zijn holletje weer in. Maar op deze foto's kun je zien dat hij er wel in zit, op de bovenste foto komt hij iets naar buiten en op de onderste foto heeft ie zich weer schielijk teruggetrokken.

Kokerjuffer

Kokerjuffer

Na bewezen diensten mocht de larve uiteraard weer het water in en daar zagen we hem weer als vanouds bewegen. De larven kunnen wel even buiten het water zijn maar moeten daarna wel weer het water in om te kunnen overleven.

Schietmot

Schietmot

Bijzondere dieren met een bijzondere levenswijze die zich meestal buiten ons gezichtsbereik afspeelt. De Schietmotten zijn overigens best te ontdekken langs de waterkant, waar ze zich dan bevinden op de vegetatie zoals op Gele Lissen.

Reacties

  1. Hoi Coby
    wat zijn ze mooi die macro's.
    het blijft een wonderlijke wereld die kleine beestjes.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cobi....

    Goed bezig.....mooie serie macro's
    ik ben eigenlijk nog niet zo erg met de kleien beestjes bezig geweest
    moet ik nog eens mee aan de slag..maar eerst geniet ik
    even van jou serie..prachtig gewoon en wat een scherpte
    prima gedaan...

    lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's! en weer een interessant verhaal. De kokerjuffers zien er wel heel bijzonder uit en leuk dat koppie dat even komt kijken wat er allemaal gebeurt.
    Je hebt dus wel een heel mooie dag gehad en misschien was er nog wel meer.....
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hele mooie macro,s van een hele kleine wereld waar je haast aan voorbij gaat maar steeds meer op gedrukt word en erg nieuwsgierig naar gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alleen de titel van je berichtje is al een feestje en met de foto's en je altijd weer interessante informatie heb je er weer een blogje om van te smullen van gemaakt.
    Ik kan me van heel vroeger nog herinneren dat we kokerjuffers tegen kwamen in de spoorsloot in de buurt van ons ouderlijk huis. Leuk om dit zo nog een keer weer voorbij te zien komen!
    Ik verheug me al op een dagje uit met Natuurkieker :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kokerjuffers, het woord kende ik, maar ik wist echt niet wat het zijn en hoe ze eruit zien. Mooi hoor om dat nu zo uitgelegd te krijgen. Dan blijken ze ook nog iets te maken hebben met schietmotten, waarvan ik het bestaan helemaal niet kende. Weer veel nieuwigheden in een blog. Bedankt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Wat een bijzonder blogje, ik heb het ademloos zitten lezen, geweldig hoe de larve die koker in elkaar knutselt, verbazingwekkend!
    Ik denk dat ik dit niet meer vergeet, Kokerjuffers en Schietmotten, hoop ze eens te zien en te herkennen.
    Fijn geïllustreerd verhaal, met aan het eind ook nog eens twee erg mooie foto's als bonus.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby, wat interessant allemaal!
    Bijzonder dat je de Kokerjuffer zag bewegen in het water.
    Een bijzonder blogje weer met prachtige foto`s,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie macro's, Coby. Ook een reuze interessant verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Wat hebben ze een lange voelsprieten. Wel een heel mooi gezicht. Na het lezen van je info ga ik nog eens op de gele lissen kijken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Ha, nu weet ik wat voor soort beestjes ik gezien heb.
    Afgelopen weekend kwam ik ze tegen, maar had werkelijk geen idee wat het was.
    Ik bekijk jouw beeldverhalen altijd met veel interesse en meestal wel een paar keer.
    Als ik mijn jongste dochter weer eens iets vertel over een insekt, vraagt ze altijd of ik dat van Coby heb? Grappig he?
    Ze zijn weer schitterend, vooral de laatste 2.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rene en leuk om te horen dat jouw dochter
      ook geniet van deze natuurverhalen.
      Dus dit verhaal is ook speciaal voor haar, extra leuk
      als jeugd de natuur weet te waarderen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby,
    Heel gaaf stukje fotografie van deze bijzondere wereld.
    Dank je wel voor het delen!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schietmotjes, lastige beestjes voor echt mooi werk heel veel gedoe maar met die lange sprieten zeer zeker erg fraai. Leuk dat je aan een toch wel zeldzamer soort als de kokerjuffer zoveel positieve aandacht besteedt. Een leerzame en mooie serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een apart log met mooie foto's.
    Zie ze wel eens vliegen die motjes. Maar schenk er eigenlijk weinig aandacht aan.
    De kokerjuffer heb ik nooit gezien.Wat apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie serie Coby, kokerjuffers worden eigenlijk te vaak vergeten terwijl ze letterlijk overal voorkomen. Met jouw verhaal moet het zeker mogelijk zijn dat meer mensen er eens naar gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer een heel leerzaam betoog, met prachtige foto's erbij. Ik weet weinig van insecten, dus jouw blog is echt een openbaring! Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord Coby, dus dit blog is een hele les voor me. Die kokertjes heb ik zelfs nog nooit gezien (nooit op gelet waarschijnlijk). Die motjes heb ik wel gezien, maar dit wist ik allemaal niet.

    Werkelijk heel leerzaam en bijzonder. Door jou kom ik echt heel veel aan de weet, dank je wel :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Onvoorstelbaar wat moeder natuur voor geheimen heeft. Je hebt er weer een onthuld. Een prachtig verhaal, veel mooie foto's erbij.

    heel erg leerzaam. De koker, wat een toeval dat je dat tegenkomt. De larve maakt er nog een stokje aan. Geweldig!

    Wederom bedankt voor de leerzame les.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kom hier bij toeval terecht omdat ik informatie zocht over schietmotten. Bijzonder interessant en leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk stukje...
    Grappig hoe je beschrijft de afgelopen al wel vaker schietmotten te hebben gezien/gefotografeerd, maar tegelijk eigenlijk maar weinig kokerjuffers hebt waargenomen...
    Zelf heb ik nog niet bewust schietmotten waargenomen, maar tijdens tien minuutjes turen in onze (nog net niet één jaar oude) tuinvijver zag ik gisteren verschillende schietmotten met een kokertje samengesteld uit stukjes beukenblad, enkele met een zandkorrel-kokertje, en eentje die zich in bloesemblaadjes aan het wikkelen was...
    Een blogstukje daarover volgt één van de volgende dagen, maar mijn foto's zijn helaas van een ander allooi dan de jouwe. Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zit bet tijdens een wandeling op ren bankje op het water. Er vliegen hier denk ik schietmotten boven het water. Voelsprieten 2x zo lang als het lijfje. Interessant artikel. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland