Veel vogels op nest en druk met voeren

Een weekje geleden heb ik mijn favoriete rondje weer gereden en opnieuw veel vogelsoorten gezien.
Wat nu opviel was dat er veel vogels druk aan het voedsel verzamelen waren voor hun jongen. Ook heb ik  maar liefst drie nesten van verschillende vogelsoorten gevonden.


Als eerste kreeg ik deze prachtige Gele Kwikstaart (Motacilla flava) voor de lens. Op mijn vorige rondje was ik de eerste  Gele Kwikstaarten van dit jaar tegen gekomen, maar nu kon ik echt een heel mooie foto maken. Doordat de vogel op een hoopje gras stond is de achtergrond rustiger en komt hij mooi uit, ik ben er blij mee. En het is altijd leuk om deze beweeglijke knalgele vogeltjes te zien.



Vervolgens zag ik een Roodborsttapuit (Saxicola rubicola), een jonge vogel, een beetje ver weg maar hij mag toch in deze blog als vogel in zijn omgeving en het is mijn eerste toonbare foto van een jonge Roodborsttapuit.
Een stuk verder op de route zat een vrouwtje Roodborsttapuit met een snavel vol voer klaar om naar haar jongen te gaan. Diep weggedoken tussen de bladeren, maar nog net acceptabel vast te leggen.



De vorige keer had ik ook wel Witte Kwikstaarten (Motacilla alba) gezien, maar er geen fatsoenlijke foto's van kunnen maken. Net als hun gele broeders en zusters zijn het heel beweeglijke diertjes die vaak op straat voor je uit rennen te foerageren. Ook zie je ze vaak op Akker sjouwen, waar ze net als op het asfalt,door hun grijzige kleuren vaak nauwelijks opvallen. In Drenthe worden Witte Kwikstaarten vanwege het feit dat je ze vaak op bouwland aantreft ook wel Bouwmannetjes genoemd.


Hier boven een mannetje Gele Kwikstaart die helemaal verhit en uitgeput zit uit te hijgen van een felle territoriumstrijd. Helaas was het gevecht zelf niet vast te leggen, maar ik vind dit ook wel een geslaagde foto waar je kunt zien dat hij met gespreide vleugels zit en een wijdwagen opengesperde snavel om maar zoveel mogelijk warmte kwijt te raken. Als je dit allemaal zo aanschouwt krijg je toch diepe bewondering voor die kleine vogeltjes. Vele kilometers vliegen ze om in Nederland te komen en dan nog zo'n strijd moeten voeren om je te kunnen voortplanten.



Tijdens dit rondje ontdekte ik maar liefst drie nestjes, iets wat ik heel leuk vond, ik ben niet goed in het opsporen van nesten maar blijkbaar word ik beter in het goed kijken. De vorige keer had ik een vrouwtje Gekraagde Rooddstaart zien rondscharrelen en deze keer zagen we haar warempel in het gaat van de dode berkenboom verdwijnen. Een eindje verderop waren twee Boomklevers druk bezig bij een gat in een andere oude boom. Nestkastjes is leuk, maar het is toch leuker als je vogels in zo'n gat in een boom  ziet verdwijnen.


Op een gemaaid grasland liep ook een Ooievaar te foerageren, een prachtig gezicht zo'n grote vogel te zien rondstruinen, maar ik heb er ook altijd wel wat een dubbel gevoel bij, het zijn zulke enorme schrokhalzen. Als ze nestjes met vogels tegen komen gaan die ook zo allemaal naar binnen. Maar het zijn wel prachtige vogels en mooi om een tijdje te observeren.


Onverwacht zagen we ook deze jonge Reebok staan die zich lekker te goed deed aan de jonge groene bladeren van de Eik. Blijft toch mooi om een Ree tegen te komen, ik geniet daar tenminste altijd wel weer enorm van. Bij deze Reebok kun je zien dat hij zijn meer grijzige  wintervacht nog niet helemaal kwijt is, hij ziet er zo een beetje haveloos uit, maar hij staat wel in een heel mooie houding.



Erg blij ben ik ook met de foto's van de Graspieper. Het is voor het eerst dat ik zo mooi een Graspieper met voer in zijn snavel heb kunnen vastleggen. Het is met die kleine vogeltjes wel een enorm voordeel om te beschikken over veel mm. Alle foto's in deze blog heb ik genomen vanuit de auto met de 500mm en een 1.4 converter.



Eigenlijk dacht ik dat het met de Graspieper wel afgelopen was met wat we zouden zien. Echter toen zag ik  nog een Scholekster in de berm en ja als ze zo mooi binnen bereik zijn dan wil je ook die vogel graag nog fotograferen. Toen ik wat dichterbij kwam besloot de Scholekster dat hij de akker maar eens moest opzoeken en dat leverde mooie plaatjes op. Het dier viel op door zijn gedrag en ik begon te denken dat ie misschien jongen had, maar ik zag er geen jonge vogels bij lopen.


Toen ik echter uiteindelijk weg wou rijden zag ik zijn partner op een nest zitten, nog nooit eerder gezien en ik hoop dat ik dit echtpaar ook nog met jonge vogels zal kunnen vastleggen, ik ga ze in ieder geval in de gaten houden. Ze zijn goed vanaf de weg te zien vanuit de auto, dus volgens mij hoef ik ze niet  te verstoren op die manier.

Reacties

  1. Hoi Cobi....

    Je hebt heel wat vogel gespot tijdens te favoriete
    rondje..tjonge..mooie opnames..
    ik vind het al helemaal knap hoe je de kwikstaarten zo mooi hebt vast kunnen leggen, zijn van die echte AdHd vogels..altijd dat drukke heen en weer lopen en op en neer slaan met hun staartjes...knap gedaan hoor, maar ook de andere foto's zijn er goed uit...
    Mooie blog..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vogelserie! Wat zijn er eigenlijk veel verschillende vogels in Nederland. Je hebt ze ook wel weer heel mooi in beeld gebracht. Ik ben heel benieuwd of je binnenkort ook de jonge vogels in beeld kunt krijgen. Jonge Scholeksters zijn prachtig om te zien!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi maar hoe krijg je het elke keer voor elkaar om ze er zo mooi op te krijgen,heb jij dan zoveel meer geduld.??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het een combinatie van o.a. geduld, geluk, ervaring,leren over natuur en fototechniek en volgens mij leer je je hele leven dingen bij, ik ben tenminste nog lang niet uitgeleerd....
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Coby, jouw "rondje" levert toch wel bijzondere fotomomenten op.
    Geweldige serie weer,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,

    Wederom heb ik genoten om met jou rondje mee te mogen. Schitterende plaatjes!

    Slim om je auto als schuilhut te gebruiken. Een lens van 500 mm. zit niet in mijn tas. Ik moet het met een 300 mm doen (weliswaar met een kropfactor van 1,6) Kom ik wel wat in de richting.

    De kwikstaart had ik van de week ook gespot. Het blije gevoel een vogeltje te spotten is herkenbaar. Geweldig nu he, de vogels druk zoekend naar eten of nog broedend op het nest.

    Als extraatje het jonge reetje, staat er heel fraai op.

    De scholekster broed gewoon op een akker. Hopen dat het een mooi nestje wordt, ben benieuwd wat je verder gaat spotten.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk ook wel heel veel met mijn 300mm lens, dat is denk ik mijn meest gebruikte lens, wel heb ik daar dan ook vaak een 1.4 converter tussen.
      Vooral vanuit de auto gebruik ik ook graag de 500mm.
      En ja de tijd van broedende en voedsel zoekende ouders is prachtig.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Prachtige serie heb je vast gelegd, ik kan niet kiezen welke ik de mooiste vindt.
    Ze zijn allemaal prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby, wat zijn die foto's toch prachtig!! Enne..nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je veel vogelsoorten kunnen fotograferen, Coby. Die scholeksters zijn prachtige vogels, vind ik. Hele mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van deze verschillende vogeltjes.
    De eerste van Gele Kwikstaart is mijn favoriet, prachtig scherp en de achtergrond mooi dof.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit was weer even genieten van een prachtige serie. Tot ziens op de Bloggerswandeling a.s. zaterdag met uiteraard veel mooie foto-momenten en een verzorgde lunch.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat ik mezelf maar eens even weer bij jou uitnodig om een avondrondje mee te gaan! Want tjonge, wat zie je weer veel. Ik was al blij met de boompieper vandaag en de kuifeendjes. Maar zo even meekijken terwijl de regen tegen de ramen klettert, is ook leuk hoor! Dank je wel!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent welkom Hannie om me een keer te vergezellen hoor!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Mooi rondje wat je gemaakt hebt. En knap om zo vanuit de auto te fotograferen.
    Leuk al die nesten. Helaas is er geen winterkoning in het nestje gekomen in mijn tuin, jammer mannetje heeft zo zijn best gedaan.
    Heb genoten van je foto's.Ben ze nog niet allemaal tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby, wat een prachtige vogelserie!!
    Vogeltjes fotograferen vind ik toch wel zo ongeveer het moeilijkste wat er is, maar jij laat hier een aantal zeer geslaagde beelden zien, heel knap werk. Ik ga vooral voor de gele kwikstaart, maar de witte mag er ook zijn en de graspieper met volle snavel, toppie!
    Heel veel plezier zaterdag, jullie gaan goed weer treffen, geniet ervan!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zaterdag gaat vast een fantastische dag worden,
      schitterend natuurgebied en prachtig weer.
      Jammer dat je er niet bij kunt zijn, maar we zullen
      er mooie blogs van maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Hoi Coby
    wat een super serie van al die foto's erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby,
    Tjonge wat heb jij veel gezien. Vandaag ook mijn eerste roodborsttapuiten kunnen fotograferen en de witte kwikstaart zat er ook. De gele heb ik helaas nog nooit gezien. De ooievaar, ree en graspieper zijn ook fijne waarnemingen en een vervolg op de scholeksters op nest zou erg leuk zijn.
    Leuke serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Gele Kwikstaart zie ik hier in de omgeving altijd wel
      dus deze kant maar eens op. En ja ik hoop ook wel zeer op
      een vervolg met Scholeksters en ook de Gekraagde Roodstaart zal
      ik nog wel blijven volgen, wie weet...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Een hele mooie serie weer maar...
    Die gele kwikstaart is geweldig!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hello
    Wow, beautyful pictures. We have it in Norway too.
    You have many, many fine pictures.
    Have a nice weekend.
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De scholekster komt er goed uit met die zachte achtergrond

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Coby,

    wat reen supergave serie zet je hier neer. Werkelijk geweldig. De gele kwikstaart heb je er ontzettend mooi op staan en gelukkig met een zachte achtergrond (ik had hem in dat vreselijke gras). ook je witte kwikstaart staat er er super op. Geweldig die roodborsttapuit (heb ik nog nooit gezien). Ook de graspieper staat er geweldig mooi op. Mijn favoriet is toch wel de eerste foto van de gele kwikstaart.

    Groetjes, Helma

    OT heel veel plezier morgen. Ik vind het werkelijk ontzettend jammer dat ik er niet bij kan zijn. ik heb werkelijk alles geprobeerd om mijn weekend te ruilen maar helaas..........

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Coby,

    Wat had je weer een mooie (vogel) vangst tijdens je rondje. De Gele Kwikstaart heb ik nog geen 1x voor mijn lens gehad, en jij hebt hem al zo mooi erop weten te krijgen, net als de Witte Bouwman die je heerlijk er op hebt staan. De Graspieper is ook een plaatje wat komt die mooi naar voren door het gras om hem heen. Dan ook nog een Reebok tegenkomen is natuurlijk altijd super.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland