Grote Canadese Ganzen hebben weer jonkies


 De lentetijd is de tijd van de jonge dieren 
en ik moet zeggen dat ik daar nooit genoeg van kan krijgen.
Het blijft leuk al dat kleine grut en het is ook een heerlijk onderwerp om te fotograferen.
Zo ook  de vele jonge Grote Canadese Gansjes die er momenteel weer zijn.



Van oorsprong horen de Grote Canadese Ganzen niet thuis in Nederland, maar zij voelen zich hier zeer thuis en komen steeds meer voor. Bij mij in de buurt vertoeft een grote groep van deze ganzen en ieder jaar zijn er ook weer jonge gansjes te bewonderen.


Mijn komst werd al van verre met argusogen in de gaten gehouden, ganzen zijn altijd al waakzaam, maar als ze jongen hebben zijn ze nog eens extra alert. Het is een grote Ganzensoort  en ik vind ze mooi om te zien en ook leuk om te fotograferen, dat is iets wat ik heb ik helemaal wel heb met ganzen. Ook in de winter vind ik het prachtig om bij een akker te staan waar een grote groep ganzen vertoefd.



Nu ging het me nu echter het meest om die schattige kleine jonge gansjes, die wilde ik toch wel heel graag mooi vastleggen. Je krijgt de ouders er overigens bij want die verliezen hun kroost geen moment uit het oog en ze dirigeerden hun kinderen bij het zien van mij resoluut het water in. Er waren ook nog heel wat volwassen dieren zonder jongen en die bleven op de wal.



Ganzen vind ik altijd leuk om te observeren, dat is 's winters zo als er hele grote groepen foerageren op de akkers en ook nu met al die ganzengezinnetjes vind ik het leuk om daar een poos naar te kijken en natuurlijk ook foto's te maken. Ik vind het altijd verbazingwekkend te zien hoe ondernemend dat kleine grut al is en ook dat daar per individu dan wel weer verschil in zit.



Deze jonge gansjes waren echt nog maar klein, allemaal nog in een eerste gele donskleedje. Als ze straks wat groter zijn veranderd het in een meer grijs verenkleed. Hoe klein ze werkelijk nog zijn is het beste te zien als je ze samen met een volwassen exemplaar ziet. Je ziet op de foto hier boven heel mooi hoe klein het jonkie is in verhouding tot de grote poten van zijn vader of moeder.



Het allermooiste aan die kleine vogeltjes is natuurlijk dat prachtige donzige verenkleedje wat ze dat schattige uiterlijk geeft. En dat kun je het beste zien als je ze mooi close in beeld kunt krijgen. Dat viel met alle waakzaamheid van de papa's en mama's nog niet mee maar uiteindelijk wenden ze toch aan mijn aanwezigheid en kwamen ze toch wat dichterbij. Vorig jaar was ik er samen met Hannie en haar hond Troy en toen bleek dat de aanwezigheid van de hond de ganzen dicht bij de wal hield, heel verrassend.




Nog een paar foto's waarbij de volwassen ganzen het decor vormen, je kunt bij die foto's ook mooi zien hoe fraai het verenkleed van de ouders is. Het was weer een genoegen om een tijdje naar al die ganzenfamilies te kijken. Ik zou er iedere dag wel een poos willen staan, maar ja dat is niet mogelijk en daarnaast gebeuren er in de natuur ook zoveel andere mooie dingen dat het wel bij deze gansjesblog zal blijven dit jaar. Wie toch meer wil zien kan even kijken op de blog van vorig jaar waar ook al grotere jonge Grote Canadese Gansjes te zien zijn

Reacties

  1. Mooie platen Coby,

    Ik denk dat ze nu ook weer aanwezig zijn in de AWD, alhoewel ik ze nog niet heb gezien.
    Heel leuk die pluizenbollen!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby...

    Mooi hè al die pluizenbolletjes...
    en ze kunnen gelijk zwemmen, ook wel een voordeel als je aan het water woont..
    Deze kleine gansjes zijn ook zo mooi van kleur vind ik...
    wat plaats je hier een fijne serie...mooie scherp!!, complimenten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele mooie serie, Coby, puntgaaf zoals gewoonlijk. Ze zijn werkelijk super schattig, die kleintjes, bijna jammer dat ze groot worden.
    Mooi vastgelegd!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dit blijft ons toch trekken he? Al dat jonge grut met die lieve donsjes. Ze zien er zo heerlijk aaibaar uit en je hebt er weer een supermooie serie van gemaakt. Prachtig. Ik ga ze zo nog maar even bekijken!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja een paar foto's van een gans maken dat kunnen we allemaal. Maar er een mooie serie van maken daarin ligt het verschil. Je hebt er een prachtserie van weten te maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Wat is dit mooi om te zien, al dat jonge spul. En alle foto's zijn ook prachtig.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk zeg al die kleintjes! heb ik dit jaar even gemist,maar ik kijk wel bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby
    altijd mooi om naar te kijken die kleintjes.
    je hebt weer een mooie serie gemaakt.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,
    Blijft genieten dat kleine grut. Uiteraard zijn de foto's met alleen de kuikens favoriet, maar dat valt meestal niet mee.
    Prachtige serie, maar dat is bij jou toch altijd wel gegarandeerd.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk dit allemaal zo te zien groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk Coby, wat zijn ze schattig die kleine Gansjes.
    Leuk die Ganzen passie van jou.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's van deze ganzen familie heb je gemaakt! Het is genieten! Het is zo heerlijk om te zien dat kleine grut.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie, ze zijn zo lief die kleine gansjes.
    Groet Irma
    http://www.digi-irma.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig om te zien dat kleine grut.
    Mooie foto's heb je er van gemaakt.
    Al vind ik de foto waar ze net iets achter het gras zitten (tweede van boven) bijzonder mooi.
    Prachtige kleuren en scherpteverloop heeft deze foto.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    wat een geweldig blog met deze donsjes. Dat kleine spul blijft ook werkelijk ontzettend mooi en lief om te zien. Ouders zijn inderdaad in de buurt want stel je voor!!!!!

    ik heb niet echt een foto op het oog die mijn favoriet is want deze serie vind ik sowieso heel mooi met die donsjes.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik heb een zwak voor ganzen. Ik heb genoten van je prachtige foto's; die kleintjes zijn zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Verrukkelijk om te zien, dit jonge spul.
    Toch vind ik foto 2 van de ouders de allermooiste uit deze serie, ze zitten daar zó mooi tussen het gras.
    En nummer 5 van het kleintje tussen het gras, die springt er ook extra uit.
    Maar de rest is ook niet te versmaden hoor ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja ik kan er ook geen genoeg van krijgen. Zitten hier in Rijswijk ook aantal Canadezen met jonge. Blijft wel lastig om ze mooi te fotograferen, bewegelijk en vaak storende elementen in beeld.
    Toch heb je erg je best gedaan om er zo mooi mogelijke foto's uit te halen, het is je dan ook goed gelukt.


    Gr,

    Remco.

    ps. ik ben nu weer bij geloof ik. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland