Uitsluipende Vuurjuffers

Het uitsluipen van libellen vind ik een van de meest wonderbaarlijke dingen in de natuur. Het is zo bijzonder om te zien hoe een libel uit het larvenhuidje kruipt en zich langzaam vol pompt met lucht. En door de zon krijgt hij zijn uiteindelijke kleur en droogt hij op zodat hij instaat is om te gaan vliegen.



Op Koninginnedag was het doel om uitsluipende libellen vast te gaan leggen, dus alle apparatuur mee en ook een krukje en een thermoskan koffie, want je zit een hele tijd bij zo'n uitsluipende libel en dan is het prettig om het jezelf ook wat makkelijk en aangenaam te maken. Ik ging voor Smaragdlibellen (Cordulia aenea), maar het werden uitsluipende Vuurjuffers((Pyrrhosoma) dat was helemaal niet erg want uitsluipende Vuurjuffers had ik nog nooit gezien.



Bij de Smaragdlibellen kon ik vorig jaar het volledige proces van uitsluipen vastleggen, bij deze Vuurjuffers lukte dat net niet. Wel zag ik deze juffer die juist uit het larvenhuidje is gekomen en je kunt op de tweede foto heel mooi zien hoe het dier zich ontdoet van de witte draden waar hij in het larvestadium door heeft geademd.




De vleugels zijn heel klein en rimpelig opgevouwen en worden nu opgepompt. Ook het lichaam en zelfs de ogen worden opgepompt en krijgen zo hun uit eindelijke formaat. Heel langzaam zie je ook de kleur van de Vuurjuffer veranderen van een bleek, bijna kleurloos beestje naar uiteindelijk een prachtige helder rood gekleurde juffer.


Voor uitsluipende libellen moet je aan de waterkant zijn, daar waar Riet en bijvoorbeeld Gele Lissen staan. Hier klauteren de larven vanuit het water naar omhoog en daar komt de libel tevoorschijn. De libellen zijn uiterst kwetsbaar tijdens dat uitsluipproces en daarom zoeken de larven een plekje waar ze zo weinig mogelijk gevaar lopen. Voor een fotograaf is dat nou niet altijd de meest ideale plek om foto's te maken, maar bij de Vuurjuffers had ik geluk dat er meerdere waren, dus ik had nog wat te kiezen.



Als een libel op een mooie goed te fotograferen plek zit kun je je helemaal uit leven, want je kunt heel dichtbij komen. Dat geeft je de mogelijkheid om fraaie macrofoto's te maken, iets wat je niet zo makkelijk meer lukt zodra de libel in staat is om te vliegen. Libellen zijn geweldige dieren voor macrofotografie, vooral de ogen zijn heel bijzonder en ik vind het dan ook mooi om ook foto's te maken waarbij die ogen goed uitkomen. Het lijken dan net van die buitenaardse wezentjes.




Deze blog bevat dus foto's van verschillende Vuurjuffers, het diertje hier boven was al bijna klaar om weg te vliegen en had al zijn mooie rode kleur. Maar hij kon nog niet vliegen en dus kon ik nog even van heel dichtbij wat foto's maken en kun je het mooie borstschild en de fraaie bruin gekleurde ogen goed bewonderen. Het larvenhuidje hangt er naast en je kunt je bijna niet meer voorstellen dat de libel daar in heeft gepast, want hij is nu een heel stuk groter en dikker.





De Vuurjuffer perst het laatste vocht uit zijn lijf, je ziet dat als een druppel achter het achterlijf liggen.
Als ie dan helemaal vol zit met lucht en goed is opgedroogd, is de Vuurjuffer van het ene op het andere moment in staat om te vliegen en daar maakt hij dankbaar gebruik van. En zo gingen uiteindelijk in de loop van de morgen veel jonge Vuurjuffer het luchtruim in. Het blijft een prachtig schouwspel, waar ik me iedere keer opnieuw over verbaas en waar ik met alle plezier uren bij zit.

Reacties

  1. Wat een schitterende foto's en wat een belevenis moet dit geweest zijn voor jou. Je hebt het ook heel beeldend verteld. Je moet geluk hebben om dit te kunnen fotograferen en dan ook nog veel geduld. Wat geniet ik toch van al jouw mooie reportages...
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geen smaragdlibel,maar wel een hele gave serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi....prima in beeld gebracht...
    wat heb je dat oppompen van de vleugels goed in beeld gebracht...
    je ziet de vleugels per foto langere worden..
    en je kunt ze idd mooi benaderen omdat ze nog niet kunnen vliegen...moeten nog even drogen en dan begint hun leven!!
    prachtig gedaan, genieten dit...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelofelijk mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,

    Dikke complimenten voor dit blog. Ik heb er héél aandachtig naar gekeken en gelezen. Uitgelezen jij weet de mens te boeien met je verhalen en kennis en de daarbij perfecte foto's.

    Inderdaad een heel mooi natuurverschijnsel dat uitsluipen van libellen en Juffers.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    mooi die serie moet je wel geduld voor hebben.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is al heerlijk om te lezen hoe jij het hebt beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is echte klasse, ik heb al vaker gezegd dat jouw blog standaard literatuur zou moeten zijn voor biologen en natuurvorsers. Dit verhaal bewijst mijn stelling maar weer eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooie serie van het uitsluipen van de libellen. Je hebt er echt werk van gemaakt. Bij de laatste foto is het echt heel goed te zien hoe groot de libel is ten opzichte van zijn larvenhuls. Mooi fenomeen in de natuur, waarvan jij een prachtig verslag hebt gemaakt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uitsluipende Vuurjuffers: zo'n titel belooft wat! En dat is ook zo. Wat is dit genieten. Prachtige serie foto's en interessante informatie. Ik had graag met je mee willen gaan...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Coby, dit is helemaal geweldig, zo'n mooi wonder der natuur, door jou prachtig in beeldgebracht en toegelicht, grote klasse!
    Ik hoop zoiets dit voorjaar eens met eigen ogen te mogen zien, ik ga er beslist naar op zoek!
    Dank voor het genieten.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Coby, dit is echt super. ik heb dit proces nog nooit gezien en door jouw serie wordt het nu op een presenteerblaadje aangeboden op een heel mooie manier!
    Bedankt voor het opmerkzaam maken, wat heb je hier toch een goed oog voor. Complimenten!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Wat is dit toch mooi. Ik heb echt met veel interesse je verhaal gelezen en de prachtige foto's bekeken. Helaas is het nu veel te nat en koud buiten, want dit zou ik zelf toch ook heel graag eens willen zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby
    Ik ben over het algemeen niet zo gecharmeerd van libellen, maar wat heb je een prachtige reportage gemaakt. Schitterende foto's, nuttige info en geweldige details zoals die waar de libelle zich ontdoet van de witte draden. Wat een bijzonder moment! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie foto's, ik kan het hier bij de vijver fotograferen en ben al constant aan het kijken, zag net de eerste vuurjuffer.
    Heb het ook vast kunnen leggen vorig jaar, van een libel, heb uren met 2 camera's bij de vijver gezeten ;-)
    http://keyfo.wordpress.com/tag/uitsluipen-van-een-libel/
    Je moet er wel geduld voor hebben, want het duurt wel lang eer hij echt klaar is om te vliegen.
    Maar kan niet wachten om het weer te zien.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Indrukwekkend mooi. Een ware gedaanteverwisseling. Dank je wel voor je geduld, zo kunnen we heerlijk meegenieten.Echt heel bijzonder dit te zien in alle kleine stapjes. Hoe wist je trouwens wat het juiste moment,de juiste dag is?
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goh Coby, wat prachtig. Wat lijkt me dat een ervaring en wat een voldoening moet dat geven om zo'n serie te maken. Ik ga meteen eens bij mijn eigen vijver kijken. We hebben altijd veel libellen, dus wie weet. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hele mooie opnames en zo gedetailleerd. Ik leer hier veel van. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Van harte met deze serie want het komt de mens toe die zoveel werk maakt van een dergelijke uitsluiper. Moeilijk nog dan de grote jongens, maar daarom misschien wel extra mooi. Ik vind het een superserie....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Potverdikkie, weer te laat?
    Al een paar jaar neem ik mij voor om dit verschijnsel te gaan fotograferen.
    Maar iedere keer vergeet ik het weer, net als de blauwe heikikkers.

    Wat een prachtige serie heb je gemaakt zeg.
    Je hebt mij inspiratie gegeven. Prachtig!
    Ga meteen dit weekend even op zoek.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Coby,

    wat een machtig mooi gezicht is dit. Ik heb het zelf nog nooit gezien en ik ben ook echt helemaal onder de indruk dat je dit fenomeen (Raym had dat ook) op de foto hebt gezet. Jammer genoeg moet ik nu de komende 4 dagen weer werken maar ik ga dit zeker onthouden. Hoe lang gaat dit gebeuren door met dat uitsluipen Coby?

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit is een hele mooie serie en zo dichtbij gefotografeerd. Echt prachtige. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hello
    Very beautyful picture's you have here.
    Vewry, very nice.
    From Karin in Norway

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig Coby! Dit is een wens van iedere macro fotograaf. Het uitsluipen. Wat een gave plaatjes heb je kunnen maken. Tips erbij om ze zelf ook op te sporen.
    De vuurjuffer is een prachtige waterjuffer. De knalrode een mooi contrast in de natuur. Het is een uitje waar je de tijd voor moet nemen. Stoeltje erbij en afwachten.

    Gr. Nicole.

    p.s. Libelle's kruipen op dezelfde manier uit toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank voor alle reacties, leuk dat jullie ook bewondering
    hebben voor dit bijzondere natuurgebeuren.
    Om het zelf te zien moet je een beetje op tijd op stap,
    zodat je aan de waterkant bent als de larven uit het water
    komen. De libel moet in de zon opdrogen, dus bij te koud en
    regenachtig weer is er minder kans.
    Er moeten nog veel soorten libellen en waterjuffers komen, dus
    de komende tijd zijn er nog genoeg uitsluipende libellen te vinden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Inderdaad, libelles zijn intrigerende wezens, heb er zelf een blogje over geschreven op mijn blog, weet niet of je die gelezen hebt.

    mooie foto's weer

    groet
    Robert
    http://www.robert-1968.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vanmorgen kwam er een libelle op mijn hand zitten. Geïntrigeerd door de aparte kleurencombinaties van de geel-zwart gestreepte kop en lijf met een helder rood achterlijf en vurig oranje strepen ben ik op internet gaan zoeken. Zo kwam ik hier terecht, wat een prachtige foto's!
    Nu kan ik nog even nagenieten van 'mijn momentje' én heb ik weer iets opgestoken. Hartelijk dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland