Bloggersdag in Nationaal Park Drentsche Aa

Een mooiere dag hadden we niet kunnen wensen op de eerste bloggersdag op 26 mei 2012, die op initiatief van Kees Boele en Natuurkieker door Kees werd georganiseerd.
Een prachtige dag die begon met koffie en zelfgebakken kruidkoek van Kees en onderwijl konden de 5 bloggers en hun metgezellen reeds een prachtige donkerrode slijmzwam bewonderen die zich op een dood stuk hout bevond. Op de blog van Kees staat een foto van deze mooie slijmzwam.


Onze dag begon bij de Gasterse Duinen, een mooi heidelandschap, waar van alles te zien valt op het gebied van onder andere  insecten en vogels. Vogels zaten op behoorlijke afstand, maar met verrekijkers waren onder andere Kneutjes en Geelgorzen wel te bekijken en zelfs een Grauwe klauwier, voor mooie foto's zaten ze helaas te echt ver weg.



Voor natuurlijk onderhoud grazen er zowel Schoonebeker Heideschapen als Schotse Hooglanders en vanwege de warmte hadden ze de verkoeling gezocht van de bomen.

rups Kleine Hageheld

rups Perentak

Zowel Kees als ook Ubel zijn  ook kenners van de kleine beestjes en hebben een zeer opmerkzaam oog voor dat kleine spul. De bruinerode rups valt nog wel op, maar voor het vinden van de onderste rups moet je toch wel van goede huize komen. Zelfs toen ik wist dat er een rups zat moest ik nog even zoeken waar hij dan wel niet zat, wat een camouflagekleur en -houding. En ja ik moet bekennen dat ik de namen van beide rupsen vergeten ben... maar met dank aan Kees zijn de namen er nu wel : Kleine Hageheld, een spinner, en de Perentak. Grappig om te horen dat de tweede rups van de Perentak is; op mijn eerste wandeling samen met Kees in februari hebben we namelijk de vlinder van de Perentak gezien, met ook al zo'n geweldige camouflage.



Het beekdal van de Drentsche Aa vind ik een van de mooiste gebieden van Drenthe en vooral nu de Orchideeën bloeien is het er echt schitterend. Ik heb enorm genoten van al die mooie bloemen.  
Het is werkelijk een prachtig gezicht een veld vol van die mooie paarse schoonheden.





En van de bloemen gingen we dan weer naadloos over op bijvoorbeeld kevertjes.
Zo vonden we een dode Drietandkever (Thyphaneus thyphaneus) een mestkeversoort die leeft van koeien-, schapen-, en konijnenmest. Een redelijk forse kever die opvalt door de drie horens voor op zijn schild.
Ook leuk was de ontdekking van een Zwavelzwam (Laetiporus sulphureus) die vol zat met kevertjes, namelijk Boletenzwartlijf (Diaperis boleti). Het zijn kleine zwarte kevertjes met oranje banden en ze leven uitsluitend van zwammen die op bomen groeien  zoals deze Zwavelzwam.


De Drentsche Aa is ook een gebied waar veel libellen te vinden zijn waaronder deze prachtige Weidebeekjuffers wat mij betreft een van de sierlijkste libellensoorten die je kunt aantreffen.
Helaas gaven de Weidebeekjuffers ons niet veel kansen om ze vast te leggen, maar hij staat er op!


Rond deze tijd is het beekdal een bloemenzee, niet alleen met orchideeën, maar ook met Boterbloemen, Zuring en andere kruiden. Het levert prachtige kleurschakeringen op en en de schilder Monet zou zich hier vast ook wel thuis gevoeld hebben.



Nog een paar planten die er voorkomen zijn het zeldzame Verspreidbladig Goudveil, dat voorkomt aan de vochtige beschaduwde oevers van de drentsche Aa.
En ook mooi om te zien is de Holpijp, een familielid van de Heermoes , die  beiden behoren tot de Paardenstaartenfamilie  en met het tegenlicht heel fotogeniek. Holpijp komt voor in de natte gebieden van het beekdal van de Drensche Aa.


Langs dit soort prachtige paden liepen we door dit unieke stuk Drentse natuur. Naast veel onderling gekeuvel tussen de bloggers en de andere natuurliefhebbers ook veel gekeuvel van vogels, waarvan we meer gehoord hebben dan gezien. De koekoek heeft ons zo'n beetje de hele dag begeleid, we hoorden zelfs een of meerdere Kwartels roepen en ook bijvoorbeeld Tuinfluiter en Fits en Rietgors.


Aan het eind van de dag was de conclusie dat we een fantastische dag hebben gehad door een bijzonder mooi natuurgebied. Erg leuk om zo kennis te maken met een aantal medebloggers en andere natuurliefhebbers en te ervaren dat je dezelfde fascinatie hebt voor de natuur maar daar allemaal op eigen unieke wijze invulling aan geeft.
Groot compliment voor Kees die deze dag perfect verzorgd heeft, met een prachtige route, een heerlijke picknicklunch en zijn vele interessante en enthousiaste verhalen onderweg.

Reacties

  1. Heerlijk dat jullie zo genoten hebben, het is er dan ook erg mooi zo te zien aan je foto's.
    Prachtige serie met veel verschillende beestjes.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is op zich al heerlijk om samen op pad te gaan en zeker als je allemaal de zelfde interresse hebt,jullie hebben hiervoor wel een heel mooi gebied uitgezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastische dag hebben jullie gehad, zo te zien aan de foto's! Het weer kon inderdaad niet beter en rond deze tijd is het ook wel erg mooi, met dat jonge groen en al die bloemen.
    De foto's van de koeien en schapen onder de bomen vind ik erg mooi, evenals de mooie doorkijkjes. Wat is het toch een prachtige omgeving, daar bij de Drentsche A!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,

    Het was hardstikke geslaagd vond je niet! Alhoewel ik nu wel met een behoorlijk verbrande nek zit maar ja dat had ik kunnen voorzien. Je hebt er fraaie foto's van overgehouden. De beekjuffer is een hele fraaie. Ook de rest geeft een leuke indruk van wat er te zien was.

    Ik wil je nog bedanken voor dit iniatief (samen met Kees uiteraard) en wat mij betreft maken we er een traditie van; kijken of we het aantal deelnemende bloggers nog wat kunne verhogen; alhoewel de rest van het gezelschap ook aangenaam was uiteraard!

    Ik zal zelf geen stukje maken wegens het ontbreken van geschikte foto's. Heb me echter prima vermaakt en ga zeker nog een keertje terug.

    Nogmaals, goed iniatief!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens dat dit voor herhaling vatbaar is.
      Ook mee eens dat het leuk zou zijn nog wat meer bloggers
      te mogen ontmoeten.
      Op deze dag kijk ik in ieder geval ook met veel genoegen
      terug en leuk je ontmoet te hebben.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Ik zag bij Kees al dat jullie meteen groep op pad geweest zijn.
    Wat een prachtig gebied.
    Lang geleden ben ik er langs gekomen toen we het Pieterpad liepen.
    Het is er prachtig.
    Je hebt fraaie platen geschoten ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    fijn om te lezen dat het een geslaagde dag is geweest, en ja, het weer zat natuurlijk enorm mee. Ik was graag van de partij geweest, medebloggers/natuurliefhebbers leren kennen, én een mooi stukje Drenthe, maar helaas, ik had andere verplichtingen.
    De weidebeekjuffer springt eruit, die zou ik graag eens zien, het veld met boterbloemen en zuring vind ik fantastisch, daar kan voor mij geen orchidee tegen op, en tot slot de holpijp, prachtplant en bijzonder mooie foto.
    Hoop er een volgende keer bij te kunnen zijn.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dat je hier ook wel bijzonder genoten zou hebben.
      Echt de mooiste tijd om dit gebied te bezoeken en grappig
      dat je er naast de Weidebeekjuffer mijn favorieten uit pikt.
      Weidebeekjuffers zijn er nog wel even en alleen al een bezoek
      aan dit gebied waard.
      En een vervolg zou er zo maar kunnen komen gezien de positieve
      reacties, we zullen zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hoi Coby,

    Een leuk initiatief en jullie hadden het getroffen met het weer. Een gezellige dag waarbij elkaar ontmoeten belangrijker is als het fotograferen. Jullie kennen nu wat gezichten bij namen van bloggers, maar het toch wat persoonlijker.
    Het is zo te zien een mooi gebied en met al jullie kennis bij elkaar zullen er heel wat wetenswaardigheden zijn uitgewisseld. Ook erg leuk om het verschil in jullie berichten nu terug te zien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Coby, wat hadden we een superdag met elkaar. Ontzettend veel gezien dankzij al die ogen die (bijna) alles zagen. Dit moeten we echt vaker doen. Je rupsen: Kleine Hageheld, een spinner, en de Perentak, een vroeg vliegende spanner.
    Dank voor je als altijd inspirerende aanwezigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een dag om met veel genoegen op terug te kijken
      en zeker een vervolg waard.
      Bedankt voor de namen van de rupsen, die Perentak zal ik nu hoop
      ik niet meer vergeten...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Ja Gonnie het is altijd leuk om met gelijk
    gestemden op pad te gaan,...wat hebben we toch eigenlijk
    een fijne hobby hè..
    Drentse Aa is ook een pracht gebied..
    Mooie opnames heb je ervan gemaakt...
    De foto van de weidebeekjuffer vind ik erg mooi...ik ga binnenkort ook op jacht naar deze libel...maar ook de andere foto's zien er prachtig uit...
    Mooie blog..

    NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Man man man wat was dat een top dag, ja een van de mooiste gebieden van het Drentse land, maar ook, wat een gezellige mensen, zo'n dag vliegt om. Onze Kees had inderdaad super lekkere kruidkoek gebakken en Stella was vlak voor vertrek nog verse broodjes wezen kopen. Ook leuk om te weten wie er nu onder die vilten hoed zit!
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel een beetje jaloers op je mooie keversoorten waar ik hier in het veel naar kan fluiten. Heel mooi. Ook de weidebeekjuffers komen hier eigenlijk niet voor en ook die vind ik super. In het geheel een fijne mooie serie dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie, gevarieerde serie, Coby. Je één na laatste foto vind ik heel mooi. Het landschap komt er prachtig op uit. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeker leuk om medebloggers te ontmoeten en samen op pad te gaan. Jullie hebben het overduidelijk super gehad, dat blijkt uit de foto's.
    Weidebeekjuffer en holpijp zijn mijn favorieten! Prachtig!

    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk zo'n bloggersdag. Zo leer je weer een gebied kennen (hoewel dit bij jou in de buurt is, dus je kent het vast al) en het is heel gezellig zo met een groepje op pad. Mooi, een weidebeek juffer, die zie je hier in het westen niet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    Super bedankt dat ik mee mocht als niet Blogger ik heb ontzettend genoten en veel nieuwe dingen ontdenkt.
    Ik wil iedereen die mee was ontzettend bedanken voor deze bijzondere dag!!

    Groetjes Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Coby, wat een schitterende foto's van deze geweldige dag! Ik vind het leuk dat ik je heb leren kennen en hoop nog eens samen op stap te gaan.
    Mijn verslagje vind je hier:
    http://ontdekkingvangroningen.blogspot.com/2012/05/bloggerswandeling-drentsche-aa.html

    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby,

    nu heb ik net een hele reactie zitten tikken maar weet niet of die nu geplaatst is. Ik werd bij het verzenden er nl uitgegooid en ik kan niet zien of ie aangekomen is.

    Ik hoor/lees het wel.

    Groetjes, helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn eerste reactie was dus inderdaad niet geplaatst :-(

    Ik zei dat ik er zo van baalde dat ik niet mee kon en al helemaal als ik deze mooie foto's zien. Vooral die Weidebeekjuffers vind ik fantastisch. geweldig dat Kees dit georganiseerd heeft.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk, zo'n bloggerswandeling. Ook nog in zo'n mooie omgeving.
    Als jullie weer eens zoiets organiseren heb ik er ook wel belang bij om mee te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Coby,

    Leuk om zo een impressie te krijgen over deze bloggers excursie dag. Zo aan de foto's te zien hebben jullie de Drentse natuur met beide ogen gezien en geproefd. Wat een mazzel ook dat jullie geweldig weer hadden. Helaas kon ik er niet bij zijn, maar op deze manier heb ik toch met jullie meegelopen.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland