Levendbarende Hagedissen

Ik heb dit jaar al weer een aantal keren een Levendbarende Hagedis gezien. Het is bepaald geen nadeel om in Drenthe te wonen als je graag Levendbarende Hagedissen wil zien, want in de heidegebieden van mijn provincie komen ze nog in redelijke aantallen voor.
Wel is deze  hagedissensoort de laatste jaren behoorlijk in aantal achteruit gegaan en staat op de rode lijst van bedreigde diersoorten.


De Levendbarende Hagedis is het kleinste hagedisje dat we in ons land kunnen tegen komen. Inclusief staart kan hij tot 15 cm groot worden.
Het is best een kunst om ze te zien, vaak zie je alleen maar wat wegschieten. Het is handig om te weten dat ze vaak paaltjes, keien, of andere open plekjes zoeken om zich op te warmen in de zon. Op de onderstaande foto zie je een hagedisje die zich helemaal plat "uitgevouwen" heeft om maar zoveel mogelijk zonnewarmte op te kunnen nemen.


Als je eenmaal een plekje weet waar Levendbarende Hagedissen zitten, dan zul je ze heel vaak weer aantreffen op hun favoriete zonnebaadplek.
Onlangs bezocht ik weer eens zo'n plekje waarvan ik weet dat er hagedissen zitten en deze keer had ik extra geluk, want er zat een eitjes dragende Levendbarende Hagedis op een grote kei.
Dit was iets wat ik nog nooit eerder  had waargenomen, dus ik was er blij mee.



Het hagedisje liet me heel dichtbij komen en zo kon ik zelfs met de macrolens mooie foto's maken.
Prachtige diertjes vind ik het en ik geniet er enorm van als ik er weer eens een tegenkom. Op zo'n macrofoto kun je ook heel fraai alle schubjes zien en  het is, vind ik, ook zo'n echt oerbeestje.


Afgelopen week ben ik opnieuw even naar de plek teruggegaan in de hoop dat ik misschien wel een heel gezinnetje tegen zou komen. Helaas bleek dat niet het geval, maar ik trof er wel een mannetje aan en heb daar nog een paar plaatjes van kunnen maken.



Vorig jaar heb ik  op een andere plaats wel een heel gezin met jonge Levendbarende Hagedisjes gezien, schitterend, en wat zijn die jonkies klein, iedere keer ontdekte ik op de oude omgevallen boom, waar ze op zaten, nog weer nieuwe exemplaren. Ook de volwassen Levendbarende hagedissen zijn overigens echt heel klein en je moet goed opletten, want anders loop je er zo aan voorbij.


Hagedissen kunnen als ze gepakt worden hun staart verliezen, deze groeit daarna wel weer aan, maar als ze dan opnieuw hun staart verliezen, komt er niet weer een nieuwe. Hier onder een foto van een hagedis die een keer te vaak zijn staart heeft verloren.


Ik vind de Levendbarende Hagedis een ontzettend mooi beestje om te observeren en als het ook nog mogelijk blijkt te zijn om er foto's van te kunnen maken, dan kan mijn dag niet meer stuk.
Wie weet krijg ik de komende tijd nog wat meer kansen om ze te zien als het weer wat verbetert, want met zon heb je de beste kansen om ze te zien te krijgen.

Reacties

  1. wat een mooie unieke foto's geweldig die vrouwtjes hagedis.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,
    Dit vind ik prachtig, ik kom ook maar eens naar Drente.
    Heb nog nooit hagedissen voor mijn camera gehad in Nederland.
    Dit is toch wel heel erg mooi, vooral die met het jonkie.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw coby, prachtig om te zien, en dan nog zo mooi te presenteren, op de macro's kan je ze duidelijk bewonderen, schitterende plaatjes!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uniek om ze zo op de foto te krijgen.
    Prachtige serie, mooi dat je weet waar ze zitten.
    Heb ze nog nooit gezien hier in Drenthe.
    Vooral de foto met het jonkie is leuk.
    Zijn wel mooie beessies.
    Gezellige maandag, morgen zonnig weer,eindelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heb jij geluk had, een prachtige serie. Je bent zelfs een kleintje tegengekomen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder Coby en wat zijn ze mooi die Hagedissen.
    Prachtige serie,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,

    Dat is toch wel heel mooi om te zien!
    Helaas hebben wij die niet in Den Haag, tenminste niet dat ik weet ;-)
    Pracht serie.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ze moeten hier in het Haaksbergerveen ook voorkomen maar ik heb er nooit 1 gezien.
    Geweldige opnamen Coby...vooral de macro`s.
    Daar kun je weer trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is genieten Coby. Dit wil ik ook zo graag voor me lens krijgen. Prachtige dieren zijn het. Mooi vastgelegd. Ik begrijp dat je hier enorm blij mee bent. En dan ook nog eens de kansen krijg om terug te keren voor nog meer moois.

    bedankt dat je ons laat meegenieten hier (mij althans).

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg prachtig deze foto's! Dit zijn schuwe beestjes dus dat heb je dan ook goed gedaan! Vooral die close-ups!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat is echt mooi dit zou ik ook best nog eens willen fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Coby, dit zijn zéker leuke ontmoetingen, kan me goed voorstellen dat je daar blij van wordt.
    En niet één foto, maar een hele serie, zelfs met de macrolens, ongelooflijk, maar erg mooi.
    Ik heb eigenlijk geen idee of ze hier op de hei ook zitten, zal eens info vergaren.
    Heb weer zitten genieten van je fijne blog.
    Groetjes
    Loes

    ps dank voor je reactie en compliment bij mijn vlinders, zo enthousiast,daar ben er blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Coby,

    ik wist niet eens dat ze zich zo plat uit konden vouwen, maar hier zie ie het inderdaad. En wat een mooie lange serie heb je ervan gemaakt. Alle plaatjes hadden mijn volle aandacht.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank allemaal voor jullie reacties en commentaren.
    Ik ben zelf heel blij met deze serie, een hagedisje zien blijft toch een bijzonderheid, ook al weet je plekjes waar ze kunnen zitten. Het blijft een kwestie van goed speuren, geluk en op de juiste tijd op de juiste plaats vertoeven.
    Fijn dat jullie hebben mee genoten van deze bijzondere beestjes.
    Grietje en Robbie Veldwijk, welkom op mijn weblog...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig... en dan nog n kleintje erbij ook... heel bijzonder !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland