Eikenroofvlieg als fotomodel

Ik ben heel diervriendelijk, maar af en toe vraag ik daarvoor wel eens iets terug van die diertjes.
Zo ook een tijdje geleden toen een roofvlieg mijn huis binnen gevlogen was.
Het diertje was de weg naar buiten kwijt en ik wilde hem wel helpen, maar ik heb eerst een fotosessie met hem gedaan, voordat ik het braaf meewerkende beestje de weg naar de vrijheid weer heb gewezen.
De Eikenroofvlieg is in Nederland de meest voorkomende roofvlieg. Veel roofvliegen lijken erg op elkaar, de Eikenroofvlieg (Neoitamus cyanurus) is te herkennen aan zijn oranjerode poten.



Bovenstaande foto's zijn vanuit dezelfde positie gemaakt, waarbij de roofvlieg op een lamp zat. Ik gebruikte een externe flitser, maar die ging niet af bij de eerste foto, niet de bedoeling,maar wel een onverwachte foto aan overgehouden. Bij foto 2 dus wel geflitst, maar is een weinig aansprekende, wat rommelige foto vind ik.



Ik besloot wat kleur toe te voegen, er is niet "gephotoshopped", maar gebruik gemaakt van kleurrijke voorwerpen, namelijk een roze shirt en een groen douchegordijn. Door voldoende afstand te nemen van de achtergrond herken je de voorwerpen niet meer. Alle roofvliegfoto's zijn genomen in de handmatige stand met een diafragma van f10 en een sluitertijd van 1/200 sec en gebruik makend van een externe flitser met bouncer en met de flitskop schuin naar het plafond gericht.




Als je pure natuurfoto's wilt maken is het volgens veel natuurfotografen niet goed dat je flitst. Ik heb persoonlijk niet echt bezwaar tegen flitsen, maar als het mogelijk is op een andere manier een goed belichte foto te krijgen is dat vaak wel mooier. Als je zoals hier duidelijk laat zien dat het beest niet in een  natuurlijke omgeving verblijft vind ik het geen enkel probleem om te flitsen.
Voordeel van dit soort foto's is dat je de kenmerken van de roofvlieg heel goed kan zien en dat kan belangrijk zijn als je het dier niet kent en het wilt determineren.




De laatste twee foto's ben ik zelf het meest tevreden over, de achtergrond is goed, het dier is mooi uitgelicht en gedetailleerd vastgelegd en doordat de flitser naar het plafond is gericht is zijn er geen hinderlijke lichtvlekken. En zo heb ik me fijn een uurtje vermaakt met een onverwachte gast. Na bewezen diensten heb ik de Eikenroofvlieg zijn vrijheid weer teruggegeven, en ging hij er als een speer van door.
Hij blij dat ie de wijde wereld weer in kon en ik blij met bijzondere foto's, ach het leven kan soms zo onverwacht leuk zijn...

Reacties

  1. Hoi Coby, wat gezellig, zo aan het werk met een meewerkend fotomodelletje, erg leuk hoe je dit beschrijft.
    Voor jou, en ook voor ons, een mooie kans om deze eikenroofvlieg eens goed te bekijken.
    Vooral de frontale beelden vind ik erg leuk om te zien, heel origineel met die kleurtjes op de achtergrond.
    Een fijne dag, de zon schijnt!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij mij is een vlieg een vlieg, ik ken wel een steekvlieg , maar een roofvlieg daar heb ik nog nooit van gehoord.

    Wel mooi hoor, die foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn ook heel erg mooie vliegen en als je zo'n kansje hebt, moet je hem zeker benutten wat je ook gedaan hebt. Mooi ook die tinten in de achtergrond want dat is weer eens wat anders dan ff groen vind ik. Een ronduit zeer goede macroserie...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je had dus een erg leuke gast!
    Geen koffie maken en luisteren maar lekker met je camera in de weer!
    Zulke gasten wil ik ook wel.
    Ik vind je foto`s prachtig, kan heel goed de details van de vlieg zien.
    Ook de verschillende achtergronden doen het goed, heel mooi gedaan.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is weer eens wat anders een fotomodel in huis.
    Hij staat er wel heel mooi op, met die verschillende achtergronden.
    Vind de onderste twee ook het mooist.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. niks mis met zo,n model en vooral als ze zo meewerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig hoe jij dit laat zien Coby, eigen decoropnames met weinig middelen zo'n topfoto's neerzetten, chapeau man!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Coby,

    Erg mooie serie.
    Prima achtergrond en belichting.
    Je hebt niet altijd veel nodig om leuke foto's te maken.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Via via hier terecht gekomen en... blijven plakken... Heb wat rondgewandeld tussen je foto's en genoten; hier is heel wat moois gepasseerd, een schat aan natuurbeelden ! Mooie verzorgde en overzichtelijke blog trouwens, m'n complimenten ! Hier kom ik zeker nog terug ! Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat heb je hartstikke leuk gedaan Coy,
    Wat toevallig dat jij ook een roofvlieg voor je lens had.
    Prachtige serie.

    Groetjes Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nou die vlieg heeft niets te klagen....hij heeft er prachtige pasfoto`s aan overghouden.
    Ja hij zal er wel flink van in de stress zijn geschoten maar jij hebt je kans mooi waargenomen.
    Inderdaad....je hebt de flits niet voor niets....soms is het toch de moeite waard om hem te gebruiken.
    een prachtige serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank voor jullie reacties en commentaren. Leuk dat jullie mijn avonturen met dit schone fotomodel kunnen waarderen.
    @AmaZony welkom op mijn blog, leuk dat het je hier is bevallen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben hier ook via via terecht gekomen. Ja via 'Ama'. Ik moet zeggen dat je alles prachtig in beeld brengt en je commentaar is zeer professioneel. Daar steekt een amateurfotograaf heel wat van op. Ga zeker nog vaker langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om zo te kunnen experimenteren met een roofvlieg, die heel goed meewerkt. Fraai om te zien met al die kleurde achtergronden. Vooral de één na laatste vind ik erg goed en mooi gelukt.

    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland