Vogelkijkhut Diependal - Roodhalsfuten en Lepelaars

Eind juni was ik met Hannie nogmaals naar de Vogelkijkhut Diependal. Nu ook in gezelschap van haar man en zoon die er ook wel eens wilden kijken en vooral ook om mijn verrekijkers en telescoopkijker daar in de praktijk uit te proberen.
Zoals altijd was er ook nu weer van alles te zien, helaas ook heel druk in de Vogelkijkhut, zodat het een beetje schipperen was met een kijkplaatsje. Maar goed in de natuur draait alles om geduld dus dat kwam allemaal wel goed.




Die dag was een grote groep van wel 15 Lepelaars neergestreken in het natuurgebied. De Lepelaars broeden hier niet, maar komen er wel om te foerageren, als de jongen groot genoeg zijn om mee te vliegen. Dit was dan ook zo'n gemengde groep van jonge en volwassen Lepelaars. De jonge Lepelaars hebben een lichte snavel en die van de volwassen dieren is zwart.




Ik vind Lepelaars altijd mooi om te observeren, tenminste als je geluk hebt dat ze in actie zijn. Als je het treft dat ze in rust zijn, staan ze roerloos op een poot met de kop in de veren. Maar als ze actief zijn en een bad nemen en lopen te foerageren, dan is het een genot om naar deze bijzondere vogels te kijken.
In mijn jeugd zag je nooit Lepelaars is Drenthe, maar nu er veel meer waterplassen zijn zie je ze ieder jaar op diverse plaatsen wel verschijnen.



Nog veel meer bijzonder is de aanwezigheid van Roodhalsfuten in Diependal. Onlangs kreeg ik een oud vogelboek uit 1971 en daarin werd vermeld dat er tot dan maar twee keer met zekerheid een paartje Roodhalsfuten in Nederland had gebroed, in 1918 Bij Brielle en in 1927 bij Kortenhoef.
Sinds de jaren tachtig is bijna steeds een aantal broedpaartjes aanwezig in het natuurgebied van Diependal, weliswaar met wisselend succes, maar ze blijven wel steeds komen.



Dit jaar is het me voor het eerst gelukt om een ouder met jong vast te leggen. De afstand tot de vogels is altijd toch nog redelijk groot, zodat je zelfs met een 500 mm en 1.4 converter eigenlijk nog mm te kort komt voor mooie close foto's en ik heb dan ook nog behoorlijk moeten croppen om de Roodhalsfuten een beetje zichtbaar te maken. Ik ben echter wel heel blij met deze serie en wie weet komt er nog wel eens een nog betere mogelijkheid.




Het was nu leuk om deze Roodhalsfuut met zijn jong te observeren, we hebben er echt een hele tijd naar zitten kijken en dan blijkt ook maar weer hoe fijn het is om te beschikken over een goede verrekijker en vooral bij grotere afstanden een goede telescoop. Ik heb daar al eens blogjes aan gewijd zie verrekijker of telescoop.
Nu konden we haarscherp bekijken hoe het jonge Roodhalsfuutje voortdurend bij de ouder zat te bedelen en maar bleef jengelen, ook toen zijn vader of moeder even siësta wilde houden na al een hele tijd naar insecten en waterdiertjes te hebben gevist.



Reacties

  1. De snelheid waarmee jouw berichtjes verschijnen is bijna niet bij te benen ;-)
    Maar ook deze is weer zeer de moeite waard.
    Eerst prachtige shots van de lepelaars en dan die roodhalsfuut, geweldig dat je die met jonkie voor je lens kreeg, de afstand was dan wel groot, de foto's zijn het aanzien beslist waard!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby, wat bijzonder dat je de Roodhals Fuut hebt kunnen vastleggen, wat een mooi dier!
    Het jonkie lijkt veel op dat van de gewone Fuut, wat een schatje.
    Ook de Lepelaars heb je er mooi opstaan,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Coby, wat een prachtige actie foto`s van de lepelaars.
    Je hebt ook hele mooie uitsnedes gemaakt.
    een groot compliment is wel op zijn plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat weer een mooie serie. Die badderende lepelaars vind ik geweldig, maar de futen zijn voor mij top!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    In dit geval is de waarneming en vastlegging belangrijker dan de kwaliteit.
    Hoewel? De kwaliteit is toch allerzins redelijk.
    Niet wat je anders altijd laat zien, maar op deze afstand vind ik het toch erg knap, dat je ze zo in beeld hebt gebracht.
    En, de aanhouder wint uiteindelijk, dus echte topfoto's zul je zeker gaan maken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,

    Die laatste 2 foto's zijn anders behoorlijk scherp toch!

    Ik vind die lepelaar foto's te gek zeg. Ik kom ze hier ook regelmatig tegen maar helaas altijd op ruime afstand. Prachtige vogels.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Vind hetallemaal mooie foto's, ik zou dik tevreden.
    En de roodhalsfuut heb ik nog nooit gezien, prachtig zoals die jonge achter hem aan zwemt.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Ja, wij mochten er bij zijn en ik heb ook erg genoten van het observeren door de telescoop van de roodhalsfuten. Prachtig om het diergedrag zo "dichtbij" te kunnen zien. Mooie serie foto's geworden! Groet,Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig die lepelaars, heb ze nooit gezien hier in de buurt.
    Leuk om te observeren vanuit een vogelhut.
    Zo ook de roodhalsfuut met jong, heb je prachtig op de foto gezet en dat op zo'n afstand.
    Groetjes en fijne dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig om die familie lepelaars bezig te zien Coby, en de roodhalsfuten met jongen is de eerste keer dat ik dit bewonder, het moet heerlijk zijn om dit alles vanuit een vogelkijkhut waar te nemen en te beoordelen!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heerlijk zo,n dag en dan hiermee thuiskomen jij moet genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Coby,

    Je Lepelaars foto's zijn erg mooi, en goed gekozen uitsnede. Je verhaal erbij herken ik meteen. Wat is het een gaaf gezicht als ze allemaal aan het foerageren zijn. Toevallig net ook een blog geplaatst met alleen maar Lepelaar, daarbij kan je het ook zien op een paar foto's

    Je Roodhalsfuten opnames zijn erg bijzonder. Wat een unieke opnames zeg, erg fraai om te zien. Ja in vogelfotografie kom je al snel millimeters tekort.

    Kom maar op met die Kwak foto's....hihihih

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat lijken de jongen veel op die van de gewone fuut zeg! Maar zondermeer de roodhals dat is duidelijk en ondanks dat je flink hebt moeten croppen toch zalig fotowerk vind ik. De lepelaars is ook al zo'n toffe serie ik kijk mijn ogen uit want die zie je hier niet veel, zeker niet een paar gelijk en dan helemaal slecht te benaderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland