Met Delphi naar natuurgebied de Blinkerd

Al weer enige maanden geleden was ik met mijn jonge natuurvriend Edgar naar de vogelkijkhut en nu was  zijn zusje Delphi aan de beurt om een dagje met Natuurkieker Coby op stap te gaan. We besloten naar natuurgebied de Blinkerd te gaan en vooral te zoeken naar bloemetjes en kleine beestjes.
Ik vertelde dat we eerst op zoek gingen naar een plantje dat diertjes op eet. Er werd eerst even raar gekeken en toen zei mijn kleine natuurvriendin van zeven jaar:"o, je bedoelt een vleesetendeplant?"
Dat klopte want we gingen op zoek naar Zonnedauw.



Met z'n drieën, want ook mama was mee, lagen we op de knieën  te zoeken naar diertjes die voedsel waren geworden van de Zonnedauw. We moesten behoorlijk zoeken, maar toen vonden we een dood vlindertje.



Tussen de Zonnedauw vonden we ook nog een zeldzaam plantje, namelijk de Moeraswolfsklauw, dat is een groen, kruipend plantje dat je kan vinden op de nattere heidegebieden. Het is een soort die vaak als een van de eerste plantjes aanwezig is als er plantengroei is in dat soort gebieden.


Aan de oever van de plas zagen we ook nog heel verse sporen van een Ree, we hebben de Ree zelf niet gezien, maar we waren er van zeker van dat die vanuit het hoge gras wel naar ons zat te kijken.


Toen we de sporen van de Ree een stukje volgden vonden we ook diverse nesten van Mieren. Deze zaten in graspollen en we hebben even gekeken wat er allemaal in zo'n nest zit. Na wat aan de grassprieten te trekken, kwam een stukje van het mierennest zichtbaar en konden we de larveneitjes zien, waarmee de mieren direct aan de slag gingen om die weer onder de grond te krijgen. Ik hoor regelmatig een Groene Specht in het gebied en die eet graag mierenlarven en gezien de grote hoeveelheid mierennesten, hoeft de Groene Specht geen honger te lijden.




In het natuurgebied de Blinkerd bloeien heel veel soorten bloemen. Delphi poseert met een prachtig bloeiend gras en op de foto daaronder staat het Hazenpootje, een heerlijk zacht bloemetje, dat er prachtig uitziet. En op de onderste foto een heel mooi gekleurde Klaver.



Een bloem die daar nu ook heel veel bloeit is het Knoopkruid, een plant die heel veel insecten aantrekt. Het was zondag niet echt ideaal insectenweer, het was eigenlijk te koud en veel wind, maar op het Knoopkruid was toch van alles te vinden. Op de bovenste foto een Citroenpendelvlieg, een van de vele soorten zweefvliegen die er zijn en op de foto daaronder zoekt een Pluimvoetbij naar stuifmeel.


De Pluimvoetbij dankt zijn naam aan de lange haren aan de achterpoten van het vrouwtje. Ze leven vaak in groepen bij elkaar en graven gangen in het zand tot wel 50 cm diep en leggen daar hun eitjes.




Delphi bleek een goede speurneus te zijn en vond zelf ook heel veel beestjes en wist ze dan ook nog te vangen. En durfde dan ook nog wel even te poseren met de gevonden beestjes, die daarna natuurlijk weer los werden gelaten in de vrije natuur. Op de bovenste foto laat ze een heel klein nachtvlindertje zien, een Grasmotje en op de onderste foto laat ze een mini kikkertje zien die ze ook zelf had gevonden en gepakt.



Twee mooie insecten, de eerste is een Schorpioenvlieg en daaronder de Sint-jansvlinder een zwart nachtvlindertje met rode stippen, die het altijd goed doet op de foto en die we op diverse plaatsen tegen kwamen.


We hebben heel wat uurtjes doorgebracht in dit mooie natuurgebied en natuurlijk was er ook ruimte om eens even fijn in een grote boom te klimmen en het gebied heeft veel van die  grote en al flink op leeftijd zijnde mooie Eiken.
En zo kwam er een eind aan een mooie dag uit met  grote kleine natuurvriendin Delphi.

Reacties

  1. o wat heerlijk om met zo,n jonge freule de natuur in te dartelen zelf doe ik het wel eens met ons pleegkindje van 7 jaar ze is net nog een weekje wezen logeren heel vermoeiend maar o zo heerlijk genieten.mooi de zonnedauw en de moeraswolfsklauw heb ik nog niet gezien weer wat voor op mijn lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat moet een hele fijne dag geweest zijn zo te zien en te lezen. Mooie foto's. Qua foto's vind ik de eerste foto erg fraai. Ook het hazepootje en de klaver vind ik mooi; lekker dromerige foto's.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is wel een geslaagde dag, zoveel als je op de foto gezet heb.
    maar je had natuurlijk ook een goede speurneus bij je.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele leuke/informatieve blog. Ik blijf hem zeker volgen

    Groet,

    Luuk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, zeker leuk om zo met de jeugd de natuur in te gaan en zoveel te zien en er is ook zoveel uit te leggen, heel leerzaam voor ze.
    Als je in zo'n mooi gebied bent en er is zoveel te fotograferen is het dubbel de moeite waard.
    Groetjes en prettige woensdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooie serie,

    Leuk om even met je mee te kijken!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi daar
    De grasmot is de schuldige dat ik ooit macro ben gaan doen. Na het zien van een supermacro van deze soort was ik verkocht. De macroserie die jij laat zien is zonder meer ook een heel knappe. Dat vind ik zo mooi van deze site dat je echt mooi werk laat zien. Je doet maar niet wat met snappies neen je laat prachtig werk zien. Dat is voor mij altijd weer leuk en op ideeen brengende op deze site...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto´s, vooral de eerste 3 foto´s. Heb het zelf nog nooit gezien.

    Groeten,
    Arne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat Delphi hier ook zo'n plezier in heeft, en jullie hebben samen beslist een heerlijke speurtocht gedaan.
    Zonnedauw vind ik zó mooi, moeraswolfsklauw is nieuw voor mij, maar mooi genoeg om eens naar uit te kijken.
    Ik kan moeilijk foto voor foto gaan opnoemen, maar samenvattend: informatief en goed geïllustreerd, ook weer een serie om nog eens terug te komen.
    Ik heb net bijvoorbeeld nog eens bij je lieveheersbeestjes gekeken, omdat ik ze zelf voor de lens had gehad, maar oef, zoveel varianten, daar kom ik niet uit.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke dag met prachtige natuur- en portretfoto's, zeer boeiend om naar te kijken!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt allemaal voor jullie reacties. En zoals jullie al vermoedden,hebben wij inderdaad een heel leuke dag gehad.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig, ik schreef hier dat ik nog wel eens terug zou komen, en hier ben ik idd weer.
    Ik moest aan deze serie denken nadat ik gisteren in een natuurgebied was met veel zonnedauw, zowel de ronde als de kleine.
    En wat ik heel grappig vind: ik had zo'n mooi mos gezien, dus uitgebreid zitten googlen en surfen tot ik de naam gevonden had, de Moeraswolfsklauw! Had ik hem hier nb al eens gezien ;-)
    Afijn, ik heb voor de tweede keer genoten van je avonturen met Delphi.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland