Dag 151 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 151 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



Sinds een weekje komen er in mijn tuin pluimvoetbijen (Dasypoda hirtipes), dat vind ik leuk want ik kan me niet herinneren dat ik ze ooit eerder in mijn tuin heb gezien. Het zijn voornamelijk mannetjes die nectar komen halen en daarvoor strijken ze steevast neer op mijn Doronicums. Deze gele bloemen hebben een grote aantrekkingskracht op de pluimvoetbijen. Omdat ik het mooi vind dat ze in mijn tuin komen, kijk ik regelmatig even of ze er weer zijn. Vanmiddag werd het rond vijf uur donker doordat er regen op komst was. Tot mijn verrassing zag ik een aantal pluimvoetbijen gaan rusten op de bloemen. Zo hebben ze ook het regenbuitje doorstaan, helemaal doorweekt, maar blijkbaar deert ze dat niet, want ze bleven gewoon liggen. De vrouwtjes rusten overigens meestal in hun nestgang. Mooi dat de heren het zo naar de zin hebben op de Doronicums dat ze er nu ook hun slaapplaats van hebben gemaakt. Mijn inspanningen om de tuin nog meer diervriendelijk te maken werpt steeds meer vruchten af.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland