Dag 138 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 138 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



Wellicht heb je het ook al gemerkt, maar op het moment zijn er veel rupsen. Rupsen hebben nogal wat belagers en lopen bijvoorbeeld het gevaar opgegeten te worden door vogels. Ik zie de koolmezen in mijn tuin ook af en aan vliegen met rupsen. Het is daarom voor rupsen best handig om een goede camouflage te hebben om zo een grotere kans te hebben om te overleven.
Op de foto zie je een rups van de Kromzitter (Asteroscopus sphinx) een nachtvlindersoort die ik vandaag op een wandeling tegenkwam. De Nederlandse naam is ontleent aan de vorm van de rups in rust, zoals je die hier ook kunt zien. Door zijn groene kleur en de houding, merk je ze bijna niet op. Eerst zag ik er eentje, maar toen ik goed rond speurde zag ik er zo een stuk of 10 hangen. Deze nachtvlindersoort is een algemene verschijning op de zandgronden. De rupsen kun je zeker tegenkomen, de vlinder is alleen 's nachts actief en zul je dus overdag niet rond zien vliegen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland