Dag 150 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 150 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



Ik heb vandaag een poosje rustig in de tuin gezeten om te kijken wat er allemaal op de bloemen af zou komen. Naast bijen, hommels en zweefvliegen kwam ik ook deze #vlieg tegen met de Nederlandse naam #roestbruine_kromlijf (Sicus ferrugineus) , een duidelijke naam vind ik, meteen duidelijk. Het is een vlieg die parasiteert op hommels. De roestbuine kromlijf grijpt hommels in de vlucht en eenmaal in diens greep wordt er met een legboor een eitje afgezet in de buik van de hommel. De larve die uit het eitje komt overwinterd en verpopt in de hommel. Een bizar verhaal vind ik, zoals er trouwens vele zijn in de insectenwereld. Wat mij vandaag opviel was dat dit een zeer onverstoorbaar type was, deze vlieg is niet zo heel groot, en liet zich niet van bloemen jagen door bijen die flink forser waren en de vlieg telkens een behoorlijke por gaven. Interessant om dat allemaal zo eens te aanschouwen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland