Diverse soorten vinken voor de lens

In deze blog een aantal soorten vinken die ik op 4 september voor de lens kreeg. De  leden van de familie vink hebben met elkaar gemeen dat ze kleurrijk zijn, de een wat meer dan de andere, maar allemaal hebben ze een fraai verenkleed. Mooie fotomodellen zijn het, ik krijg ze graag voor de lens.

Putter

Putter

Putter

Er kwamen die dag af en toe een aantal putters (Carduelis carduelis) langs bij de fotohut in Lemele.
Prachtige bijna tropisch aandoende vogels zijn het met hun felle gele en rode kleuren. Ik zie ze regelmatig maar kan er zelden leuke opnamen van maken dus ik was blij dat ze bij de hut kwamen om te eten en te drinken
.
Putter

Putter

Jonge putter nog zonder rode kop

De volwassen hebben een prachtige opvallende vuurrode kop, bij jonge exemplaren ontbreekt die kenmerkende rode kleur nog in het verenkleed en moet je even goed kijken welke vogel je ziet.
De rest van het verenkleed is echter gelijk aan dat van de volwassen putters zodat het al snel duidelijk is, met welke vogel je te maken hebt.
Putters zijn met hun 12 tot ruim 13 cm kleiner en slanker dan de "gewone" vinken (Fringilla coelebs) die 14 tot 16 cm kunnen worden.

Vink

Vink

Vink

De vink (Fringilla coelebs) is de meest algemene vinkensoort in ons land en ook in vrijwel iedere tuin wel eens te gast. Hoewel het dus een heel gewone verschijning is, zijn de vinken ook de aandacht zeker waard. Dit vinkje dat even lekker drinkt en zichzelf lijkt te bewonderen in het spiegelende water is een vrouwtje en het zou wel eens een jong van dit jaar kunnen zijn.

Vink

Vink

Vink

Ik vond deze vinken ook heel mooi passen bij de door de bloeiende hei paars gekleurde achtergrond.
Mooie harmonieuze opnamen krijg je zo waarbij de vinken heel goed tot hun recht komen.
Het is natuurkijk ook altijd mooi als je een net wat andere foto kunt maken, zoals de wegvliegende vink. Typisch een mogelijkheid die je krijgt als je weet dat er af en aan gevlogen wordt naar een bepaalde plek, zo kun je veel oefenen en dit was een van de meer geslaagde opnamen.

Appelvink

Appelvink

Ik hoopte ook weer appelvinken (Coccothraustes coccothraustes) te zien, wat mij betreft een van de mooiste vinkensoorten. Mooi van kleur en met een indrukwekkende dikke snavel. Slechts eenmaal kwamen twee appelvinken even een flitsbezoek brengen net lang genoeg voor een paar opnamen. Daarna lieten ze zich niet meer zien, vermoedelijk als gevolg van de aanwezigheid van roofvogels in de buurt van de fotohut.

Groenling mannetje

Goudvink mannetje

Eenmaal kwam er kort een mannetje groenling (Chloris chloris) op een tak zitten, ook deze vogel voelde zich niet echt op zijn gemak en liet zich helaas verder niet weer zien. Dit was wel een prachtig geelgekleurd mannetje dat even stralend als een zonnetje kwam poseren.
Helaas geen bezoek van goudvinken (Pyrrhula pyrrhula) deze keer, vorig jaar werden we verblijd door diverse bezoekjes van een goudvinkmannetje, ook al zo'n prachtige soort.

Kruisbek

Kruisbek

Kruisbek

Kruisbek

Vorig jaar heb ik bij HBNhut3 voor het eerst van mijn leven kruisbekken (Loxia curvirostra) gezien, wat een mooie vogels waren dat, zie ook deze blog. Ik hoopte ze deze keer ook te zien, maar helaas waren ze die dag niet te bewonderen. Zo blijft het toch altijd een verrassing wat je te zien krijgt en is er geen garantie dat je alle vogels die er voorkomen ook te zien krijgt. Maar omdat ze zo mooi zijn hier dan toch maar een paar foto's die ik vorig jaar heb kunnen maken van de kruisbekken.
De overige vogels die ik op 4 september zag bij HBNhut3 zijn te zien op deze blog.






Op 15 november verschijnt mijn boek "Natuurkieker in Drenthe" mocht je het willen bestellen of wil je meer informatie dan kun je een mailtje sturen naar:     natuurkieker@gmail.com
Het boek kost 22,50 euro en 2 euro bijdrage in de verzendkosten. Een mooi boek met prachtige foto's en verhalen over de natuur in Drenthe door de ogen van Natuurkieker, zie ook deze blog.



Reacties

  1. Jij hebt meer soorten vinken voor de lens gehad dan wij . Super....en de vliegende vink....heel heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja je kent de hut inmiddels ook heb ik gezien, maar een kleine bonte specht had ik ook wel graag aan mijn
      lijstje willen toevoegen. Het blijft ook in zo'n fotohut echt een verrassing hoe zo'n dag verloopt en wat je gaat zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi Coby,

    Dit is weer een hele mooie serie geworden. Zo'n laag standpunt maakt de opnamen toch een stuk mooier. Leuk dat er behoorlijk wat variatie was, ook al blijft er genoeg te wensen over. Jammer dat die hutten zo ver bij mij uit de buurt liggen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was jammer dat de kruisbekken er niet waren die dag, maar het was een prachtige dag en het is toch ook een uitdaging om de wel aanwezige vogels zo mooi mogelijk vast te leggen. Als je in zo'n hut wilt zou je er ook een paar dagen aan vast kunnen knopen, is een prachtige omgeving daar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hallo Coby, wat een geweldige serie foto's van de vinken soorten.
    Alle soorten die je daar hebt vast gelegd staan hoog op mijn verlanglijstje, ik heb de kruisbek en de appelvink zelfs nog nooit gezien.
    Het lijkt mij een prachtige plek en hut om in te zitten.
    Ik vind alle foto's super, kan geen keus maken.
    Ik wens je een goede zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja is absoluut een mooie fotohut op een prachtige plek en zowel appelvinken als kruisbekken worden er regelmatig gezien en dus de rest van de vinkensoorten die je hier in de blog ziet.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Wauw, wat een soorten en allemaal even mooi vastgelegd, ook een hele mooie setting, met dat paars van de hei eromheen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby
    wat een mooie blog aan vogels ik heb er van genoten erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig al die vinkjes, de kruisbek en de appelvink heb ik nog nooit in het echt gezien, laat staan zo op de foto zetten, haha. Geweldig!
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de foto's van vorige keer erbij lijkt het echt of zo ongeveer je álle soorten vinken gezien hebt ;-)
    Maar mooie verzameling zo, en heel mooi om te zien hoe prachtig al deze vogels zijn.
    Putter 2-3-4 springt er voor mij uit, maar de topper is ongetwijfeld het vinkje in de vlucht. Super!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk z,on vinkenblog hij is dan ook super.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Cobie je hebt er weer voor gezorgd dat ik zit te stralen door deze mooie serie toppppp!!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Dit is zo bij elkaar wel een hele fraaie verzameling. De kruisbekken van vorig jaar maken mij nog steeds stinkjaloers. Zo mooi zoals je die hebt kunt fotograferen. Kleur, scherpte, standpunt echt helemaal top. Van de vogeltjes van dit jaar springt de gewone vliegende vink er natuurlijk voor mij uit. De vraag die bij mij opkomt, is of het een lucky-treffer is of dat je bewust op zoek geweest bent naar dit beeld.
    Hoe dan ook, het blijft een heerlijke foto. Ook erg leuk om zo eens een distelvink te zien. Een beeld wat niet vaak voorbij komt.
    Tsja, heerlijke complete serie zo.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja die kruisbekken had ik dit jaar ook graag nog eens gezien René, maar dat dat er die dag helaas niet in. De foto is een lucky-moment waar ik echter wel bewust naar op zoek was, de vogels vlogen telkens af en aan op het stokje en met de mooie lichtomstandigheden moest het kunnen iets dergelijks te bereiken en welgeteld eenmaal leverde het een leuke opname op.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig al deze vinken Cobie. In een hut kan je ook heerlijk foto's maken en jij laat ook een geweldige serie zien. De kruisbekken zijn sowieso geweldig en ook de goudvinken. De Putter heb je ook heel mooi gefotografeerd. Die staat nog steeds (net als de kruisbek) op mijn wensenlijstje. De vliegende vink in foto 12 is ook een pracht van een foto. Echt geweldig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie vinkenserie Coby, leuk om het compleet te maken met de kruisbekken en goudvink. Een mooie plek met een fantastische achtergrond. Deze hut heb ik nog niet bezocht, maar de wachtlijst is ook erg lang geloof ik. Het vinkje in de vlucht is natuurlijk super. Heel knap gedaan. Maar de putters zijn ook om een beetje jaloers op te worden. Die heb ik al lang op mijn lijstje staan.
    Altijd spannend wat zo'n dag je brengt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland