IJshaar en Needle Ice, bijzondere winterse fenomenen

Onlangs besteedde Vroege Vogels aandacht aan het winterse verschijnsel IJshaar. Dat was voor mij reden om foto's die ik vorig jaar gemaakt had opnieuw onder de aandacht te brengen. Het was me wel duidelijk dat ik zelf geen IJshaar op de foto had gezet, maar het leek wel een zelfde soort fenomeen te zijn en ik wilde graag weten wat ik gefotografeerd had.



Via Twitter liet ik de blog zien met de foto's die ik gemaakt had van het mij toen nog onbekende verschijnsel. En dan blijkt de kracht van sociale media. Ik word steeds enthousiaster over het gebruik van Twitter. Het bericht werd door diverse mensen nog weer verder gezonden naar hun volgers en het eindresultaat is dat ik nu weet welk winters verschijnsel ik op de foto heb gezet: Needle Ice...
Er wordt in Nederland zo weinig over geschreven dat er niet eens een Nederlandse benaming is.


Petra Ket zette me op het goede spoor om het raadsel op te lossen en kwam met de de benaming Needle Ice. In Duitsland wordt het Kammeis genoemd, ook een naam die je wel begrijpt als je de foto's ziet.


Het lijkt wel ijskunst en is opgebouwd uit fragiele naaldvormige ijsdeeltjes.
Needle Ice, dat ik vrijmoedig maar even vertaal als Naald IJs, ontstaat als de temperatuur van de  vochtige bodem boven nul graden Celsius is en de temperatuur van de omringende lucht onder nul graden Celsius.



Het nog vloeibare ondergrondse water wordt door capillaire werking naar de oppervlakte gebracht, waar het onder invloed van de koude lucht bevriest en uit kan groeien tot meestal enkele centimeters Needle Ice.
Tijdens het aangroeien kan het Needle Ice kleine gronddeeltjes verplaatsen, wat je op deze foto's heel mooi kunt zien, de ijsnaaldjes hebben een laagje grond omhoog geduwd.


Het antwoord op mijn vraag heb ik dus gekregen van Petra Ket, die zelf onlangs voor het eerst IJshaar had gevonden en het mede daardoor  leuk vond om mee te zoeken wat ik nu op mijn foto's had staan.
Op mijn vraag of ik haar foto's mocht gebruiken om er een blog te maken over beide winterse natuurverschijnselen, kreeg ik direct een positief antwoord en zo kan ik dus ook echt IJshaar laten zien. Deze prachtige foto's van IJshaar zijn door haar gemaakt in het park bij 't Loo in Apeldoorn.


IJshaar is een zeldzaam winters natuurverschijnsel, dat ontstaat op dode eiken- of beukentakken als er 's nachts lichte vorst is, tot zo'n -4 graden Celsius en er een hoge luchtvochtigheid is.
Onder invloed van schimmels die in het dode hout zitten komt het water dat in het hout zit naar buiten en bevriest door de koude omgevingslucht en groeit zo van binnenuit aan tot het IJshaar zoals je dat  op de foto's ziet. Voor meer informatie over IJshaar kijk op www.allesoverpaddenstoelen.nl

Petra hartelijk dank voor het helpen zoeken naar een antwoord op mijn vraag en fantastisch dat ik je prachtige foto's voor dit blog heb mogen gebruiken! Ze is te volgen op Twitter @Petraket


Reacties

  1. Hoi Koby
    wat een grappige foto's met dat ijs haar.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,
    Heel aparte natuurverschijnsels, die ik nog niet eerder gezien heb. Leuk dat je dan van onbekenden hulp krijgt met het vaststellen van wat je gezien hebt.
    Ik vind die aangevroren mist ook zo mooi. Maar deze ijsnaalden en het ijshaar zijn ook heel speciaal en erg uniek.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verschil is wel duidelijk te zien: het haar is donzig en ehm... haarachtig.
    De naalden zien er veel scherper uit en donkerder.
    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heef de natuur toch bijzondere dingen in de aanbieding als je er oog voor hebt!
    Grappig dat er dan toch overal ook weer een naam voor is en dat er mensen zijn die weten welke naam bij welk verschijnsel hoort.
    Super dat je die foto's van Petra mocht gebruiken :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, Coby, en super leuk dat je dit zo mooi kunt laten zien. Geweldig, al die kristalvormen die water aan kan nemen, heel intrigerend.
    Super van genoten!
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, dat is een mooi en bijzonder verschijnsel. Er zit niets anders op, de helft van de wandelingen voortaan op de knieën te doen met de neus op de grond. Anders missen we toch de mooiste dingen. Mooi Coby, dat je dit weer met ons deelt. En wat leuk dat de wereld zo via bloggen en Twitter soms aangenaam kleiner wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,

    Wat een interessant verschijnsel en lekker helder beschreven. Ik ga er voortaan op letten.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nooit gezien en zeker iets om op te letten. Geweldig mooi in beeld gebracht

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Ha, weer zo'n superblog!
    Nou weet ik wat ik afgelopen week gezien heb in mijn tuin. IJshaar!
    Het leek wel op pluis, zo mooi.
    Heel fraai geillustreerd wederom!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto's! Zo bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat is dit een mooi natuurfenomeen, prachtig door jou in beeld gebracht en ik heb weer wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord en volgens mij heb ik dit nog nooit gezien ook.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby, ik had hier bij Vroege Vogels al vol verwondering naar zitten kijken, dus wat leuk dt jij hier ook een blogje aan wijdt.
    Je "naald ijs" is een mooie waarneming, maar het ijshaar van Petra is echt helemaal spectaculair.
    Zeker iets om voortaan eens op te letten, dank voor deze interessante info!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, Coby,
    Leuk die ijs naaldjes. Op 16 jan.j.l. trof ik ze ook aan in het Gieterveld op een rottende paddenstoel, een toevalstreffer. IJshaar heb ik nog nooit gevonden, jammer genoeg.
    Groet, Ubel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby!
    Wat een mooie waarneming!
    IJshaar...nooit van gehoord.
    Goed in beeld gebracht ook, leuk hoor!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    wat een bijzonder verschijnsel zeg!! Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien (of is me nooit opgevallen)

    Twitter heb ik niet dus kan daar geen oordeel over geven, maar als ik jou zo hoor is het wel een mooi medium.

    Je laatste foto is voor mij het einde want die vind ik werkelijk super.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo coby,
    Wederom laat je ons weer genieten van een natuurverschijnsel wat niet vaak wordt waar genomen. Ik had er ook nog nooit van gehoord.
    Bedankt voor deze bijzondere natuurles.
    Groet, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hallo Coby,

    Wat een fasinerende natuur hebben we toch. En jij legt dat prachtig voor ons vast, Super.
    Bedankt voor al weer een mooie les.

    Groet, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Coby,
    A very interesting post; I have never seen the ice formation like the pictures you added from your friend! It needs special condition so maybe, one day, if I an lucky I will see that!
    A beautiful series and as always, intersting!
    Have a nice weekend,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Coby,

    Wat een bijzonder fraai natuurverschijnsel. Nog nooit eerder gezien, en dankzij jou blog ben ik meteen er achter hoe het heet, en het ontstaan ervan.


    Wederom weer een erg leerzaam blog met bij passende foto's.


    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nog nooit gezien en daarom juist zo leuk om weer iets bij te leren. Ik vind daarnaast je inzet om het zelf te weten te komen waar je meer te maken hebt, enorm. Je foto's doen niet onder voor je andere inzet en zijn ronduit heel fraai. Ik heb het nog nimmer gezien maar ben blij met deze tip want wie weet....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Coby
    Ik had ook al vol bewondering naar de foto's op Vroege Vogels zitten kijken en ben gelijk wat verder gaan lezen. Wat is het supermooi! En dan je Naaldijs, wat bijzonder, zoals de grond omhoog gewerkt wordt. Volgende keer als ik een tak met een trilzwam vind, gaat-ie mee naar huis! Maar ik ga zeker ook op zoek naar het naaldijs, loop toch altijd met de neus op de grond, dus zou toch moeten lukken ;). Interessant blog! Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland