Natuurwaarnemingen doorgeven op www.waarneming.nl

Enige jaren geleden begon ik met vogels kijken. Vogelen is nog steeds een van mijn favoriete bezigheden, het is leuk om naar vogels te kijken en te luisteren. Heel gestaag leer ik steeds weer wat bij over vogels.
Mijn waarnemingen schrijf ik op in een boekje en sinds een tijdje geef ik ze ook door op www.waarneming.nl.

portret van een Juveniele lichtgekleurde Buizerd

Inmiddels kijk ik niet alleen meer naar vogels maar noteer ik ook andere waarnemingen die ik doe als ik de natuur in ga.
Het fotograferen is eigenlijk wel een reden waardoor ik nu alles wil noteren, want het gebeurt me nogal eens dat ik iets op de foto zet wat mij volslagen onbekend is.
Er is ook ongelofelijk veel te ontdekken in de natuur, waar je normaliter aan voorbij lopen zou, maar doordat je met een fotocamera om je nek bewuster naar je omgeving kijkt, ontdek je veel meer dan voorheen.

Regelmatig weet ik niet eens met wat voor soort dier ik te maken heb, laat staan onder welke naam dat beest door het leven gaat.
Als het mogelijk is dan is het handig om van de plant of dier die je tegenkomt zoveel mogelijk foto's te maken van verschillende kanten.
Dat kan je thuis erg helpen bij het op naam brengen van het gevonden plantje of diertje.
Op www.waarneming.nl is ontzettend veel informatie en ook foto's te vinden over de flora en fauna in Nederland.

Een roofvlieg met de naam Machimus Atricapillus

Tevens is er een forum waar je met je vragen terecht kunt als het je niet lukt om zelf de naam van een plant of dier te vinden. Er zijn altijd wel deskundigen die bereid zijn om je te helpen.
De waarnemingen die je doorgeeft gaan naar landelijke natuurorganisaties en hoe meer waarnemingen er worden doorgegeven hoe beter overzicht er komt over hoe het met een soort gaat.
Voordeel voor jezelf is dat je eigen waarnemingen zo ook keurig netjes staan opgeslagen en die kun je zelf te allen tijde raadplegen.

 Als iets overigens heel kwetsbaar is dan wordt je waarneming voor het grote publiek onzichtbaar gemaakt, de waarneming gaat dan wel naar de landelijke verenigingen en is zichtbaar voor jezelf.
Dit is goed vind ik want waarneming.nl wordt ook veel gebruikt om te kijken waar iets is wat je graag zou willen zien of fotograferen en het gebeurt nu ook wel dat er veel mensen op bijvoorbeeld een vogeltje afkomen en dat iedereen daarvan de mooiste foto willen hebben. Het is goed dat kwetsbare zaken verborgen blijven voor het grote publiek want het kan nooit de bedoeling zijn om flora of fauna in de natuur ernstig te verstoren omdat je beslist de mooiste foto wil hebben.

Een Haas in het veld

Door de vele gebruiksmogelijkheden en de onuitputtelijke hoeveelheid informatie die er is te krijgen is waarneming.nl een echte aanrader voor iedere natuurliefhebber, of je nu een beginnende natuurliefhebber bent of een doorgewinterde natuurwaarnemer.

Reacties

  1. gaaf die Roofvlieg, en ja, zou ik ook vaker moeten doen mijn bevindingen op waarneming zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hadden vanmorgen een pestvogel in de tuin, heb het voor de zekerheid even opgezocht via internet en het was dus echt een pestvogel, mooi gezicht.Woonplaats Assen Zuid.
    Groetjes Maja Buijs

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland