Genieten van het voorjaarsachtige weer

De laatste dagen hebben we bepaald niet mogen klagen over het weer. Mensen genieten er van maar je hoort en ziet het ook aan de vogels die zich al weer volop laten horen.
Maandag ben ik nog even de natuur in geweest en ik moet zeggen dat ik erg verwend werd met veel  vogels in diverse soorten.
Het begon al met een grote groep Kieviten en een aantal Goudplevieren die weer teruggekeerd waren. Ze waren niet dicht genoeg bij voor mooie foto's, maar wel goed te zien door de verrekijker (zie ook bericht en foto's  over deze vogels van 3 december 2010). Tijdens dat observeren liepen ook vijf Veldleeuweriken mijn gezichtsveld binnen, ook al zo'n fijn cadeautje, ik kan haast niet wachten om ze weer boven in de lucht te horen zingen.

De kleurrijke kramsvogel

Ook werd ik blij verrast door twee mooie Kramsvogels, familie van de Merel en andere Lijsters, maar veel kleurrijker en echte wintergasten. Ik had ze tot nu toe echter nog niet van dichtbij mogen aanschouwen. Het zijn schuwe vogels die redelijk lastig te benaderen zijn, deze lieten zich echter braaf fotograferen en zo kan ik laten zien hoe prachtig  Kramsvogels zijn.

Kolgans, te herkennen aan witte bles en gestreepte buik

Op diverse plaatsen waren Ganzen: grote troepen Rietganzen, maar ook diverse Nijlganzen en enkele tientallen Kolganzen. Ganzen blijven ook een plezier om te observeren en ze observeren even hard terug. Constant staan er wel een aantal waakzaam naar je te kijken om te zien wat je uitspookt en of je een eventueel gevaar vormt voor de groep.

knalgele Geelgors

Ook Geelgorzen waren ruim aanwezig en waren op de akkers aan het foerageren, of in struiken aan het keuvelen met elkaar. In de struiken waren ze in gezelschap van grote aantallen Ringmussen die ook heel sociaal met elkaar aan het kletsen waren en zich fraai lieten "kieken".

Ringmus met roodbruin petje

Als je het veld in gaat kan je eigenlijk niet zonder verrekijker. Op een gegeven moment zag ik een groep van zo'n 15 Zwanen, dat kon ik met het blote wel constateren. Slechts met hulp van de verrekijker kon ik zien dat het om Wilde Zwanen ging. Vervolgens heb ik ook de telescoop er nog maar even bij gepakt en toen werd duidelijk dat er ook nog twee Kleine Zwanen bij zaten. Dat zie je aan de hoeveelheid geel die er aan de snavel zit en dankzij de telescoop kon ik dat zien ( voor de verschillende Zwanen zie ook bericht van 30 november 2010).

Wilde Zwanen met hun gele snavels

Torenvalk balancerend op het gaas

Het waaide nogal maandag en dit Torenvalkje had er voor gekozen om plaats te nemen op een dun metaaldraadje. Het viel hem niet mee om in balans te blijven op dat dunne stukje gaas en bij zo'n krachtige wind, maar dat leverde mij wel prachtige plaatjes op van een torenvalk met mooi breed uitgestrekte staart. Daarnaast werkte het licht nog eens fijn mee zodat er een heerlijk zacht plaatje is ontstaan waar ik erg tevreden mee ben. Ik heb er nog veel meer kunnen maken, daar komt vast nog wel eens een keer een van voorbij in een ander bericht of op de toekomstige website.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland