Zes Ransuilen gezien!

Uilen zijn tot de verbeelding sprekende vogels, ze zijn een beetje geheimzinnig. Je ziet ze niet zo vaak omdat ze veelal actief zijn rond de schemertijd en vooral 's nachts, als ze op jacht zijn naar  kleine knaagdieren en dan vooral muisjes. Soms gebeurt het dat je zo een donkere schim voorbij ziet komen in de schemering.
Als je een uil echt wilt zien, moet je eigenlijk hun rustplek weten, de boom waar ze overdag onopvallend zitten te rusten.Onlangs maakte iemand me er op attent dat er braakballen lagen onder een boom in de buurt.
Ik wist wel dat in de omgeving Ransuilen voorkwamen, maar ik had ze desondanks al lange tijd niet kunnen spotten. De uilen zijn er ook kunstenaars in om volstrekt onopvallend in een boom te zitten.

Ransuilen vallen bijna niet op in een boom

Toen ik zelf ging kijken bij de bewuste boom, zag ik tot mijn genoegen een Ransuil zitten. Omdat ik graag wat foto's wilde maken, heb ik een paar dagen later met camera opnieuw een bezoekje aan de boom gebracht.
Tot mijn grote vreugde en verrassing telde ik nu maar liefst 6 Ransuilen. De boom bleek een roestplek te zijn, een plaats waar Ransuilen in de winter samen komen om in een groep overdag te rusten. Dat had ik kunnen weten omdat er zoveel braakballen onder de boom lagen, wat een aanwijzing is dat een boom als roestplek wordt gebruikt. Het is overigens goed om terughoudend te zijn met bezoekjes aan zo'n boom want hoewel het lijkt dat de uilen rustig blijven zitten, je kunt ze wel degelijk verstoren en verjagen als je er voortdurend heel dicht bij komt! En ook nooit flitsen als je een foto wil maken, want daar kunnen ze beslist niet tegen, nooit doen dus, dan maar geen foto...

Braakballen van Ransuilen met op de voorgrond wat botdeeltjes van prooien

Uilen slikken hun prooi in een keer door en daardoor bevatten braakballen alle botten van zo'n prooidier. Hierdoor weet je dat je met de braakbal van een uil te doen hebt. Op de foto hierboven zie je een aantal braakballen. Eentje heb ik wat uitgeplozen en kwam daarbij onder andere twee muizenschedeltjes en wat botjes van de pootjes tegen.
Braakballen worden ook wel uilenballen genoemd, maar er er zijn meer vogels die braakballen produceren, zoals IJsvogels, Reigers en bijvoorbeeld de Grauwe klauwier.

Een alerte Ransuil met mooie oorpluimen

De Ransuil  kan 30-37 cm groot worden en is daarmee een behoorlijke vogel. Het belangrijkste kenmerk van Ransuilen zijn hun mooie oorpluimen, die je alleen ziet als ze alert en op hun hoede zijn. Die pluimen hebben verder alleen Oehoe's maar de kans dat je die tegenkomt is miniem, die broeden alleen in de steengroeven bij Maastricht en zijn ook veel groter. Als Ransuilen ontspannen zitten te suffen, liggen de pluimen bijna plat op hun kop. Wat verder nog bijzonder is aan uilen is het feit dat hun ogen voor in hun hoofd zitten en niet aan de zijkanten. Om toch alles goed te kunnen overzien, kan een uil zijn kop heel ver opzij draaien.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland