De graspiepers hebben het druk met voedsel zoeken

Als je een rondje door de natuur maakt kom je van alles tegen, steeds weer een verrassing wat er op je pad komt. Alleen het kijken naar al dat moois is al een genoegen, maar soms word ik ook wel extra blij met de fotografiemogelijkheden die ik krijg. Zo'n dag was het ook op 29 april toen ik even een rondje in de omgeving maakte en een graspieper (Anthus pratensis) tegenkwam.



Nu is het op zich niet echt een bijzonderheid dat ik tijdens een rondje in de omgeving een graspieper tegenkom. Ik vind het altijd wel leuk om ze te treffen want hoewel ze zo op het eerste gezicht misschien maar saaie bruine vogeltjes zijn, verdienen ze het wel degelijk om ze extra te bekijken. En als ze dan mooi op een paaltje zitten en de lichtomstandigheden zijn gunstig dan kun je heel fijne opnamen maken.
De omstandigheden waren op 29 april ook echt ideaal en ik ben dan ook erg blij met de serie die ik van de graspieper heb kunnen maken.





Het was nog eens extra leuk dat de graspieper een lekkere rups in zijn snavel bleek te hebben, dat betekende dat er een nest met jongen in de buurt moest zijn. De graspieper is met zo'n 70.000 broedparen niet direct zeldzaam, maar de vogelsoort staat wel op de rode lijst want de aantallen nemen sterk af. Dus fijn dat deze graspieper blijkbaar een goed plekje had gevonden om jongen groot te brengen. Daarvoor moet er natuurlijk wel hard gewerkt worden en ijverig gezocht naar spinnetjes, wormpjes en rupsjes. De graspiepers maken hun nestje meestal aan een slootkant en zitten vaak op een paaltje daar in de buurt de omgeving in de gaten te houden.



Na wat zoeken en rondsjouwen in het gras ging de graspieper weer op een prachtig plekje zitten. Nu aan de andere kant van de weg met op de achtergrond een heideveld dat voor een heel mooie achtergrondkleur zorgde. Het is een favoriete plek van vogeltjes en ook een heel mooi fotografeerplekje en helemaal als het licht fijn meewerkt. Net als bij de witte kwikstaart die ik een tijdje geleden fotografeerde heb ik nu ook een serie waarbij er verschillende entourage is. Ook nu is de vraag wat het mooist is, mijn voorkeur gaat in dit geval uit naar de paaltjesfoto's vanwege de mooie achtergrond. Maar ook de andere foto's ben ik toch wel heel content mee.




Ik was benieuwd waar de graspieper zijn rupsje zou afleveren. Maar aangezien ik hem aan twee kanten van de weg had gezien had ik geen idee. Het diertje leek toch last van mij te hebben en ik besloot dat ik beter weg kon gaan. Net op dat moment kwam ook het andere graspiepertje in beeld, ik neem aan dat dat het vrouwtje was en tot mijn verbazing kreeg die het rupsje te eten. Kijk ook even naar de kenmerkende superlange teennagels van de graspieper op het gaas. Ik weet niet precies waar het vrouwtje vandaan kwam, maar ik vermoed dat het nestje daar dicht in de buurt zat. Welgeteld drie minuten duurde deze fotosessie maar qua natuurbeleving geniet ik nu nog steeds van dit moment.



Reacties

  1. Prachtig. Wat is de natuur mits je er oog voor hebt toch bijzonder.
    Dank je voor deze mooie fotosessie
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige blog, nog geprobeerd om de rups in het snaveltje te determineren maar helaas, dat lukte niet. Het voorjaar op z'n mooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle foto's zijn prachtig. Kan me voorstellen dat je heel blij bent met wat je gezien hebt en waarvan je ons laat mee genieten.
    De vogels hebben het maar druk in deze tijd.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijke opname ook heel mooi om het te proberen te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby
    mooi in beeld gebracht die graspieper leuk zo met die rups.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pracht foto's van de graspieper Coby, alles weer helder en scherp gevangen met je lens.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie van de graspieper Coby.
    Allemaal perfect scherp vast gelegd, een serie waar je echt van geniet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    Prachtige serie, in het bijzonder de foto's met een mooie zachte achtergrond. Opmerkelijk veel variatie in kleur van de achtergrond heb je kunnen krijgen. Zo mooi heb ik de graspieper nog niet afgebeeld gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In al zijn eenvoud zijn het mooie vogeltjes. En met een beetje geluk heel prettig te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje Coby wat een gave serie! Ik heb zondag ook graspiepertjes voor de lens gehad, maar die kunnen niet tippen aan jouw prachtige foto's. Dikke complimenten en groetjes,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele mooie serie, lekker dichtbij, superscherp en ook nog met zo'n dikke groene rups.
    Heerlijk vogelblogje.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Coby en dat rupsje voegt zeker wat toe, mooi !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig Cobie wat heb jij kunnen genieten van deze graspiepertjes ,
    Ze hebben hun nest in een holletje van het gras !!
    Als je de tijd er voor neemt dan zie je ze er in gaan zodra ze vertrouwen in je hebben en dat kost soms wel een halfuur !!
    Ze komen ook altijd terug naar deze plekjes waar hun vaste uitkijk post is !!!
    Ik heb genoten hoor !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi deze graspiepers met rupsje en met lange teennagels. Jij hebt ze heel mooi voor je lens gehad. Gave achtergronden ook.
    Top serie Coby.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Coby,

    Genieten he, als een vogel precies op de plek gaat zitten (en blijft zitten) waar je hem wilt hebben. Als je er dan prachtig licht bij hebt en zo gebruik maakt van je kans, dan krijg je een brede lach op je gezicht. Echt een pracht serie Coby.
    Helemaal fijn als de foto nog wat meerwaarde krijgt door zo'n groen rups. Opvallend dat die er ook zo fijn scherp op staat.
    Wat ik wel jammer vind, is dat afschuwelijke ringetje. Kan dat nou niet anders met de technologie van heden.
    Maar ja, de eerste en de laatste foto zijn zwaar favoriet bij mij. Erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtige foto's!!!!
    groetjes en fijn wekend, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtige foto's Coby van dit mooie zangertje! ik spot ook regelmatig graspiepers en vind vooral het gedrag erg leuk om naar te kijken. fijn dat je zo'n gewillig model had. en idd de foto's met de rustige achtergronden zijn ook mijn favoriet.
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, de graspiepers hebben het zeker druk met voedsel zoeken Cobie en zelfs zo druk dat je ze gewoon kan fotograferen met de rupsen in hun snavel. Heerlijke serie zet je hier neer en de rups is ook mooi zichtbaar. Waar hij op de paaltjes zit zijn eth hele fraaie platen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige serie Coby! Ben het met je eens, de paaltjesfoto's zijn bijzonder mooi, en menig vrouw zou jaloers zijn op de nageltjes!
    Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige foto's, leerzaam ook de reacties, heb weer genoten Coby!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland