Prachtige baltsrituelen van Geoorde Futen

Ik kom regelmatig in een natuurgebiedje waar zich dit jaar een grote Kokmeeuwenkolonie heeft gevestigd. En waar Kokmeeuwen (Larus ridibundus) zijn, daar zijn ook heel vaak enkele paartjes Geoorde Futen te vinden.
Die Geoorde Futen (Podiceps nigricollis) maken heel slim gebruik van het enorm verdedigende gedrag van Kokmeeuwen tegen eventuele aanvallen van bijvoorbeeld Vossen en roofvogels. De Geoorde Futen worden niet als bedreiging beschouwd en kunnen ongehinderd bij zo'n meeuwenkolonie broeden.





Ik had hier inmiddels al tenminste twee paartjes Geoorde Futen ontdekt. Een prachtige Futensoort is het. En nog niet altijd even makkelijk vast te leggen, ze zijn klein, duikgraag en ook nog behoorlijk schuw. Maar onlangs had ik weer eens een geluksmoment. Ik had mij net goed geinstalleerd toen er een Geoorde Fuut in beeld kwam zwemmen en een van de mooiste houdingen uit de baltsrituelen begon aan te nemen,
de zogenaamde " admiraalzeilen-houding" of kathouding . Het is het vrouwtje dat begint met deze fraaie en imponerende pose.



Terwijl het vrouwtje haar mooiste houding had aangenomen, verscheen plotseling als een duveltje uit een doosje vlak voor haar het mannetje. Ik had het mannetje helemaal niet aan zien komen en eigenlijk kon dat ook niet want het mannetje komt van verre als een onderzeeboot aangesneld.
En als een katapult schoot hij omhoog, terwijl het vrouwtje zich nog mooier probeerde maken door de vleugels nog maar eens verder uit te spreiden.



En even snel als hij verscheen, verdween het mannetje met een sierlijke duik weer onder water.
Prachtig om te zien hoe het vrouwtje het mannetje onder water volgt en afwachtte wat haar geliefde verder ging doen. En onderwijl bleef ze in haar mooiste houding zitten, wat hebben die futen toch fraaie rituelen, echt heel sierlijk.



Een eindje verder schoot het mannetje het water weer uit en stond meteen in de pinguïnhouding. Het vrouwtje had inmiddels haar vleugels weer in gevouwen en kijkt vol bewondering naar haar partner.
Je kunt zien dat ze er klaar voor zit om mee te gaan doen aan deze fraaie dans.



En dat gebeurde ook, beide geliefden gingen tegenover elkaar staan in die mooie elegante houding en schudden beurtelings met hun kop.
Als het helemaal compleet was zou het mannetje plantaardig materiaal hebben opgedoken om dat tijdens deze dans aan te bieden aan het vrouwtje, maar zover was dit liefdespaar blijkbaar nog niet.




Ik ben echter superblij dat ik dit allemaal al heb kunnen zien en vastleggen. Ik had het nog nooit zo mooi in beeld gehad en dan ook nog eens zo'n fotoserie kunnen maken. Dit hele spektakel speelde zich af in precies 1 minuut, 60 seconden van enorm genieten van deze schitterende baltsrituelen.
Ik hoop de Geoorde Futen te kunnen blijven volgen, het is soms best lastig om ze in beeld te krijgen want als ze zich tussen de begroeiing ophouden zie je ze tijdenlang niet.



Het zou dus maar zo eens kunnen dat er in de komende tijd nog wel een vervolgblog komt. Een blog met jonge Geoorde Futen zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, maar ook de volwassen vogels zijn zeer de moeite waard om nog eens weer een blog aan te wijden.

Reacties

  1. Hoi Coby
    wat is dit mooi om te zien dit heb ik nog nooit gezien van een geordende fuut ze zijn erg mooi die foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een beetje sprakeloos ben ik wel .... en ik bekijk de foto's keer op keer, ongelofelijk wat geweldig!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn deze dieren mooi. Ik kende de geoorde fuut niet. Wat een respect hebben deze vogels voor elkaar. Dat is nou ware liefde. Wat kan een mens toch veel leren van de natuur om hen heen. De foto's zijn prachtig. Ik zal er nog vaak naar kijken. Een echte voltreffer dus! Dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat super mooi. Ik heb er zelfs nog nooit één in het echt gezien, laat staan het baltsritueel. Jij hebt het prachtig vast gelegd. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,

    Daar is die dan jouw blog over de baltsende Geoorde Futen. Prachtig moment die je bijzonder goed in beeld hebt gebracht, zodat wij er van kunnen meegenieten. Schitterend om te zien al die typisch futen baltsgedrag. Ik snap dat je hier bijzonder in je nopjes van bent.....het is een prachtig schouwspel en omdat het van de Geoorde futen is maakt het nog net bijzonderder.

    Complimenten en bedankt voor het delen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Ook ik kende deze prachtige Futen soort niet, alleen daarom ben ik al blij dat ik jou mag volgen.
    Je hebt weer een prachtige blog, voor mij zelfs uniek, gemaakt.
    Dank voor het delen en voor het genieten.
    J.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende serie, wat heb je dit mooi vast kunnen leggen.
    de balts van de geoorde fuut is nog mooier dan die van de gewone futen. Wat een houding van het vrouwtje op de eerste foto's, en als ze dan samen hoog uit het water komen, tegenover elkaar, daar kun je dan alleen maar van genieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een heerlijke serie heb je kunnen maken dat ze niet verder gingen bewaren ze voor de volgende keer misschien maar dit gedeelte is al fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo Coby wat een prachtige foto's van de balts heb je gemaakt. Het is al heel speciaal als je het te zien krijgt, maar het ook nog met je camera vast kunnen leggen is natuurlijk top. Het feit dat het ook nog de geoorde fuutjes zijn, maakt de serie nog specialer. Het zou inderdaad erg leuk zijn als je deze futen nog zou kunnen volgen. Ik ben benieuwd.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wow, wat een geweldige serie, Coby. Ik heb die Geoorde Futen alleen maar op grote afstand gezien en jij maakt er zelfs een hele fotoserie van. En nog een prachtige ook. Hele mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe krijg je het toch weer voor elkaar ;) Geweldig zeg!

    Groeten, Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben al blij als ik geoorde futen zie en kan fotograferen. Dat is mij nog maar een enkele keer gelukt. En dan zo'n serie, geweldig. Ik snap dat je geweldig blij was, vooral ook omdat je door je foto's nog ruimschoots na kan genieten. Gefeliciteerd met dit moment.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is een mooie natuurbeleving Coby. Hopelijk ga ik dat ook nog eens zien.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit mooi om te zien, pracht serie Cby.
    Echt genieten, zeker als je het ook nog eens kunt fotograferen natuurlijk.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow Coby, ik ben al helemaal blij als ik een geoorde fuut zie, maar als je dan ook nog getuige mag zijn van dit ritueel, dan ga je toch wel met een big smile naar huis.
    Super, heb er van zitten genieten!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,
    je bent echt een bevoorrecht mens ;-)
    Ik vind de geoorde futen echt prachtige zwemvogels en
    ik mag ze dan ook graag zien. Een balts heb ik echter nog nooit meegemaakt
    en wat laat je hier prachtige afbeeldingen aan ons zien.
    Werkelijk heel gaaf dit. Mag je trots op zijn :-))))
    Echt genieten dit.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oei, oei oei wat is dit lekker zeg. Baltsende futen heeft iedereen wel eens gezien, maar geoorde futen zijn toch van een iets andere orde. Ik ben er al verschillende malen voor op pad geweest, maar zelfs de geoorde futen kwam ik niet tegen op de beloofde plekken. Jammer dat het net even te grauw weer is, maar wat een serie heb je kunnen maken. Lstig om met een volgend bericht te evenaren, maar dat dacht ik ook al met vorig berichten. Je blijft verrassen en vernieuwen. Top!

    Groetjes,
    René

    PS: Volgend jaar verwacht ik wel een dansfoto met waterplantjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby........
    wat heb je dit prachtig in beeld weten te brengen..
    heerlijk, ik mis dat altijd, heb trouwens nog nooit geoorde futen gezien
    en jij hebt ze gewoon baltsend..
    erg mooie blog, dikke complimenten..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor al jullie leuke reacties en commentaren.
    Ik blijf het bijzonder waarderen dat er zoveel mensen zijn die
    de moeite nemen om een reactie achter te laten.
    Ik begrijp dat er veel mensen zijn die nog nooit een Geoorde Fuut hebben
    gezien, wat dat betreft zijn we hier in Drenthe dan toch wel weer bevoorrecht
    want ze komen hier op redelijk veel plaatsen voor.
    Niet altijd makkelijk om ze fraai in beeld te krijgen en des te meer ben ik zelf
    toch ook heel blij met deze serie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland