Badderen en kissebissen in de Kokmeeuwenkolonie

Dit is het tweede blog van de Kokmeeuwenkolonie die ik wekenlang heb gevolgd. In de vorige blog heb ik de nestbouw laten zien. In deze blog aandacht voor het poetsen en kissebissen in de Kokmeeuwenkolonie. Twee gedragingen waar de Kokmeeuwen zich veelvuldig mee bezig houden en die het kijken naar zo'n groep vogels heel interessant maakt.



Het is leuk om naar zo'n Kokmeeuwen kolonie te kijken, er is voortdurend actie in zo'n leefgemeenschap. De meeuwen broeden dan wel samen in een groep, maar verdedigen wel voortdurend hun plekje. Dat gaat allemaal gepaard met veel gekrijs, dat is hier niet te horen, maar het is wel heel karakteristiek voor zo'n meeuwenkolonie. Naast al dat geruzie wordt er ook veel tijd besteed aan poetsen en badderen, ook leuk om naar te kijken.



Zoals gezegd besteden Kokmeeuwen veel aandacht aan de verzorging van hun verenkleed. Dat doen ze aan de wal maar ze nemen ook veelvuldig een bad. Vooral dat badderen vind ik heel leuk om naar te kijken. Het valt echter niet mee om er echt mooie foto's van te maken. Het mooist vind ik als je goed de actie kunt zien en als dat gepaard gaat met veel spetters. Bovenstaande foto's komen in de richting van mijn bedoeling, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.



Ik heb in de vorige blog al verteld dat ik uitgebreid te de tijd neem om kijken wat er allemaal in de Kokmeeuwenkolonie gebeurt. Dat observeren helpt je om mooie foto's van het gedrag van de meeuwen te maken. Zo ontdekte ik dat de Kokmeeuwen als ze aan het badderen waren steeds even omhoog vlogen, om vervolgens weer verder te landen op het water. Als je dat weet kun je daar op wachten en dat leverde een aantal foto's op waar ik blij mee ben.


 

De burenruzies binnen de Kokmeeuwenkolonie zorgen voor een fascinerend kijkspel. Er wordt steeds fel gereageerd als er vogels te dicht bij anderen komen. Het gaat allemaal niet op leven en dood, maar ze maken elkaar wel heel duidelijk dat dat de ander niet in hun buurt wordt getolereerd.



Ik kan uren zitten kijken naar alle bedrijvigheid in deze Kokmeeuwenkolonie en het is ook mooi om dit alles gedurende weken achtereen te volgen. Steeds ontdek je weer iets nieuwe dingen en je leert zo heel veel over zo'n groep vogels. Van het bouwen van de nesten, de manier van samenleven en ook het opgroeien van de jongen, daar zal ik de komende blogs uitgebreid aandacht aan besteden.
 Wie het bouwen van de nesten heeft gemist kan even kijken op deze blog.


Reacties

  1. Je steekt er heel veel tijd en energie in maar het resultaat is meer dan verbluffend je gaat zo met andere ogen naar de kokmeeuwen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier mag je toch niet over mopperen, Coby. Ook deze 2e serie vind ik heel mooi. Zelf wil je het altijd nog net even beter of anders, maar ik zou hier heel blij mee zijn. Ik vind het ook nog helemaal niet zo makkelijk om die bewegelijke vogels scherp op de foto te krijgen. Het is jou heel goed gelukt. Mooi blog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig resultaat heb je gekregen met deze foto's.
    Net wat je aangeeft observeren geeft je de kans op goede foto's.
    Het is toch genieten als je mag gadeslaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als een bepaalde dier- of vogelsoort je boeit kan je er inderdaad lang naar kijken. De geïnvesteerde tijd levert je niet alleen meer kennis maar vaak ook mooie foto's op. Foto's 5 en 6 vind ik deze keer de mooiste. En dat er wat te wensen overblijft? Wie heeft dat niet :)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net zoals broertje H. ben ik in mijn jeugd veel met mijn ouders de natuur ingetrokken.
    Zo ook eens een meeuwen kolonie bezocht. Net zoals jij beschrijft, staat het ook in mijn herinnering.
    Prachtig zoals jouw foto's mij weer terug brengen.
    Jan W.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook deze badderende kokmeeuwen heb je heel mooi weten vast te leggen.
    Foto 5, 6 ,7 en de laatste vind ik net iets meer hebben.
    Echt genieten dit :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn van die 'gewone' vogels, maar ik vind ze erg mooi en ben het met je eens dat het heerlijk is om die druktemakers te bekijken, en het gekrijs hoor ik in gedachten hoor!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland