Kokmeeuwen druk met bouwen van nesten

Vanaf eind april volg ik de gebeurtenissen in een Kokmeeuwenkolonie. Toen ik op een van mijn rondjes de bezigheden van de Kokmeeuwen zag besloot ik om ze regelmatig te bezoeken, om zo een serie te kunnen maken van een kokmeeuwenkolonie. Deze eerste fotoserie heb ik op 9 mei 2013 gemaakt toen vele meeuwenpaartjes druk bezig waren met het vervaardigen van een nest.


Hierboven het natuurgebied waar de Kokmeeuwenkolonie zich heeft gevestigd. Een grote waterpartij met veel riet en vooral ook pollen met pitrus (Juncus effusus) waar de Kokmeeuwen hun nesten in kunnen maken. In het kielzog van Kokmeeuwen komen ook vaak Geoorde Futen mee. Ik heb daar al een keer wat meer van laten zien in deze blog met baltsende Geoorde Futen.
Een paartje Bruine Kiekendief dat dit gebied ook had uitgekozen bleek helaas vertrokken nadat ik ze eenmaal heel mooi samen had kunnen fotograferen zie deze blog.



Voor er gebroed kan worden moeten er natuurlijk eerst nesten gemaakt worden en dat werd op 9 mei dan ook  volop gedaan. Er werd af en aan gesleept met nestmateriaal en veelal bleef een van beide partners bij het nest terwijl een ander dan weer nieuw nestmateriaal ging halen. Het was vermoedelijk ook wel verstandig dat de Kokmeeuwpaartjes de taken zo verdeelden. Er ligt namelijk altijd wel een ander paartje op de loer dat graag het nestelplekje in beslag zou nemen.



 

Kokmeeuwen zijn luidruchtige vogels en als je bij zo'n kolonie staat is het een enorm gekrijs. Ze gaan ook niet altijd even vriendelijk met elkaar om. Eigenlijk is het een voortdurend geschreeuw en gekissebis. Er zijn mensen die meeuwen daarom vreselijk vinden, maar ik vind het heel interessant om al dat gedrag te volgen en stoor me ook niet aan hun luidruchtigheid.




Je leert er heel veel van als je zo eens rustig een uurtje of een paar uurtjes naar dieren zit te kijken. Het is mooi omdat je zo hun gedrag beter leert begrijpen. Daardoor ga je ook bepaalde patronen en gedragingen herkennen, wat weer nuttig kan zijn voor je fotografie.
Ik zit bij die Kokmeeuwenkolonie dan ook niet voortdurend door de camera te turen maar kijk ook veel op mijn gemak naar alles wat er gebeurt voor ik echt aan het fotograferen sla.




Ik heb mijn camera wel gebruiksklaar onder handbereik liggen en ik maak altijd een paar proefopnames om te kijken wat de instelling van de camera moet zijn. Het leuke van zo'n grote groep vogels is dat er heel veel gebeurt en dat je steeds weer kunt kiezen waar je je op wilt gaan richten. Naast nesten bouwen werd er bijvoorbeeld ook veel gepoetst en zoals gezegd ook met elkaar geruzied. Al dat soort zaken komt nog aan bod in komende blogs over de Kokmeeuwen. Uiteraard komt er er ook uitgebreid aandacht voor de jonge vogels die in de kolonie geboren zullen worden.


Reacties

  1. Hoi Coby
    ze hebben het er maar druk mee mooie opnames zijn het ik vind het een van de mooiste meeuw.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby..........

    Je hebt al een geweldig resultaat...
    Mooie opnames, mijn favoriet van deze serie is de 1 na laatste
    de meeuw met een tengeltje in z'n snavel..
    ben erg benieuwd naar het vervolg, de jongen, het voeren, zal ook wel veel ruzie opleveren
    denk ik...
    erg mooi gedaan dit..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh Cobie wat leuk dat je ook dit eens van dichtbij hebt mogen zien en vastleggen !
    Ik heb het nog nooit gezien dat ze een nest bouwden maar wel vaak wezen kijken zonder resultaat !!
    Top hoor !
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee om ze een poos te volgen, en ook heel goed dat jij de tijd neemt om te observeren. Dat zou ik ook vaker moeten doen, dus dat knoop ik in mijn oren.
    Mooie serie van het doen en laten van de kokmeeuwen, ik mag ze graag zien, zeker nu, met hun prachtige chocoladebruine kop.
    Goed weekend!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke serie heb je er van gemaakt een leuk idee om het allemaal te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie heb je kunnen maken Coby.
    Ik geniet ook altijd zo als ik ergens ben, gewoon alles goed in je opnemen en onder tussen ook fotograferen.
    Foto 9 vind ik echt prachtig.
    Fijn weekend,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een goed idee om de tijd te nemen om alles op je gemak te bekijken. Zo krijg je de kans om te bedenken wat je wilt gaan vastleggen. Bovendien ook een goed idee om een wat minder gefotografeerde vogel extra aandacht te geven.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi om te zien hoe ze een nest bouwen, prachtig in beeld gebracht Coby.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. A really beautiful series of photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer een prachtig blog Coby. Hier zit ook een meeuwenkolonie
    alleen dan zonder de geoorde futen. Je hebt ze nog vrij dicht kunnen benaderen
    of eigenlijk dichtbij weten te brengen met die mooie grote lens van je :-)
    Foto 2 vind ik prachtig en de kleuren zijn heel mooi zacht.
    Ook foto 9 vind ik een prachtige foto. het hele blog en de informatie
    is heel erg mooi maar deze 2 platen staken er boor mij net even boven uit.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto´s hoor, en je hebt helemaal gelijk dat je van een uurtje rustig zitten een hoop kan leren.
    Op deze manier heb ik gisteren bv nog gezien hoe een paar ooievaars een rode wouw wegjoegen van hun nest, en met echt gemikte aanvallen.

    groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie serie, Coby. Vooral foto 2 vind ik echt geweldig. Ik heb ook zo'n kolonie in de Groene Jonker gezien, maar die zaten wel erg ver weg. Jij hebt meer geluk. Ben benieuwd naar de jongen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Coby,

    Grappig om te lezen dat jouw benadering van dit soort mogelijkheden ongeveer hetzelfde is als die van mij. Juist door het goed kijken en meerdere keren de plek bezoeken kun je mooiere beelden maken. Daardoor blijf je ook boeiend om te lezen en om je foto's te bekijken. Juist het goed observeren maakt onze hobby zo leuk en interessant. Dat is nou wat jouw blog altijd zo leuk en leerzaam maakt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland