Kleurrijke Herfstcadeautjes

In deze blog een verzameling van kleurrijke herfstfoto's. Er zijn nog een paar vlindersoorten en ondertussen zie je de herfstkleuren verschijnen. Soms is het weer onstuimig en nat en vervolgens heb je opeens nog weer een paar heerlijke nazomerdagen.
Dat is het fijne in ons landje, er is een voortdurende wisseling van seizoenen en weersomstandigheden.



Een aantal vlinders kun je nog geruime tijd aantreffen in de herfst. De Atalanta is zo'n soort die nog lang aanwezig blijft en dan bijvoorbeeld op Herfstasters en afgevallen fruit te vinden is.
Vlinders zijn toch altijd weer leuk om vast te leggen en passen ook goed tussen alle kleuren van de herfst.



Nog twee vlindersoorten die je nog tot ver in de herfst kan aantreffen, de eerste is de Kleine Vos.
De Kleine Vos-vlinders die je in de herfst aantreft zijn overwinteraars, die als het te koud wordt een plekje zoeken om de winter door te brengen, om dan vroeg in het voorjaar te voorschijn te komen om zich voort te planten.


Ook de Citroenvlinders kan je tot in de herfst aantreffen, waarna ze ook een plekje zoeken om te overwinteren. De Citroenvlinders doen dat door een plekje te zoeken in graspollen of onder de bladeren van bosbessen. De Citroenvlinder overleeft het zelfs als hij een hele tijd onder een laag sneeuw bedekt is. Als de dooi intreedt verschijnen ze ongedeerd uit hun schuilplaats. Soms kun je ze bij mooi weer al in februari zien vliegen.



Hommels en Zweefvliegen bezoeken de laatste bloemen als het nog even weer mooi zonnig is.
Van de Akkerhommels overwintert de bevruchte koningin, die in het voorjaar weer tevoorschijn komt en dan een nieuw nest gaat bouwen waar ze de eerste eitjes legt.


De Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) is de meest algemeen voorkomende zweefvlieg in Nederland.
Er zijn het hele jaar door Snorzweefvliegen te vinden. Voor de winter gaan de mannetjes dood, maar er zijn vrouwtjes die overwinteren.


Ook de Citroenpendelzweefvlieg is een zeer algemeen voorkomende zweefvlieg en is op allerlei planten te vinden, hij heeft niet een bepaalde voorkeur. De zweefvliegensoort vliegt van april tot in oktober.



De herfst uit zich vooral ook door een uitbundige kleurenpracht van vooral gele, rode en bruine tinten.
Meestal verzamel ik allerlei bladeren en vruchten en maak  daar een herfsttafel van die gedurende de tijd steeds wat verandert, doordat er nieuwe materialen bij komen en ook haal ik wel weer dingen weg die vergaan zijn.



Tot besluit nog een paar mooie viooltjes en een slak op een rotte appel. Gewoon leuk om naar te kijken, viooltjes hebben zulke mooie kleurencombinaties en zo'n slak is toch ook de moeite waard als je hem van dichtbij kan bewonderen...

Reacties

  1. Deze serie is ook echt een cadeautje! Wat een kleuren zijn er en wat kun je daar mooie plaatjes van maken.
    Mijn roodborstje zou er niet misstaan...
    De laatste foto met de slak vind ik super!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, zo laat in het jaar nog zoveel Vlinders.
    Leuk om nu te zien.
    De slak op de appel ook een hele fraaie foto.
    Ik geloof dat er weer een paar mooie dagen aankomen, de vlindertjes kunnen nog even fladeren.
    Onvoorstelbaar dat ze een winter kunnen overleven.
    Hopen dat het niet té koud wordt.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb genoten! Prachtig die vlinders. Mijn favoriet. Weer wat geleerd welke nog lang in het seizoen doorvliegen, welke overwinteren en hoe. De insecten heb je goed benoemd, wat hebben we veel soorten.

    Een mooie afsluiter met de kleurrijke en altijd mooie viool. De slak op de appel is de ultieme herfstplaat. Appels en appeltaart horen bij de herfst. De slak die geniet elk seizoen van al het lekkers. Wat zien ze er uit he heel dichtbij.

    Bedankt voor de mooie serie.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel mooie serie Coby. Fraaie foto's van kleurrijke vlinders en zweefvliegen en wollige hommels.
    Zonnige sfeer straalt de serie uit.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en dat nog in half october het is haast niet te geloven en zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie fleurig blog nog in oktober met mooie vlinders en bloemen.
    Is altijd ween mooi om te zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige serie Coby, het krioelt nog van de insecten momenteel! jij hebt weer erg je best gedaan om deze beestjes op hun mooist voor te stellen!
    Mijn complimenten!
    een fijn zonnig weekend met veel klikplezier!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de laatste vermoeide vlinders fladderen rond.....
    het is nu zo koud `s nachts, ze voelen vast het einde naderen.
    Het heeft iets treurigs vind ik altijd , maar ze zijn nu wel makkelijk te fotograferen dus daar profiteren we dan maar van hè.
    het is toch niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je noemt het herfst, maar dit blogje voelt als nazomer, heerlijk!
    Wat een vlinders nog, die zie ik hier helemaal niet meer, ik heb ze trouwens de hele zomer helaas weinig gezien.
    Knap dat jij de verschillende zweefvliegen weet te benoemen, ik ben pas zo ver dat ik het verschil tussen een zweefvlieg en een bij zie ;-)
    Maar hier steek ik weer wat op, zoals meestal.
    Mooie beelden, en ik kijk weer uit naar je volgende cadeautjes!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, weer zo'n blog met mooie foto's en interessante info. Die zweefvlieg is prachtig!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Wat een fraai blog weer.
    Erg knap hoe jij iedere keer weer de soorten weet te benoemen.
    Of het klopt weet ik niet, maar ik neem aan dat je uitgebreid research doet.
    Dankzij jou weet ik nu dus ook aardig wat soorten te benoemen.
    Fijn ook dat je op andere blogs de soorten helpt benoemen.
    Altijd makkelijk als er een expert meekijkt!
    Het wordt door mij bijzonder gewaardeerd

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi daar

    Je sluit het jaar ook een beetje of met de laatste insecten meen ik en hier en daar proef ik de herfst al een beetje die de bladeren verkleurt maar ook dat is erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zit even te zuchten hoor, want ik zit gewoon e genieten hihi...... Die pendelzweefvliegen en pyamazweefvliegen heb ik ook nog, maar moet ik nog steeds plaatsen.

    Je info over de vlinders is heel welkom :-) Het citroentje zie ik hier niet, maar de viooltjes weer wel. Hele mooie en zomerse serie Cobi.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland