De Kostgangerboleet is een bijzondere paddenstoel

De Kostgangerboleet (Boletus parasiticus) is een merkwaardige paddenstoel. Hij parasiteert op de Gele Aardappelbovist (Scleroderma citrinum) en heeft die nodig om te kunnen leven.
Het is bijzonder dat de Kostgangerboleet op een andere paddenstoel leeft, want meestal leven zwammen op bomen of dood hout, maar deze soort verkiest dus de Gele Aardappelbovist.


De Gele Aardappelbovist is een heel algemene soort die voorkomt op de zandgronden en dan met name in de buurt van Eiken,Berken en Naaldbomen.
Als je weet dat de Gele Aardappelbovist veel voorkomt, zou je verwachten dat de Kostgangerboleet ook algemeen voorkomt. Echter de Kostgangerboleet komt veel minder frequent voor en is zo sterk in aantal achteruit gegaan in de loop der tijd dat het nu een soort is die op de Rode Lijst staat.
Waarom de Kostgangerboleet zo sterk achteruitgegaan is, is niet duidelijk, maar op de een of andere manier is de soort blijkbaar gevoeliger voor veranderingen in zijn leefomgeving dan zijn gastheer, de Gele Aardappelbovist.

Gele Aardappelbovist met Kostgangerboleet

Gele Aardappelbovist met Kostgangerboleet

Het is echter de moeite waard om als je Gele Aardappelbovisten vindt, op te letten of je de Kostgangerboleet er ook op aantreft. De kleur van de Kostgangerboleet kan uiteen lopen van bleek lichtgeel tot diep oranjebruin. De kleur is dus nogal variabel, echter kan het desondanks eigenlijk niet fout gaan met het herkennen, als je een  paddenstoel ziet die vergroeid is met een Gele Aardappelbovist, kan het normaal gezien niet anders zijn dan een Kostgangerboleet.

Plaatjes van de Vliegenzwam

Buisjes van de Tonderzwam

De Kostgangerboleet is een buisjeszwam, dat betekent dat je aan de onderzijde van de hoed geen plaatjes aantreft zoals bijvoorbeeld de Vliegenzwam heeft, maar ronde gaatjes van de buisjes zoals bijvoorbeeld ook de Tonderzwam heeft.

Kostgangerboleet

Kostgangerboleet

Je kan de Kostgangerboleet aantreffen op zandgrond van augustus tot in oktober.
Afgelopen week heb ik ze weer aangetroffen op een plaats waar ik ze vorig jaar voor het eerst had getroffen en ook nu komen ze dus weer te voorschijn.

Reacties

  1. Een prachtige samenleving tussen een paddestoel en een zwam, je hebt er een schitterende serie van gemaakt coby, ook je plaatjes van de vliegenzwam en de buisjes van de tonderzwam leveren jou fantastische beelden op!
    Een fijn weekend,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Coby,
    Interessant blogbericht. Dit is helemaal nieuw voor mij. Hier in Brabant stikt het van de aardappelboleten. Ik ga het zeker in de gaten houden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Coby,
    Wat leuk om zo weer wat te leren. Ik ga er zeker eens opletten, want de aardappelboleten zijn inderdaad talrijk. Nu dus kijken of ik die vreemde kostganger zie. Je maakt er telkens weer blogjes van die zeer de moeite waard zijn.
    Fijn weekend en groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    wat een leerzaam blog weer, erg leuk om te weten.
    Als ik zo`n aardappel bovist zie krijgt hij meteen een grondig onderzoek van mij.
    Mooi fotowerk ook.
    Fijn weekend,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Een blog vol verrassing, want deze vreemde kostganger is ook voor mij nieuw.
    Maar ik loop ook altijd die 'aardappels' voorbij, omdat ik er niets boeiends aan vind, voortaan dus beter opletten!
    Erg leuke naam trouwens, Kostgangerboleet ;-)
    Wat laat je mooi het verschil tussen de plaatje- en de buisjeszwammen zien. Dit vind ik toch echt een geweldige kant van de blogs, je steekt er zoveel van op.
    Bedankt weer voor deze mooie en interessante serie
    Fijn weekend en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat mooi zeg wat een mooi zo echt puik platen mooi
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is steeds weer een verrassing wat je ons gaat laten zien. Je hebt wel een neus voor bijzondere dingen. Ik leer steeds weer wat nieuws en het is een feest om naar de mooie foto's te kijken. Ik ken de aardappelboleet wel, maar ik wist niet dat die soms vreemde kostgangers heeft!

    Fijn weekend,
    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou nou , ik wil ook paddo's maar mijn macrolens is stuk. En overal komen de meest zalige paddo's voorbij zo ook hier. Een toffe serie en een mooie vondst want dat heb je eerst nodig alvorens je de camera ter hand kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kijk...daar heb je nu weer zoiets.
    de kostganger boleet...ik had er nog nooit van gehoord.
    Ik ga er nu natuurlijk op letten Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb ze vanmiddag nog wel zien staan denk ik, maar wist niet hoe ik ze mooi op de foto moest zetten.
    Nou heb ik het hier gezien voor de volgende keer.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat weet jij veel van paddenstoelen Coby. Ik heb bij mijn favorieten wel een site staan met alle paddenstoelen en info, maar dan moet ik eerst alle paddenstoelen gaan opzoeken hihi.....

    Wel weer geweldige foto's hoor!

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha, de kostgangerboleet.
    Hen 'm een paar geleden eens op de foto gezet in het Haaksbergerveen.
    Zal de foto's er weer eens bijzoeken.
    Leuk om weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je brengt het heel mooi met veel informatie. Erg interessant!
    Ik heb volgens mij ook een kostgangerboleet gefotografeerd laatst. Ik zet hem binnenkort op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland